Luksusjuna Espanjassa on kuin palatsi raiteilla – voiko tämän tyylikkäämmin enää matkustaa?

Julkaistu:

Espanja
Espanjan AVE-pikajunat ovat salamannopeita, mutta hitailla junilla on eri rytmi. Pohjois-Espanjan ja Andalusian junamatkoilla tutustutaan kaupunkeihin ja kyliin, maailmanperintökohteisiin ja gastronomiaan.
Viikon junamatka on mukava tapa tutustua paikalliseen kulttuuriin: nähtävyyksiin, viinitiloihin ja ravintoloihin.

Yöksi juna pysähtyy juna-asemalle. Pienessä puupaneloidussa hytissä on viihtyisää vanhan ajan tunnelmaa. Tyylikkäät materiaalit ovat espanjalaisia.

Menneen maailman junia on kolme: El Transcantabrico Gran Lujo, El Transcabrico Clasico ja Tren Al Andalus ja Expreso. Kaikki junat omistaa Espanjan valtionyhtiö Renfe, jonka taitavat käsityöläiset ovat restauroineet vaunuja matkustajien käyttöön.

Luksusjunareissu on pakettimatka, jonka hintaan sisältyy kaikki, aamiaiset ja illalliset junassa ja lounaat päiväretkien kohteissa. Virvoitusjuomat, kahvi ja viini, päivittäiset retket ja oppaat kuuluvat mukaan.

Viikko San El Transcantabrico Gran Lujolla maksaa yhdeltä hengeltä 2 575 euroa, Al Andalusilla 1 850 euroa ja El Transcabrico Clasicolla 1 850 euroa.


Hytissä nukkuu sikeästi. Unissa sekoittuvat päivän uutiset ja historiaan perehtyminen: 1920-luvun Espanjan fasismin nousu.

Joka aamu herätään uudessa paikassa. Ennen päiväretkelle lähtemistä syödään aamiaista junan ravintolavaunussa. Espanjalainen henkilökunta on ystävällistä, äänekästä ja hauskaa.

Junamatkalla ollaan paljon tekemisissä myös oppaiden kanssa. Parhaimmillaan heidän puheeseensa ei nukahda vaan kiinnostuu aiheesta niin, että haluaa tietää lisää.

Hyvä opas ei kyllästytä matkailijoita vuosiluvuilla, vaan muuttaa ne tarinoiksi elävistä ihmisistä ja tapahtumista.

Junan oleskeluvaunu toimivat ravintolana ja kahvilana. Lasi viiniä tai kuppi teetä, kokemusten vaihtaminen muiden matkustajien kanssa tai seinälampettien hämyyn sopiva Agatha Christien salapoliisiromaani. Juna liikkuu sopivan hitaasti.

Ihmiset selaavat iPadeja ja katselevat vaihtuvaa maisemaa: Transcantabrico Gran Lujon kyydissä Leonin lehtimetsistä Santiago de Compostalan havupuihin. Andalusiassa Sevillan komeasta arkkitehtuurista Atlantin rannikon Cadiziin.

Junamatkalla ei suosita tehokkuutta: hiljaa hyvä tulee.


Transcantabrico Gran Lujo on nimensä mukaisesti hulppea luksusjuna. Tren Al Andalus on raiteilla kulkeva vanha palatsi, joka kuljettaa matkustajia rautateiden kulta-ajan malliin. Ranskan Rivieralla 1920- luvulla rakennetuissa salonkivaunuissa brittihovi matkusti aikoinaan Calaisin ja Ranskan Rivieran välillä. El Transcabrico Clasico on puolestaan junamatkailun kulta-ajan elävä muistomerkki kaikilla nykyajan mukavuuksilla.

Jokaisella junalla on oma reittinsä. Transcantabrico Gran Lujo kiertää Atlantin rannikkoa San Sebastianista Santiago de Compostelaan. Viikon, Bilbaon, Cantabrian pääkaupunki Santanderin ja vihreän rannikon Avilesiin Gijoniin kautta päätepysäkki Santiago de Compostelaan.


Al Andalus käy Andalusian kauneimmissa kaupungeissa Sevillasta Cordobaan ja Granadaan. El Transcantabrico Clasico vie vihreään Espanjaan: Leonin kautta Asturiasiin ja Viveirosta Santiago de Compostelaan.

Vaatteet kannattaa valita reitin mukaan. Andalusiassa kannattaa suosia kesävaatteita: pellavaa ja puuvillaa.

Pohjois Espanjan reitillä ilmasto on viileämpi ja tuulisempi kuin etelässä. Sateita varten on hyvä ottaa mukaan vedenpitävä takki ja neule.


Madridin asemasta tuli trooppinen puutarha

Madridin juna-asema on yksi Espanjan rautateiden solmukohdista, mutta myös itsessään nähtävyys.

Atochan asema valmistui 1851, mutta avautui tulipalon jälkeen uudelleen 1892. Aseman suunnitellut arkkitehti Alberto de Palacio Elissagne oli innostunut teräsarkkitehtuurista, ja saavuttaakseen haluamansa tuloksen hän työskenteli Pariisin Eiffel-tornin suunnitelleen ranskalaisen Gustave Eiffelin kanssa.

Tulos on mahtava. Raiteiden ylle kohoaa 157 metriä pitkä, ylösalaista laivaa muistuttava 27 metriä korkea katto, jota kannattelee kaksi tiilestä tehtyä rakennusta. Raiteita on vuosikymmenien aikana lisätty.

Vuonna 1985 alkoi Rafael Moneon suunnittelema uudistus. 1992 alkuperäinen terminaali otettiin pois käytöstä ja muutettiin 4 000 neliömetrin kokoiseksi trooppiseksi puutarhaksi.

Moneo suunnitteli myös modernin terminaalin, joka palvelee lähijunia ja AVE-pikajunia. Asemalla on myös kaksi metroasemaa. Madrid–Puerta de Atochalta AVE-pikajunat liikennöivät Barcelonaan, Sevillaan, Malagaan, Valenciaan ja Alicanteen. Espanjan valtion rautatiet liikennöivät myös Ranskan Marseillesiin.

Kolme tuliaista

1 Pintxot. Pohjois Espanjan Baskimaassa, Cantabriassa ja Astuariassa pintxojen syömistä pidetään yhteiskunnan kulmakivenä. Pieniksi pinoiksi tikulla lävistetyn leivän päälle kootut pintxot ovat järkyttävän hyviä, parhaimmillaan Michelin-tähden tasoa.

2Gazpacho on uskomattoman aromikas kylmä keitto, joka viilentää ja samalla ruokkii Andalusian kuumuudessa. Alun perin gazpacho tehtiin eilisen päivän leivästä, valkosipulista, oliiviöljystä ja viinietikasta, mutta Kristoffer Kolumbuksen löydettyä Amerikan gazpachoon lisättiin tomaattia ja paprikaa.

3Viini. Atlantin herkulliset merenantimet ja raikkaat viinit ovat unohtumaton yhdistelmä. Espanjan vehreässä Galiciassa tuotetaan raikkaan mineraalisia albarino-viinejä. Rias Baixasin viinejä on myynnissä pohjoisen kylien viinitiloilla ja Santiago de Compostelassa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt