”Luulin, että mä pyörryn!” Testasimme Linnanmäen ja koko Suomen hurjimman laitteen – katso video Taigan kyydistä!

rac

Julkaistu:

75 sekuntia kestävä Taiga-ratalaite on täyttä tykitystä alusta loppuun. Seksikäs-Suklaa ja Au pairit -sarjasta tuttu Jane testasivat uutuuslaitteen.
Tämä ei lopu koskaaaaaan!

Siinä ensimmäinen ajatus, joka tulee mieleen Linnanmäen hurjimman vuoristoradan eli upouuden Taigan kiitäessä pitkin 1104 metrin mittaista rataansa. Jo rakettimainen alkulaukaisu lupaa, että nyt mennään ja lujaa. Taiga-kotkavaunu kiihdyttää parhaimmillaan 106 kilometrin tuntivauhtiin ja heittää kyytiläisensä neljä kertaa pää alaspäin. Korkeimmillaan se kiipeää 52 metriin. Ja kun luulee, että tämä oli jo tässä, niin ehei!

Pyysimme tiistaina kaikille avautuvaa Taiga-ratalaitetta testaamaan somepersoona Seksikäs-Suklaan ja Au pairit Miamista -tutun Jane Hölsön. Seksikäs-Suklaa nousee laitteesta päätään pyöritellen ja vannoo, ettei enää koskaan kokeile samaa. Viiden minuutin päästä hän istuu kyydissä uudestaan.


– Aika hurjaa, tosi hurjaa, hän saa sanotuksi.

– Tuntui, ettei tämä lopu ollenkaan. Odotin, että loppuisi, kun en saanut käsiä mihinkään. Mä olen Kingissä ollut aiemmin, mutta tuo vaan tuntui niin pitkältä. Luulin, että mä pyörryn. Onneksi en pyörtynyt, mutta kuola kyllä lensi, hän heittää.

Jane ylistää tykänneensä laitteesta hirveästi. Hän olisi kaivannut syliin tulevan turvakaaren lisäksi monista vuoristoratoista tuttuja ylävartaloa turvakaaria. Jane kokeili laitetta ensin edessä, sitten takana. Molemmissa on hyvät puolensa.

– Edessä oli siistiä, kun näit mihin se menee. Takana kaikki tuli tavallaan yllätyksenä.

– Edessä kokee voimaa. Mene eteen, jos haluat kokea 4G-voimaa enkä nyt puhu 4G-netistä, Seksikäs-Suklaa kommentoi.

Molemmat antavat suosituksensa Taigalle. Mutta jos peruslaitteissa jo pelottaa, kannattaa se jättää suosiolla väliin. Alle 140-senttisillä ei ole asiaa laitteeseen, sillä Taiga-matkaajien tulee olla yli 140- ja alle 195-senttisiä.


Linnanmäen historian suurimman investoinnin eli Taigan suunnittelu aloitettiin jo neljä vuotta sitten. Toimitusjohtaja Pia Adlivankinin mukaan Linnanmäen huvipuistosta on puuttunut todella suuri ratalaite.

Rakentamaan päästiin vuonna 2017. Yli 10 miljoonan euron projekti oli haastava maan pinnanmuotojen takia. Taigan tieltä ajettiin joutomaata pois 1600 kuormaa. Betonia ratalaitteeseen on käytetty 9000 tonnia.


Maanantaina pitkään odotettua laitetta pääsivät testaamaan työntekijät ja lehdistö. Toimitusjohtaja Adlivankin nautti kyydistä.

– Minua erityisesti miellyttivät niin kutsutut air-time hill -osiot, joissa huvittelijat kokevat Taigan kyydissä kiehtovan painovoimattomuuden tunteen. Koko Taigan on jykevä ja vahva, mutta kyyti on kuitenkin niin yllätyksellinen kuin pehmeäkin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt