Tältä näyttää Helsinki-Vantaan uusi laajennusosa – 7 uutta lähtöporttia, uudet odotustilat ja lasiseinä kiitotienäkymin

Julkaistu:

Helsinki-Vantaa
Helsinki-Vantaan uudessa laajennusosassa on muun muassa seitsemän uutta lähtöporttia, joiden luvataan nopeuttavan koneiden kääntöaikoja.
Seitsemän uutta lähtöporttia, valoisat odotustilat ja lasiseinä, josta avautuu näkymä suoraan kiitotielle.

Helsinki-Vantaalla avattiin tällä viikolla ykkösterminaalin laajennusosa, joka palvelee kotimaanlentojen ja Schengen-lentojen matkustajia, kerrotaan tiedotteessa.


Ykkösterminaalin laajennusosa sisältää muun muassa seitsemän uutta lähtöporttia, jotka sijaitsevat ensimmäisessä ja toisessa kerroksessa. Porttien 11–8 odotustilat sijaitsevat toisessa kerroksessa, josta on hissi- ja porrasyhteys asematasolle, lentokoneiden pysäköintipaikkojen tasolle.

Porttien 7–5 tilat sijaitsevat ensimmäisessä kerroksessa. Porttien ja koneen välillä kuljetaan kävellen.


Laajennusosassa on uutta pinta-alaa yhteensä 3 350 neliömetriä.

– Avarat ja väljät matkustajatilat parantavat asiakaskokemusta. Uudet lähtöportit tehostavat myös lentokaluston käyttöä ja nopeuttavat koneiden kääntöaikoja. Terminaali ykkösen jatkeen kautta kulkee vuodessa arviolta miljoonaa matkustajaa eli yhden ison kotimaisen lentokentällisen verran, Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki kertoo tiedotteessa.


Lokakuussa 2017 käynnistyneet terminaali 1:n rakennustyöt saatiin päätökseen kaksi kuukautta etuajassa. Uutta pinta-alaa avattiin nyt yhteensä 3 350 neliömetriä.

Näin laajennus jatkuu

Terminaali ykkösen laajennusosan valmistuminen on osa Finavian miljardin euron investointiohjelmaa.

Miljardin euron investointiohjelma Helsinki-Vantaalla käsittää kolme isoa kokonaisuutta: kaukolentojen eli non-Schengen-liikenteen kehittämisen, lähiliikenteen eli Schengen-liikenteen kehittämisen sekä lähtö- ja tulopalvelujen kehittämisen.


Helmikuussa Ilta-Sanomat esitteli Aukion, immersiiviseksi tilaelämykseksi kuvaillun alueen, jota kiertää 75 metriä pitkä ja kaksi metriä korkea, kolmionmuotoista aluetta kiertävä LED-näyttö.

Laajennus jatkuu lähiviikkoina.

Toukokuussa avataan länsisiiven ensimmäisen osa, kesäkuussa rajatarkastuksen laajennus ja joulukuussa länsisiiven toinen osa.

Lisäksi kakkosterminaalin edustalla on käynnissä valtaisa rakennustyömaa, sillä tähtäimessä on avata lentoasemalle pääsisäänkäynti uusine tulo- ja lähtöhalleineen vuonna 2021. Nykyiset lähtöselvitys- ja tuloaulat uudistuvat Schengen-porttialueeksi vuoden 2022 loppuun mennessä, jolloin kehitysohjelman arvioidaan päättyvän.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt