Karavaanariliiton varapuheenjohtaja: suomalaiset eivät kestä sitä, että joku on lomalla – tästä ihmisten tieraivo karavaanareita kohtaan johtuu - Matkat - Ilta-Sanomat

Karavaanariliiton varapuheenjohtaja: suomalaiset eivät kestä sitä, että joku on lomalla – tästä ihmisten tieraivo karavaanareita kohtaan johtuu

Karavaanareita kutsutaan teiden tukoksi.

Julkaistu: 28.6.2019 13:46

Raivostuttaako kesäliikenteessä edessä mateleva karavaanari?

Kesäloma on alkanut ja ajotie on täynnä kaikenlaisia autoilijoita.

Yksi tuntuu ärsyttävän matkan varrella kuitenkin eniten. Jos eteen sattuu jämähtämään hitaasti mateleva karavaanari, tieraivo ei usein ole kaukana.

SF Caravan ry:n varapuheenjohtaja Timo Tarvaiselle liikenneraivo on tuttua. Tarvainen on huomannut, että kukaan ei suutu liikenteessä rekalle, mutta kun edessä on matkailuvaunu, ”aletaan nähdä punaista”.

– Olemme miettineet tätä isommalla porukalla ja tulleet siihen lopputulokseen, että syy tieraivolle on siinä, että karavaanari on lomalla. Lomailu on se triggeri suomalaisille, Tarvainen sanoo.

Syy tieraivolle on siinä, että karavaanari on lomalla, Tarvainen kommentoi.

Leppoisasti etenevä matkailuautoilija ärsyttää siis niitä, jotka voivat itse vain haaveilla kiireettömistä päivistä ja vapauden huumasta.

Tarvainen täsmentää, että tosiasiassa karavaanarit ovat huumorintajuista porukkaa, joka osaa nauraa itselleen. Teiden tukko –termi on itse asiassa karavaanareiden itse luoma termi.

– Mutta eihän teillä ole teiden tukkoja. On vain alitehoisia autoja, joilla ei pääse ohi, Tarvainen vitsailee.

Teiden tukko –termiä suosivat harrastajatkin

SF Caravan ry:n tekemän selvityksen mukaan negatiivinen suhtautuminen karavaanareihin on tosiasiassa varsin vähäistä.

Myös harrastajamäärät ovat kasvussa.

Siinä missä alkuaikoina matkailuvaunuja oli Suomessa niin vähän, että melkein kaikki tunsivat toinen toisensa, nykyään matkailuajoneuvoja on maassa yli 120 000.

Harrastajamäärät ovat kasvussa.

Harrastajamäärät kasvavat erityisesti nuorten parissa ja niiden aikuisten keskuudessa, joiden lapset ovat kasvaneet pois pesästä.

Syitä kiinnostuksen kasvuun voi etsiä esimerkiksi kasvaneesta ympäristötietoisuudesta, sillä lähimatkailu on ainakin kaukomatkailua ympäristöystävällisempi vaihtoehto.

Harrastus sopii myös aktiivista elämää viettäville urheilijoille, esimerkiksi maastopyöräilijöille tai varjoliitäjille. Harrastusvälineet kulkevat matkassa kätevästi mukana ja auton kyytiin mahtuu pari kaveriakin.

– Auto itsessään ei ole se juttu, vaan vapaus ja helppo saavutettavuus, Tarvainen sanoo.

Tarvaisen mukaan päättäjien olisi hyvä huomioida myös se, karavaanarit, sekä ulkomaiset että kotimaiset, tuovat matkailutuloa kunnille. Leirintämatkailuala on muun matkailun ohella ainoa vientiala, joka maksaa Suomeen myös arvonlisäveron.

– Leirintäalueella majoittuva seurue käyttää rahaa vierailupaikkakunnallaan joka päivä 235 euroa, Tarvainen muistuttaa.

Korjattu otsikkoon varapuheenjohtaja 1.7. klo 9.14.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?