Tiesitkö? Ruotsinlaivan huomaamaton yksityiskohta oli takavuosina ravituristien onni, muuten se takaa ihmisten turvallisuuden

Julkaistu:

Luotsiportti
Luotsiportista on historian saatossa ohjattu sisään jopa ravituristeja.
Se on melko huomaamaton ja sijaitsee aluksen kyljessä, usein keskellä laivaa. Pyöreäkulmainen ovi on noin kolme metriä korkea ja metrin leveä.

Laivan luotsiportti on yksityiskohta, johon harva kiinnittää huomiota.


Esimerkiksi Silja Serenadella se sijaitsee kolmannen kannen kohdalla, ja sillä on tärkeä, joskin harvoin käytetty tehtävä laivamatkustajien turvallisuuden takaajana.

– Jokaisessa laivassa on luotsiportti, josta ulkopuolinen luotsi hyppää tarvittaessa laivan kyytiin luotsiveneestä, kertoo Ilta-Sanomille Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd.

Luotsin tehtävä on ohjata alus turvallisesti avomereltä satamaan ja satamasta ulos.

Käytettiin pelastustilanteessa

Luotsiportti on käytännössä laivan kyljessä oleva ovi, josta kuljetaan sisälle ja ulos aluksesta.

Tyypillisesti luotsiporttia käytetään, kun laiva menee telakalle tai ajaa poikkeuksellista reittiä.

Historia muistaa kuitenkin myös tapauksia, joissa luotsiporttia on käytetty hurjemmissakin tilanteissa.


Vuonna 2017 myrskyävällä merellä Britannian Ramsgaten edustalla upposi 90-metrinen alus. Aluksesta saatiin pelastettua seitsemän miehistön jäsentä, ja pelastusurakassa oli mukana myös suomalaisomisteinen Norstream-rahtilaiva.

IS:n tietojen mukaan Norstreamin pelastusveneet olivat myrskyyn alimitoitettuja, joten pelastus suoritettiin luotsiportin kautta. Miehille onnistuttiin heittämään pelastusrengas luotsiportin kautta, ja heidät hinattiin turvaan. Operaatio edellytti erityistä tarkkuutta.
Vuonna 2018 Ilta-Sanomat uutisoi, että luotsiporttia käytettiin takavuosina myös erityiskohtelun saaneiden ravituristien kohdalla. Kesken risteilyn alukseen pyrkinyt seurue ohjattiin sisälle kustannussyistä luotsiportista, kun laiva teki pikapysähdyksen Maarianhaminassa.

Näin luotsiporttia käytetään

Luotsivanhin Mika Mäkinen Finnpilot Pilotagelta kertoo, että käytännössä luotsia varten lasketaan luukusta köysitikkaat, joita pitkin luotsi kiipeää alukseen tai siitä pois.

Ruotsinlaivojen Tukholman-reiteillä luotsiportti on nykyään harvoin käytössä, sillä tiettyä väylää ajavalla on yleensä luotsauksen lupakirja. Se mahdollistaa muutoin luotsinkäyttövelvollisen aluksen kulkemisen ilman erillistä luotsia luotsattavilla määrätyillä väylillä.

Kun henkilökunta vaihtuu, eikä uudella päällystöllä ole vielä luotsausoikeutta, luotsille on kuitenkin tarvetta, Mäkinen kertoo. Joillakin varustamoilla voi lisäksi olla sääntö, että luotsi tarvitaan alukseen, kun aluksessa käytetään hinaajaa.

– Luotsiporttia käytetään tarvittaessa myös tankkauksen yhteydessä huoltoluukkuna, Mäkinen kertoo.

Korjattu Finnpilot Pilotagen nimi jka vaihdettu tikapuut sanaksi köysitikkaat 16.4. klo 16.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt