VR uudisti bisnesluokkaansa – IS testasi: penkkien pyllytuntuma yllätti

rac

Julkaistu:

IS kävi tutustumassa VR:n uudistettuun Ekstra-luokkaan. Jari ”Bull” Mentulalla saattaa tulla tässä bisnesluokassa yksi ongelma.
IS tutustui uudistettuun VR:n Ekstra-luokkaan Rautatieasemalla.
  • Katso yllä olevalta videolta, miltä näyttää uudistettu luokka.
Ekstra-luokka ei ole suinkaan mikään uusi juttu.

Kyseessä on tuttu Pendolino- ja Intercity -junissa käytetty kaksikerroksisen junavaunun yläkerran bisnesluokka, johon on tekeillä kasvojenkohotus. Samaan syssyyn VR uudistaa myös alakerran penkkien verhoilut.


VR:n myynti- ja asiakaskokemusjohtaja Salla Ketola kertoo Ekstra-luokkien remonttien kuuluvan osaksi uudistuksia, johon yhtiö on käyttänyt 235 miljoonaa euroa vuodesta 2015 lähtien.

Ketola kertoo, että uudistukset on tehty asiakkaiden toiveita kuunnellen.

Uudistus näyttää hyvältä, mutta käytännöllisyys on hieman hukassa

Extra-luokka löytyy kaksikerroksisen vaunun toisesta kerroksesta ja siihen pääsee vaunun toisesta päädystä löytyviä portaita pitkin. Portaiden alapäässä polviin ja sääriin kolisee pieni saluunan ovi.

Portaiden yläpäästä löytyi kahvi- ja teepiste – näitä saa kuulemma juoda Ekstra-luokassa niin paljon kuin haluaa. Ekstra-matkalle tulee lisää hintaa neljästä eurosta alkaen. Netistä selvisi, että tällä hetkellä Ekstra-lippuun lätkäistiin enimmillään 15 euron lisämaksu matkalla Helsinki-Rovaniemi.


Yläkerta on uudistettu hyvällä maulla – löytyy valoa, vaaleita puunsävyjä ja skandinaavisia vivahteita. Käytävä on sopivan tilava liikkua ja uusi kattovalaistus tuo avaruutta käytäville. Penkit ovat näyttäviä uusine näkösuojineen.

Istahdus penkkiin vie ajatukset muotoilun ihailusta käytännön seikkoihin, nimittäin istuinten pyllytuntuma yllättää napakkuudellaan. Joustoa ei penkin pehmustuksissa juuri ole ja istuminen selkänoja yläasennossa jää lyhyeksi kokemukseksi, sen haluaisi kallistaa välittömästi.

Onneksi selkänojan kallistusnuppi löytyy reiden vierestä nyt saa otettua mukavan löhöasennon. Jalka- ja polivitilaa on ruhtinaallisesti.


Reunapenkkien vierestä löytyy sähköpistoke, johon käy tavallinen sähkötöpseli ja puhelimen lataus onnistuu näppärästi. Pistokkeen sijoittelussa on kuitenkin unohdettu matkustajien jalat ja siihen kytkettyyn laturiin tai töpseliin osuu jalka helposti, kun etsii sopivaa asentoa.

Lukuvalo on sijoitettu reunapenkkien ikkunan yläpuolelle. Valon painettava katkaisija on sijoitettu hieman kömpelösti ja käsi osuu istuimen uuteen näkösuojaan, kun katkaisijaan yrittää kurottaa tavallisesti istuen.

Istuinten uudet näkösuojat ovat nokkela idea ja lisää hieman yksityisyyden tuntua – joskin tähän tottumattomana olo on kuin silmälaputetulla hevosella.


Edessä olevasta penkistä aukeaa klassinen taitettava tarjotinpöytä. Pöydän ja reisien väliin jää sormen verran tilaa. Jalkojen liikuttelu ei tule kysymykseenkään kuuma kahvikuppi pöydällä. Pöydän korkeus voi olla ongelma esimerkiksi reisistään tiettävästi lihaksikkaalle Jari ”Bull” Mentulalle jo ilman kahvikuppiakin.

Uudistettuja junavaunuja on tällä hetkellä liikenteessä viisi. VR kertoo, että vuoden 2020 loppuun mennessä on uudistettu kaikki 57 junavaunua, joissa on Ekstra-luokka.


Uudelleenbrändäyksestä huolimatta on VR jättänyt bisnesluokkaan liittyvät lausahdukset toistaiseksi pois, joskin Ketola kertoo, että siihen suuntaan ollaan menossa.

Business-viittauksien puutteeseen luultavasti vaikuttaa sekin, ettei Ekstra-istumapaikalle voi tilata edes olutta lentoliikenteestä poiketen. Tuopillisen perässä on tepasteltava ravintolavaunuun. Tämä toki menee Suomen lainsäädännön piikkiin, nimittäin ravintolavaunusta ei voi poistua alkoholijuoman kanssa.


Istumapaikalta noustessa 182 senttiin yltävä pää kolahtaa hattuhyllyyn, joka on tätä nykyään läpinäkyvää materiaalia.

Vaunusta ulos astellessa tulee ristiriitainen olo. Uudistettu osasto oli silmiin viehättävä, mutta perusasiat kuten pistorasian sijoittelu ja pöydän käytännöllisyys on unohdettu ”designin” ja ”innovatiivisuuden” ehdoilla.

Jäivätkö asiakkaiden toiveet sinne kuuntelemisen tasolle?

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt