Yksi ymmärsi all inclusive -rannekkeen täysin väärin, toinen lensi Suomeen ja heti takaisin humalassa – kokenut matkaopas kertoo Suomi-turistien toilailut

Julkaistu:

Matkaoppaat
Matkaoppaat-sarjasta tuttu Terhi Alanya kertoo ikimuistoisimmat muistot matkaoppaiden työstä.
Jos Terhi Alanya saisi päättää, jokaiselle matkailijalle olisi hyvä teroittaa päähän ainakin kolme asiaa.

Ensinnäkin, kaikilla matkailijoilla tulisi olla matkavakuutus.

– Vakuutus tulisi minusta laittaa lakisääteiseksi maasta poistuttaessa. Sanotaan, että mitä kattavamman matkavakuutuksen ottaa, sitä varmimmin sitä ei tarvitse.
Toiseksi, vaikka suomalaismatkailijat käyttäytyvät usein maailmalla kiitettävästi, ripaus rentoutta olisi joskus tarpeen.

– Maassa maan tavalla. Asiat saattavat ulkomailla olla eri lailla kuin kotosuomessa, mutta se ei aina tarkoita, että ne olisivat huonommin. Joihinkin asioihin kannattaa yrittää suhtautua löysin rantein, eikä kaikesta pienestä kannata ottaa stressiä, Alanya kannustaa.

Kolmanneksi aurinkolomille matkaileville voisi takoa päähän arkisen mutta usein unohtuvan rutiinin.

– Muistakaa juoda vettä, muistuttaa Alanya.

Koko loma ”melkoisessa seilissä”

Matkaoppaat-sarjasta tuttu Detur-matkatoimiston Terhi Alanya on työskennellyt turistien parissa jo vuosia. Alanya on usein suomalaisista maailmalla ylpeä, mutta vuosien varrelle on mahtunut myös kokonainen joukko tapauksia, jossa asiat eivät ole menneet tavalla tai toisella aivan putkeen.


Matkaan voi tulla mutkia vaikkapa alkoholin takia.

Kerran lomalle saapui asiakas, joka vietti koko lomansa ”melkoisessa seilissä”, Alanya kertoo.

Tuiskeessa toikkaroinut lomalainen oli aiheuttanut viikon aikana oppaille monenlaista selvitettävää, mutta paluumatkalle asiakas pääsi ilman isompia ongelmia.

– Vilkuttaessaan asiakkaalle passintarkastuspisteessä opas huokaisi helpotuksesta, Alanya kertoo.

Jo kymmenen tuntia myöhemmin opas huomasi kauhukseen, että sama asiakas hoippui jälleen matkakohteessa, kohti matkatoimiston bussia.

– Hän oli lentänyt Helsinkiin, saanut kentällä vaimolta välitöntä satikutia päihtymystilasta, ostanut saman tien äkkilähdön ja palasi samalla koneella takaisin.

Onneksi lomakestävyyttä oli koeteltu ensimmäisen viikon aikana sen verran, että tämä matkaviikko sujui rauhallisemmissa merkeissä.

Paikalle kutsuttiin poliisi

Toinen, ikimuistoinen tapaus sattui asiakkaalle, joka huomasi puhelimensa kadonneen hotellihuoneesta.

– Kun puhelinta ei etsinnöistä huolimatta löytynyt, asiakkaan katse kääntyi hotellin siivoojaan.


Asiaa selvittääkseen paikalle kutsuttiin poliisi. Viranomainen aloitti kaikkien osapuolien haastattelun, mutta päätti vielä soittaa kadonneeseen puhelimeen sen varalta, että se soisi vaikkapa syytetyn siivoojan tavaroissa.

– Ja kas kummaa, puhelimen pirinä tosiaan alkoi. Hassua kyllä, pirinää ei paikallistettu siivoojan välineistöön, vaan puhelin pirisi lomalaisen omassa paksussa lahkeen käänteessä, Alanya muistelee.

Lomalainen oli kuitenkin tarpeeksi fiksu. Hän pyysi syvästi anteeksi siivoojalta ja poliisilta tuottamastaan vaivasta.

– Loppupeleissä asialle jo naurettiin.

All inclusive -ranneke

Kerran matkaoppaiden palvelupuhelimeen tuli vihainen soitto asiakkaalta, joka oli lähtenyt syömään matkatoimistonkin suosittelemaan ravintolaan.

Maksun kanssa oli ongelmia, mutta ongelman syy ei selvinnyt puhelimessa.


Kun opas saapui paikan päälle, asia alkoi selvitä.

– Asiakas oli näyttänyt hotellilta saamaansa all inclusive -ranneketta ja yrittänyt kuitata maksun sillä. Ei auttanut. Maksettava oli.

All inclusive –rannekkeen käyttötarkoitus ei tosin selvinnyt vielä tämänkään ravintolakäynnin aikana asiakkaalle.

– Kun asiakas poistui ravintolasta, hän kysyi närkästyneenä; kai tämä edes taksimaksuun käy?

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt