Katso lista: Nämä ovat maailman turvallisimmat ja turvattomimmat lentokonemallit

Julkaistu:

Boeingin uusi 737-perhe on listan kärkipäässä, mutta MAX-tyypin tuoreet onnettomuudet ovat laskeneet sijoitusta.
Maailman lentokoneiden turvallisuutta ja onnettomuuksia seuraava Airsafe.com on listannut lentokoneiden turvallisuutta lentokonemalleittain. Sivuston listalla indeksoidaan koneet sen perusteella, kuinka monta kuolemaan johtanutta lento-onnettomuutta eri koneille on sattunut suhteessa niiden nousu- ja laskeutumismääriin. Indeksissä otetaan myös huomioon, kuinka suuri osuus matkustajista on onnettomuuksissa kuollut.

Boeingin uusimmat Next Generation 737-mallit ovat listan turvallisimpien koneiden kärkipäässä ja ovat olleet sitä koko 20-vuotisen historiansa ajan. Airsafe listaa 737 MAX -koneet samaan kategoriaan näiden kolmannen sukupolven 737-koneiden kanssa. Tänä talvena sattuneet kaksi MAX-onnettomuutta ovat siksi laskeneet koko ryhmän sijoitusta listalla.

Alla lista eri lentokonemallien turvallisuudesta. Jos taulukko ei aukea, katso se tästä.



Paljon puhuttu Boeingin 737 MAX siis puuttuu omana konetyyppinään listalta, mutta IS arvioi sen turvallisuuden samoilla mittareilla kuin Airsafe. Arvio asettaisi MAXin listalla toiseksi viimeiselle sijalle indeksiluvulla 5,71. Tuo lukema tarkoittaa, että konetyyppi on tällä hetkellä tilastollisesti yksi historian turvattomimmista.



IS laski MAXin turvallisuuden ottamalla lähtökohdaksi keskimääräiset 737-perheen koneiden lentomäärät. Tarkkoja lukuja MAXin osalta kun ei ainakaan toistaiseksi ole julkaistu.

MAX-koneita on liikennekäytössä 348 kappaletta ja ensimmäinen niistä luovutettiin lentoyhtiölle vasta toukokuussa 2017. Jos MAX-tyypillä olisi kuluneiden vajaan kahden vuoden aikana lennetty keskimäärin yhtä monta lentoa kuin muillakin 737-koneilla, MAX-tyypin lentomäärä olisi ennen kuluvalla viikolla määrättyä lentokieltoa vasta noin 350 000. Näin laskien ja kahdella onnettomuudella konetyypin indeksiluku taulukossa olisi siis noin 5,7.

Itse indeksiin sisältyy epävarmuutta, mutta listasijoitukseen ei. Miten tahansa laskien MAX on silti listalla toiseksi viimeisenä. Kolmanneksi viimeiseen sijaan kun on niin pitkä matka. Konetyypillä olisi nimittäin pitänyt lentää lähes 30 prosenttia enemmän kuin muilla ”kolmeseiskoilla”, jotta turvallisuus olisi tilastollisesti edes listan kolmanneksi viimeisenä olevan Embraer Bandeiranten tasolla.
Maailman turvallisimmiksi koneiksi Airsafe-sivusto listaa kaksi Airbusia ja kolme Boeingin lentokonemallia, joille ei koskaan ole sattunut vakavaa onnettomuutta. Airbusilta nollan onnettomuuden mallit ovat laajarunkokoneet A340 ja superjumbo A380. Boeingilta onnettomuuksilta ovat välttyneet niin ikään suuret Boeing 747-8 ja Boeing 787. Myös suhteellisen harvinainen Boeing 717 on välttynyt onnettomuuksilta. Koneita on valmistettu alle 200 kappaletta, eikä niitä ole tehty enää lisää yli kymmeneen vuoteen.


Boeingin 787 ja Airbus 380 -koneita valmistetaan edelleen, tosin A380:n valmistuksen on tarkoitus päättyä kahden vuoden sisällä.

Turvattomimpana lentokoneena listalla on legendaarinen yliäänikone Concorde. Konetyyppi oli maailman turvallisin, kunnes yksi onnettomuus suisti vähän lentäneen konetyypin listan pohjille. Pian ainoan onnettomuuden jälkeen konetyyppi siirtyikin jo historiaan vuonna 2003. Koneita valmistettiin aikanaan vain 26 kappaletta ja kaupallisia lentoja lennettiin alle 90 000.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt