Linnanmäki on avattu jo tälle huvikaudelle, mutta yksi laite on vielä kävijöiltä suljettuna. Syy siihen on hyvä, sillä se vaatii vielä lukemattomia tunteja testiajoja.
Kyseessä on Linnanmäen jättihanke, kolme laitetta alleen jyrännyt megavuoristorata Taiga.
Katso drone-video Taigan valmistuneesta radasta artikkelin pääkuvasta.
Rataa on rakennettu kolmen Linnanmäen laitteen paikalle. Legendaarinen Vekkula, lasten laite Kot Kot ja vesivuoristorata Vonkaputous purettiin Taigan tieltä.
Huimapäiset huvittelijat pääsevät Taigan kyytiin juhannusviikolla, yleisölle laite avataan 18.6.
Linnanmäki kertoi jo viime vuonna, että Taiga on mittava investointi.
– Reilusti yli 10 miljoonan investointi on Linnanmäen ja samalla suomalaisen huvipuistohistorian suurin, Linnanmäen toimitusjohtaja Pia Adlivankin kertoi Ilta-Sanomille maaliskuussa 2018.
Linnanmäen kesän 2019 huvikauden tiedotustilaisuudessa Adlivankin kertoi, että aiemmin kerrottu 10 miljoonaa euroa on vasta lähellä laitteen hankintahintaa, ja tähän päälle tulee vielä rakennus- ja pystytyskustannukset.
Helsingin maaperä aiheutti yllätyksiä pystytysvaiheessa:
– Laite on rakennettu 250 teräspalkin varaan, ja luulimme, että palkit voi pystyttää maahan. Jouduimme kuitenkin valamaan ensiksi betonista pohjat palkeille, Adlivankin totesi.
Katso timelapse-video radan rakennustyöstä alla olevalta videolta.
Taiga on 1104 metriä pitkä, 52 metriä korkea ja sen huippunopeus on 106 kilometriä tunnissa. Ajon kesto on Adlivankinin mukaan noin minuutti ja kerralla kyytiin mahtuu 16 huvittelijaa.
– Taigassa on kaksi vaunua, ja pyrimme siihen, että toista vaunuista lastataan samalla, kun toisella ajetaan, joten koko ajan saadaan asiakkaita kyytiin, Adlivankin kertoo.