Sari Anttila, 34, työskentelee maailmalla lentäjänä ja elää kansainvälistä unelmaelämää: ”Olisi kamalaa, että asuisin koko ikäni Suomessa”

Julkaistu:

Lentäjä
Kakkoskapteenina Norwegian-lentoyhtiöllä työskentelevä Sari Anttila, 34, on vaihtanut asuinpaikkaa työpaikan takia maasta toiseen. Työ unelma-alalla auttaa jaksamaan. Vauhdikas elämä on kuin tehty naista varten.
– Mä halusin aina lentäjäksi, aina. En tiedä mitä muutakaan tekisin, olisin varmaan rokkitähti, Sari Anttila sanoo ja heläyttää ilmoille kuuluvan naurun.

Tämä sama nauru kaikuu Helsinki-Vantaan Norwegian-lentoyhtiön henkilökunnan tiloissa vielä useaan otteeseen tämän haastattelun aikana.

34-vuotias Anttila on rikkonut muutamassa sekunnissa kaikki ennakkoajatukset, joita lentäjistä voi olla. Sari Anttila on räväkkä, aurinkoinen ja puhelias, ei lainkaan niin tiukan asiallinen, kuin olin etukäteen kuvitellut.


Myös Anttilan elämäntarina on yhtä värikäs kuin Anttila itse.

Norwegian-lentoyhtiön kakkoskapteenina eli relief captainina työskentelevä nainen on päätynyt töiden perässä maailmalle, ensin Zürichiin, sitten Dubaihin, Lontooseen ja lopulta Barcelonaan, josta Anttila tekee nykyään kaukolentoja Yhdysvaltojen eri kohteisiin.

Toisinaan nainen lennätetään edellisenä iltana Norwegianin kotikentille muualle Eurooppaan, mistä Anttila lentää reittejä ympäri maailman. Arki on kiireistä ja kansainvälistä. Maailmassa ei juurikaan ole kolkkia, joissa suomalaislentäjä ei olisi käynyt.

– Koti-ikävää en tunne, Anttila vakuuttaa.

Tatuointi muistuttaa uran alusta

Sari Anttila vilauttaa lapaluussaan olevaa tatuointia.

Siihen on piirretty kuva, jota tuskin löytyy kovinkaan monelta muulta ihoonsa mustetta hakanneelta.

Hävittäjälentäjän lapsenlapsi unelmoi lentäjän ammatista pienestä pitäen.


Kun hän 10-vuotiaana näki Helsinki-Vantaalla kolmimoottorisen MD11-rahtikoneen, unelma sai siivet. Anttila ilmoitti vanhemmilleen, että siinä on kone, jota hän aikoo vielä joskus lentää.

Se päivä tuli vuosia myöhemmin.

18-vuotiaana Anttila marssi pankkiin, nosti noin 75 000 euron lainan lentokoulua varten, haki opiskelemaan Malmin Pilot Factory -lentokouluun ja lähti pian valmistuttuaan ensimmäiselle ulkomaankeikalleen Sveitsin Zürichiin.

Yhdeksän vuoden jälkeen Anttilan lapsuudenunelma kävi toteen.

– Sain töitä Finnairin rahdista, joka tunnettiin siihen aikaan nimellä Nordic Global Airlines. Jatkoin edelleen asumista Zürichissa, mutta kävin Suomessa töissä ja lensin rahtia ympäri maailmaa. Koneena oli MD11.

Sama kone löytyy nyt Anttilan lapaluusta.

Kun Nordic Global Airlines lopetti, Anttilan ura sai jälleen uuden käänteen. Nainen on sittemmin työskennellyt eri lentoyhtiöillä ja asunut Dubaissa, Lontoossa ja Barcelonassa.

Jatkuvasti vaihtelevat asuinmaat eivät ole ammattilaiselle mikään rasite.

– En voisi kuvitellakaan elämääni mitenkään muuten. Olisi kamalaa, että asuisin koko ikäni Suomessa ja minulla olisi toimistoduuni, Anttila sanoo.

Sen jälkeen hän nauraa, samaa hersyvää naurua kuin aikaisemminkin.

Dubain työkulttuuri haastoi

Vauhdikas ja sopeutuvainen luonne sekä hyvä kunto, jota Anttila ylläpitää crossfitia harrastamalla, ovat auttaneet jaksamaan kansainvälisellä uralla.

Sari Anttila on unelmatyössä, eikä keksi juuri yövalvomisia kummoisempaa valitettavaa ammatinvalinnastaan.


Matkan varrella on kuitenkin eräs jakso, jota Anttila ei muistele mielellään.

Dubaissa Anttila työskenteli perämiehenä Emirates-lentoyhtiölle, jonka Boeing 777 -konetta Anttila lensi melkein kolme vuotta.

– Arabimaa valkoisena naisena ei ollut helppo, kohtasin ennakkoluuloja päivittäin, Anttila kertoo.

Lentäjäkollegoiden suhtautuminen oli asiallista, mutta matkustamohenkilökunnassa oli paljon pohjoisafrikkalaisia miehiä, joiden suhtautuminen ylemmässä asemassa olevaan naiseen ei ollut mutkatonta.

– Käskyjen vastaanottaminen naiselta oli heille todella vastahakoista, Anttila muistelee.

Dubain jälkeen Anttilan ei ole tarvinnut miettiä tasa-arvoasioita työssään. Vaikka nainen lentäjänä on yhä harvinaisuus, sukupuoli unohtuu, kun pukee virka-asun päälle.

Omat eväät koneeseen

Viimeiset 13 kuukautta Anttila on asunut jälleen uudessa kaupungissa Barcelonassa.

Arki on työntäyteistä, sillä Anttila toimii kakkoskapteenina Norwegianin kaukolennoilla, joita lennetään Boeing 787 Dreamlinereilla.

Töihin, eli lennolle johonkin päin Yhdysvaltoja, Anttila lähtee vasta iltapäivällä, mikä helpottaa jaksamista pitkillä työvuoroilla.

Jaksamistaan ajatellen Anttila miettii myös syömistään tarkoin. Lennoille hän pakkaa omat eväät.

– En halua pilata liikunnan tuloksia huonolla ruokavaliolla, Anttila selittää.

Palautuminen kaukolentojen aiheuttamasta aikaerosta ja rasituksesta vaatii myös muita toimenpiteitä. Liikunnan lisäksi Anttila osaa lepäämisen taidon.

Luonto ja metsä ovat lääke, joka toimii yhtä lailla Suomessa kuin Espanjassakin.

Arki liikuntaharrastuksineen, luontoretkineen ja työn tekemisineen on kombo, joka pitää elämän kivasti kasassa. Ihmissuhteita Anttila hoitaa esimerkiksi lomilla, jolloin nainen saattaa varata matkan jonnekin päin maailmaa, ystäviään tapaamaan.


Yksi asia on kuitenkin edelleen kesken.

Sopeutuminen Barcelonaan on vasta aluillaan, mutta ei ole epäilystäkään, etteikö Anttila sopeutuisi.

– Omalla asenteella on elämässä hirveän paljon merkitystä. Olen vähän sellainen ihminen, että minulla on hauskaa missä tahansa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt