Matkat

Luksusristeilijässä on 42 purjetta – Marjorie, 84, kiipesi Royal Clipperin mastoon

Julkaistu:

Risteily
12 päivän risteily maailman suurimmalla raakapurjealuksella, 439-jalkaisella Royal Clipperilla on aktiiviloma.
Veneily ja purjehtiminen ovat lähellä monen suomalaisen sydäntä, ovathan Suomen vesistöt ja saaristo ainutlaatuisia.

Kun seilaamisesta haluaa nauttia myös kotivesien ulkopuolella, risteily purjealuksella on oiva vaihtoehto. Sieltä ei haeta kelluvaa neonvaloissa välkkyvää Las Vegasia, luistinrataa eikä tuhatpäistä matkustajamassaa.

Purjehtijalle tärkeintä on meren läheisyys. Ja kun siihen vielä lisätään kiireetön elämä aluksella ja idylliset satamat, joihin mega-alukset eivät mahdu, on monen uiva unelma koossa.


Kun matkustajat saapuvat SVP Royal Clipperille, maailman suurimmalle raakapurjealukselle, aluksen kapteeni Sergei Utitsyn ja hotellimanageri Peter Burkhard tervehtivät jokaisen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tervetulococktailin jälkeen hytti-isäntä ohjaa minut ulkohyttini, jossa katse kiinnittyy upeaan marmorisen kylpyhuoneeseen.

135 metriä pitkään alukseen mahtuu 227 matkustajaa, joten tunnelma on aika erilainen kuin 6000 matkustajan megaristeilijällä. Nyt matkassa on 177 ihmistä 12 maasta. Heistä yli puolet on purjehtinut varustamon aluksilla aiemminkin. Kolmannes on amerikkalaisia, muut australialaisia, itävaltalaisia, hollantilaisia...


Varustamon laivastoon kuuluu myös kaksi pienempää 170 matkustajan purjealusta: Star Flyer ja Star Clipper. Useimmiten kohteina on Välimeri, Karibia ja Aasia. Ensi vuonna purjeet vievät myös Kambodzaan.

Varustamon takaa löytyy ruotsalainen omistaja Mikael Krafft. Hän ihastui purjealuksiin jo pienenä. Todellisen sysäyksen hän sai 12-vuotiaana nähdessään Maarianhaminassa museolaivana olevan nelimastoisen Pommern-rahtipurjealuksen, joka kuljetti toisen maailmansodan alkuun asti muun muassa vehnää Australiasta ja salpietaria Chilestä.

Viisimastoisen Royal Clipperin innoittajana Krafftille on ollut 1902 valmistunut Preussen-purjealus. Se oli aikansa suurin. Royal Clipperin syväys on 5,6 metriä.


Ilmapiiri Royal Clipperillä on kotoisa. Matkustajat ja henkilökunta tervehtivät toisiaan laivalla ja jopa maissa, ja baarimikko voi muistaa lempidrinkinkin.

Pääosa matkustajista arvostaa pienemmän aluksen ilmapiiriä, kuten kanadalainen Marjorie Henson, 84, joka on matkustellut 60 maassa ja on nyt viidettä kertaa risteilyllä. Hän kiipesi myös aluksen mastoon – naismatkustajista vanhimpana.

– Satamakohteet ovat tärkein valintakriteeri, kun mieheni kanssa suunnittelemme risteilyä, hän kertoo.

Hensonin retkisuosikki oli Ibiza jeepillä.

– Kuinka erilaiset kasvot saari osasikaan näyttää sesongin ulkopuolella, hän ihmettelee.

Suomalaisia, jotka ovat aikeissa matkustaa Kanadaan, Henson vinkkaa vierailemaan Brittiläisessä Kolumbiassa.


Henkilökuntaa laivassa on 108, heistä 20 hoitaa purjeita.

Kapteeni Sergei Utitsyn asuu Tallinnassa. Hän on työskennellyt 38 vuotta merillä. Suurilla lomaristeilijöillä kapteenia ei paljon näy, mutta Utitsyn kyseli usein matkustajien kuulumisia.

– Usein puhutaan siitä, kuinka moni matkustaja palaa uudelleen risteilemään samalle varustamolle, mutta upeinkaan alus ei ole mitään ilman henkilökuntaa. Meillä 85 prosenttia henkilökunnasta palaa takaisin, näin korkea osuus on meille suuri ylpeyden aihe. Itseäni en pidä aluksen tärkeimpänä, vaan hän on mielestäni kokki Rueda. Ilman ruokaa laivaelämä olisi vaikeaa, sanoo Utitsyn humoristisesti.

– Monella matkustajalla on joko purjehduskokemusta tai kenties hän on jossain vaiheessa omistanut oman aluksen. Meillä on avoin komentosiltapolitiikka. On hienoa nähdä, kuinka monet ovat kiinnostuneita päällystön työstä.

Myös monet suomalaiset ovat kiitettävästi löytäneet purjealusristeilyt, kertoo kapteeni iloisena.


Kasinoa tai teatteria ei aluksella ole, mutta matkustajat eivät niitä kaipaakaan. Henkilökunta järjesti erilaista ohjelmaa. Mahdollista oli esimerkiksi tarkkailla öistä tähtitaivasta toisen perämiehen Vivekin ohjauksessa.

Ja kun aluksen 42 purjetta on levitetty (yhteensä 5 202 neliömetriä), on kokemus olla ulkokannella.

Vaikka matkustajien keski-ikä on yli 50 vuotta, tuntui että matkalla ikäkriteerit oli heitetty kaiteen yli. Tangerista lähdön jälkeen matkustajat tanssivat yhdessä henkilökunnan kanssa pitkälle keskiyöhön.

Ruokasali on tarpeeksi iso, jotta kaikki matkustajat mahtuvat samanaikaisesti syömään. Aamiainen ja lounas ovat buffet-tyylisiä, illallinen à la carte. Kuuden ruokalajin illalliset olivat monipuolisesti suunniteltuja vastaamaan eri kansallisuuksien vaatimuksia.


Jos jokin ateria miellytti erityisesti, ei mikään estänyt pyytämästä lisää. Ja niin myös moni teki, etenkin kun listalla oli hummeria – joka on kustannussyistä karsittu monen suuremman risteilijän perusaterioista.

Royal Clipperin erikoisuuksia on Captain Nemo Lounge, jonka ikkunat avaavat näkymät vedenalaisen elämän seuraamiseen. Varsinkin iltaisin valot houkuttelevat kaloja ikkunoiden lähettyville.

Samassa tilassa sijaitsevat kuntosali ja kauneus- ja hierontapalveluja tarjoava spa.

Kun sää ja kohteen lait sallivat, aluksen ollessa ankkurissa lasketaan veteen marina-laituri vesiurheilulajeja varten. Purjehdusmatka voi siis olla aktiviteettejä täynnä.


Yhdeksän sataman reissu

Cannesista alkaneen ja Lissaboniin päättyneen 12 yön purjehduksen aikana Royal Clipper vieraili yhdeksässä satamassa Ranskassa, Espanjassa, Gibraltarilla ja Marokossa. Pituutta matkalla oli 1 372 merimailia eli 2 541 kilometriä.

Korsikan eteläkärjessä kalkkikivijyrkänteen päällä ylväästi seisova 3 000 asukkaan Bonifacio on legendan mukaan paikka, jossa Odysseus kohtasi jättiläiset. Oli niin tai näin, tämä kenties Ranskan parhaimmaksi nimetty salaisuus on kaukana suurten megaristeilijöiden reiteiltä. Kaupunki eroaa muusta Korsikasta maantieteellisesti ja tapakulttuuriltaan.

Vanhankaupungin yksityislinnakkeet eli korkeat talot, joihin aikoinaan pääsi vain tikkaita, ovat valokuvauksellisia iltapäiväauringossa, kun valo ja varjo leikkivät kuurupiiloa seinillä. 1793 Napoleon Bonaparte asui hetken Bonifaciossa.


Baleaarien itäisin saari Menorca on tunnettu lukuisista lahdenpoukamista ja esihistoriallisen talaiot-kulttuurin monumenteista. Sen todellinen helmi on Mahón, Euroopan suurin luonnonsatama. Pituutta sillä on yli viisi kilometriä ja sen leveyttä 250–1 000 metriä. Purjehtiminen sitä pitkin oli monille yksi plussa lisää listalla, miksi risteily purjealuksella eroaa niin paljon suuren risteilijän vastaavasta.

Brittiläinen kolonialismi näkyy Menorcan arkkitehtuurissa, hallitsivathan englantilaiset saarta 70 vuotta.

Suurin yllättäjä oli valkoisena saarena tunnettu Ibiza, joka sulatti monen matkustajan sydämen.

Satamista suosituin oli Tanger, jossa 90 prosenttia matkustajista osallistui varustamon retkille. Tanger on viime aikoina modernisoinnut kaupunkikuvaansa. Entisajan läpikulkukohteesta on nyt tullut itse kohde.

Kolme herkkusatamaa

  1. Mahón: saaren juustot ovat arvostettuja Espanjassa, samoin Xoriguerin gini. Menorcan ylpeys on piikkihummerikeitto.
  2. Tanger: kannellinen savipata tagine on antanut nimen pataruoille. Etenkin lammastagine vie helposti kielen. Alkupalaksi kannattaa maistaa pastillaa, jossa lehtitaikinassa on usein kanatäyte.
  3. Cádiz: täällä kannattaa maistaa meren antia kuten uppopaistettua merivuokkoa paperitötteröstä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt