Lentokoneesta saattaa puuttua kokonaan rivit 13, 14 ja 17 – tästä on kyse

Julkaistu:

Lentomatkailu
Rivit puuttuvat esimerkiksi Lufthansan koneista.
On koneeseen nousun aika.

Tarkastuskortin vilautus lentoemännälle ja kohti omaa istuinpaikkaa.

Tarkkasilmäiset ovat saattaneet huomata, että penkkirivit eivät suinkaan etene kaikissa koneissa loogisesti. Joissakin koneissa penkkirivit 13, 14 ja 17 saattavat nimittäin puuttua kokonaan.

Voisi kuvitella, että kysymys on inhimillisestä erehdyksestä. Näin ei kuitenkaan ole, sillä tietyt lentoyhtiöt ovat päätyneet poistamaan tietyn numeron penkkirivit tarkoituksella.

Numerot 13 ja 17 puuttuvat joistakin koneista esimerkiksi Lufthansalla, joka selittää käytäntöä nettisivuillaan.


Lentoyhtiön mukaan riviä 13 ei ole, sillä sitä pidetään joissakin kulttuureissa epäonnen numerona. Lufthansa kertoo sivuillaan haluavansa kunnioittaa tätä uskomusta.

Monissa Lufthansan koneissa ei ole myöskään penkkiriviä 17, sillä vaikkapa Italiassa tai Brasiliassa se on tyypillinen epäonnen numero.

Asiasta ensin uutisoineen Helsingin Uutisten mukaan käytäntö on yleinen myös muissa lentoyhtiöissä. Esimerkiksi kiinalaisessa kulttuurissa numeroa 14 pidetään kaikista epäonnisimpana numerona, joka viittaa kuolemaan.


Finnair kommentoi

Kaikilla lentoyhtiöillä käytäntö ei ole käytössä.

Ilta-Sanomat kysyi asiaa kahdelta Suomesta operoivalta lentoyhtiöltä, Finnairilta ja Norwegianilta.

Norwegianilta kerrottiin, että heillä kaikki rivinumerot ovat käytössä.

Samoin on Finnairilla.

– Finnairilla nämä numerot ovat käytössä. Muiden yhtiöiden käytäntöjä emme oikein voi kommentoida, Päivyt Tallqvist Finnairin viestinnästä kertoo.

Puuttuva numerointi ei ole käytössä vain lentoyhtiöillä, sillä monissa hotelleissa ei ole lainkaan 13. kerrosta, tai siis merkintää siitä.

Tällainen hotelli löytyy Suomestakin, Rantapallo vinkkaa.

Tampereen Original Sokos Hotelli Ilveksestä 13. kerros on jätetty pois.

Ota kantaa

Kartatko esimerkiksi kerrosta tai paikkanumeroa 13?

Kyllä 11% Ei 89%
Ääniä yhteensä 9821

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt