Kuluttaja-lehti: Laivamatka Ruotsiin saastuttaa enemmän kuin lento

Julkaistu:

Ympäristö
Kuluttaja-lehden selvityksen mukaan laivamatkan ilmastopäästöt voivat olla jopa suuremmat kuin lentokoneen.
Kesä on risteilyiden sesonkiaikaa. Perinteisten Ruotsin-risteilyiden lisäksi merimatkalle lähdetään Viroon tai piknik-risteilylle päivän ajaksi.

Merimatka ei kuitenkaan ”ole mikään ekoteko”, kertoo Kuluttaja-lehti.

Kuluttajan selvityksen mukaan yhden matkustajan hiilidioksidipäästöt ovat 500 kilometrin autolauttamatkalla Helsingistä Tukholmaan noin 72 kiloa. Yleisimmällä konetyypillä eli suihkuturbiinikoneella Helsingistä Tukholmaan lentäminen aiheuttaa noin 64 kiloa hiilidioksidipäästöjä henkeä kohden.

Myös Ilta-Sanomat on vertaillut eri liikkumistapoja keskenään.

IS:n mukaan laiva on saastuttavuudeltaan myös polttomoottoriautoilua syntisempi, vaikka autoiluun olisikin laskettu mukaan valmistuksesta aiheutuvat päästöt.

Valitse paljon rahtia kuljettava laiva

Matkustaja voi kuitenkin omilla valinnoillaan tehdä ympäristöystävällisempiä valintoja, Kuluttaja-lehti muistuttaa.

Lehden mukaan autolautoista ympäristöystävällisempiä ovat esimerkiksi M/S Viking Grace ja Tallinkin M/S Megastar, jotka käyttävät polttoaineenaan raskaan polttoöljyn sijaan nesteytettyä maakaasua.

Ilmaston kannalta on myös järkevää suosia maltillista vauhtia kulkevia laivoja, jotka kuljettavat paljon rahtia. Helsingin ja Tallinnan välillä kulkevilla nopeilla kahden tunnin laivoilla syntyy tuplasti korkeammat hiilidioksidipäästöt henkeä kohden kuin perinteisillä autolautoilla.


Tilastokeskuksen mukaan suomalaiset tekivät vuonna 2018 ulkomaille 8,2 miljoonaa erilaista vapaa-ajanmatkaa.

Kaikista ulkomaan vapaa-ajanmatkoista laivalla tehtiin 37 prosenttia.

Uudet todennetut päästötiedot

Suomen Varustamot kertoo tuoreessa tiedotteessaan olevansa eri linjoilla Kuluttaja-lehden selvityksen kanssa. Suomen Varustamot kertoo Kuluttaja-lehden laivaliikenteen vertailun perustuvan Lipasto-laskuriin, jossa päästöjen määrän jako matkustajille ja rahdille tehdään pinta-alaan perustuen. Lentoliikenteen osalta vertailussa käytettiin puolestaan kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön (ICAO) laskuria, joka perustuu lentoliikenteen toteutuneeseen polttoaineen kulutukseen sekä matkustajien ja rahdin painon suhteeseen.

Suomen Varustamot kertoo, että heinäkuussa julkaistiin ensimmäisen kerran merenkulun päästömittausjärjestelmän mukaisesti raportoidut ja riippumattomien luokituslaitosten varmentavat tiedot EU-alueen laivaliikenteen päästöistä.

– Kun vertaillaan päästöjä eri yksiköiden tai liikennemuotojen välillä, on olennaista käyttää lukuja, jotka perustuvat samaan menetelmään, Suomen Varustamot sanoo tiedotteessa.

Suomen Varustamoiden mukaan laivamatkustamisen voidaan todeta olevan vähäpäästöisempi matkustustapa, kun laivaliikenteen päästöjä lasketaan hyödyntäen toteutuneita ja varmennettuja tietoja, ja päästöt jaetaan matkustajille ja rahdille painon mukaan. Esimerkiksi vuonna 2018 matkustajakohtainen hiilidioksidipäästö oli Varustamoiden mukaan reitillä Helsinki–Tukholma 20– 24 kg/matkustaja, kun taas ICAO:n laskurin mukaan lento oli 41–64 kg/matkustaja.

Juttua päivitetty 2.8. klo 14.13. Lisätty tieto Suomen Varustamoiden laskelmasta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt