Hotellit kertovat, mitä huoneesta saa viedä kotiin – Omenahotellien postilaatikot täyttyvät yllättävistä palautuksista

Julkaistu:

Hotellit
Uupunut matkailija ilahtuu hotellihuoneesta löytyvistä pientavaroista. Kaikkea ei kuitenkaan saa viedä kotiin.
Muistatko Frendien jakson, jossa Ross viivyttelee hotellihuoneessa viimeiseen asti pakaten mukaansa kaiken huoneen hintaan kuuluvan?

Ilmaistuotteiden hamstraajia riittää, mutta missä kulkee raja hotellihuoneiden kohdalla? Kysyimme suomalaishotelleilta, mitä huoneista saa oikeasti viedä kotiin.

Tampereen Lapland Hotelsin hotellinjohtaja Janne Mönkkönen kertoo, että eniten hotellihuoneista viedään pieniä shampoo- ja hoitoainepurkkeja.

Mönkkösen mukaan kertakäyttöpullojen kotiin vieminen on hyväksyttävää. Myös kylpytohveleiden ja irtoteepussien ottaminen on sallittua, sillä ne kuuluvat Lapland Hotelsin huonehintaan.

Scandic Joensuun vuoropäällikkö Elisa puolestaan kertoo, että yleisin ”hotellituliainen” on vessapaperirulla.

– Ei me niiden perään kysellä.

Hotellihuoneessa odotti hämmentävä näky

Mönkkösen mukaan valtaosa hotellin asiakkaista on tietoisia siitä, mitä huoneesta saa viedä ja mitä ei. Varkaudet ovatkin Lapland Hotelsissa harvinaisia, mutta hotellinjohtaja muistaa yhden kerran, jolloin hotellisiivoojaa odotti huoneessa hämmentävä näky.

– Kerran on putsattu koko hotellihuone niin, että telkkarista lähtien vietiin kaikki mahdollinen huonekaluihin. Hän ei ollut hotellin asukas, vaan joku toinen henkilö.

Yllättävä ilmiö Omenahotellissa

Omenahotellin operatiivinen päällikkö Seidi Tyrväinen kertoo, että Omenahotellin vieraat vievät mukanaan hieman yllättäen kaukosäätimiä. Niiden vieminen ei ole hotellissa sallittua.

Tyrväisen mukaan kaukosäätimiä lähetetään todella usein postitse takaisin Omenahotellille.

– Niitä on usein hotellin postilaatikossa kirjekuoressa.

Tyrväinen uskoo kaukosäätimien tarttuvan vieraiden mukaan puhtaasti vahingossa, esimerkiksi vaatteiden seassa.

– Eihän niillä kukaan kotona mitään tee, ellei sitten satu olemaan samanlainen televisio.


Omenahotellissa ei ole varsinaista uloskirjautumista, vaan asiakas voi lähtiessään jättää oveen pahvisen kyltin, joka ilmoittaa huoneen olevan tyhjä. Myös kyseisiä kylttejä häviää säännöllisesti.

– En tiedä, ottavatko ihmiset niitä sitten matkamuistoksi. Jos joku sellaisen haluaa, emme soittele perään. Myös kyniä saa viedä.

Törkeimmistä varkaustapauksista Tyrväisen mieleen tulee kerta, jolloin hotellivieras vei mukanaan peitot ja tyynyt.

– Sitten lähetimme asiakkaalle perään laskun – eihän siinä, jos hän haluaa ostaa hotellin peitot ja tyynyt.

Minibaarihuijaus yhä voimissaan – muttei kuitenkaan kovin yleinen

Mönkkösen mukaan minibaarihuijauksia yritetään aina silloin tällöin. Huijauksissa alkoholipullot on ensin tyhjennetty ja sen jälkeen täytetty jollakin toisella nesteellä, esimerkiksi vedellä.

– Siivoojat osaavat huomata tämän korkkien sineteistä, joten ongelma ei siirry seuraavalle asiakkaalle.


Scandic Joensuun vuoropäällikkö kertoo, että asiakkaat yrittävät myös välillä jättää tyhjiä sipsipurkkeja minibaariin ikään kuin niihin ei olisi koskettu. Sekin kuitenkin yleensä huomataan.

– Kyllä se aina välillä onnistuu, mutta aika harvoin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt