Suomalaiskapteeni Emma Elo kuulee yhä ihmettelyä ammatistaan: ”Tämä on yksinkertaisesti maailman siistein duuni”

Julkaistu:

Lentäjät
Vanhat asenteet tuntuvat jarruttavan naisten hakeutumista lentäjiksi, Norran kapteenina työskentelevä Emma Elo kertoo.
”Jotkut ottavat asuntolainan, toiset ryhtyvät lentäjiksi”.

Kutakuinkin tällä päätöksellä sai alkunsa Norran kapteenina työskentelevän Emma Elon työura.

Lentäminen oli kutkuttanut ilmailusta viehättyneen Elon mieltä aina.

Lapsuudenhaave lentäjän ammatista konkretisoitui vuonna 2006, kun Elo haki lukiopapereilla Patrian Pilot Training -lentäjäkoulutukseen ja tuli valituksi.

Tuolloin 85 000 euroa maksanut rahallinen satsaus kannatti.

Koulutuksen jälkeen hän aloitti työt alalla, joka ei ole yli kymmeneen vuoteen tuntunut työltä lainkaan.

– On kunnia-asia laittaa univormu päälle ja tehdä näin vastuullista työtä. Tämä on yksinkertaisesti maailman siistein duuni. Jokainen päivä on erilainen, ensin Finncomm Airlinesin ja sitten Norran, eli Nordic Regional Airlinesin palveluksessa työskennellyt Elo kuvailee.

Emma Elo on edennyt alallaan perämiehestä kapteeniksi. Nykyään hän lentää pääosin Euroopan-lentoja Embraer-190-koneella.

Nainen on yhä harvinaisuus alalla

Emma Elo nauttii työstään, mutta on yhä harvinaisuus alalla.

Vuonna 2016 Norran viestintäpäällikkö Kaisa Huhtaniemi kertoi Ilta-Sanomille, että Norran yli 200 lentäjästä 12 on naisia.
Nykyään luku on hieman pienempi: Norran 240 lentäjästä kymmenen on naisia.

– Näyttää siltä, että määrä ei ole lähivuosina merkittävästi lisääntymässä. Norran ja Patrian yhteistyössä toteuttamaan lentokoulutukseen hakeutuvien joukossa naisia on edelleen vähän, alle kymmenen prosenttia. Norralle voi työllistyä myös muita reittejä pitkin ja mielellämme palkkaamme enemmänkin naisia, kun heitä hakijoiden joukossa on, Huhtaniemi kertoo.

Kapteenina Norralla työskentelevän Elon on vaikea keksiä syitä sille, miksi naisia on alalla yhä vähän. Ehkäpä syynä ovat vanhat asenteet karskien miesten ammatista, ovathan esimerkiksi hävittäjälentäjät olleet perinteisesti miehiä.

Työ ei kuitenkaan nykypäivänä ole millään tavalla sukupuoleen sidottu.

Lentäjän ammatti ei esimerkiksi ole samalla tavalla fyysinen kuin vaikkapa palomiehen eli pelastajan työ. Hyvästä kunnosta on toki hyötyä, sillä työ runsaine istumisineen ja aikaerorasituksineen on kuluttavaa.

– Ei kuitenkaan tarvitse olla salihirmu tai urheilija päästäkseen alalle, Elo kertoo.


Joskus naiset kysyvät Elolta, tarvitaanko lentäjän työssä esimerkiksi valtavasti teknistä tietämystä. Matematiikan ja fysiikan opintoja koulutuksessa on jonkin verran, mutta lopulta lentäjän työ on melko käytännönläheistä.

– Tekniikan syvällinen tietämys on ennemminkin mekaanikkojen hommaa, Elo huomauttaa.

Hakukriteereistä kertoo muun muassa Norran ja Patrian toteuttama lentokoulutus, jossa painotetaan muun muassa hakijan motivaatiota alalle, tasapainoista persoonallisuutta ja valmiutta tiimipohjaiseen ohjaamotyöskentelyyn. Myös hakijan lahjakkuutta, eli opiskelijan valmiutta menestyä opinnoissaan ja työelämässä testataan.

– En halua stereotypisoida, mutta naisten tavasta ajatella monipuolisesti voi olla tässä työssä jopa hyötyä, sanoo Elo.

Kiitollinen elämäntapa

Kapteeni Elo toimii mielellään inspiraationa muille naisille, sillä moni tyttö ei tule edes ajatelleeksi, että ammatti voisi olla heitä varten.

Sitä paitsi, alalla on tällä hetkellä erittäin hyvät työllisyysnäkymät. Matkailuala kasvaa ja työpaikkoja on joka puolella maailmaa

– Suomessa voi opiskella Patrian tai Salpauslennon lentokouluissa, Porin ilmailuopistossa tai Finnairin MPL-ohjelmassa. Jotkut lähtevät opiskelemaan Amerikkaan tai Puolaan, missä opinnot ovat edullisempia.

Työ on vaatinut Elolta toki myös uhrauksia. Kutsuja kissanristiäisiin ei enää juurikaan kuulu, sillä työajat ovat vaihtelevat ja viikonloput ovat harvoin vapaana. Lisäksi säännöllisiä harrastusaikoja on vaikea noudattaa.

Kyseessä on kuitenkin itse valittu elämäntapa, jota hienompaa on vaikea keksiä. Elo pitää edelleen lentoonlähdön ja laskeutumisen aikaansaamaa fiilistä sanoinkuvaamattoman fantastisena.

– Sitä paitsi, ohjaamossa on maailman parhaat näkymät. Pilvien yläpuolella aurinko paistaa aina.

Kapteeni Sari Hakola: ”Pyrin kannustamaan naisia alalle”

Ilmailualalle naisia kannustaa myös Norran kapteeni Sari Hakola, joka kuvailee lentäjän työtä monipuoliseksi. On hienoa tehdä töitä alalla, jossa saa nähdä itse tekemänsä työn jäljen.

– Mieltä lämmittävät totta kai myös tyytyväiset asiakkaat, sydämelliset työkaverit se, että pystyy aina hiomaan suoritustaan paremmaksi. Kun joskus pääsee vielä ihailemaan idyllisiä maisemia, räiskyviä revontulia tai vaikka henkeäsalpaavia lumihuippuisia vuoria, voi todeta päätyneensä oikealle alalle, Hakola kertoo.

Sari Hakola toivoisi näkevänsä ohjaamossa nykyistä enemmän naisia.

Hänelle on ollut apua lähipiiristä, joka on aina kannustanut tavoittelemaan omia unelmiaan. Hakola tulee kodista, jossa on painotettu, että tekemällä kovasti töitä tavoitteidensa eteen ja ollessaan nöyrä oppimaan uutta, voi saavuttaa mitä vain.

Ennakkoluuloista sukupuolensa vuoksi ei ole joutunut ilmailualalla kärsimään, päinvastoin.

– Olen lyhyehkön lentäjänurani aikana ollut etuoikeutettu tutustumaan aivan mahtaviin kouluttajiin, kollegoihin ja kurssikavereihin, joilta jokaiselta on tarttunut mukaan kannustuksen sanoja, tärkeitä oppeja ja mielenkiintoisia näkökulmia niin lentämiseen kuin yleensä elämäänkin liittyen. Pyrin myös itse omalla esimerkilläni kannustamaan naisia alalle.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt