Matkat

Irja, 76, ohjattiin Helsinki-Vantaalla turvaskanneriin, jollaista siellä ei ole ennen ollut – 200 ihmistä testasi perjantaina avattavan uudisosan

rac

Julkaistu:

Helsinki-Vantaa
Helsinki-Vantaan terminaalilaajennuksen näyttävä uudisosa Aukio avataan perjantaina. IS tutustui vapaaehtoisten testimatkustajien kanssa alueen palveluihin.
Irja Laine, 76, harottaa käsiään ja ottaa leveän haara-asennon. Metallinilmaisinportti on hälyttänyt, ja Helsinki-Vantaan lentoasemalla testimatkustajana toimiva suolahtelaisnainen on ohjattu uuteen turvaskanneriin, jollaisia ei ole Helsinki-Vantaalla tätä ennen ollut.

Laite perustuu millimetriaaltoihin, jotka läpäisevät vaatteet, mutta heijastuvat takaisin ihosta tai esineistä. Jatkossa niitä tulee Helsinki-Vantaalle myös muille turvatarkastuspisteille.

Laine kehuu turvatarkastusta pysähdyksestä huolimatta sujuvaksi. Asiat ovat muuttuneet siitä, kun nainen teki viimekertaisen lentomatkan Wieniin vuonna 1995.


Finavian operaatioiden digikehityksen päällikkö Matti Lehto kertoo Ilta-Sanomille, että uuden turvaskannerin tarkoituksena on nopeuttaa matkustajien kulkua ja vähentää käsintarkastuksia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Turvaskanneri on armollinen myös ikäihmisille, sillä siinä ei tarvitse nostaa käsiä ylös, kuten perinteisimmissä turvaskannerimalleissa, Lehto sanoo.


Turvatarkastus on uudistettu myös muilta osin.

Uusia linjoja on 11 ja niissä on töissä enemmän turvatarkastajia kuin perinteisillä linjoilla. Kapasiteetti on siis 20 prosenttia parempi per matkustaja.

Sujuvuutta lisäävät myös tavallista isompikokoiset turvatarkastuslaatikot ja automaattinen linjasto, joka vähentää laatikoiden kantelua. Lapsiperheille ja liikuntarajoitteisille on lisäksi oma linjasto.

Uusien tilojen helmi on suomalaisuutta henkivä Aukio

Ulramoderni turvatarkastus on yksi osa Helsinki-Vantaan uusia tiloja, jotka sijaitsevat eteläsiiven ja länsisiiven välissä.


Näyttävin uudistus sijaitsee heti turvatarkastuksen takana, ja se on nimetty kuvaavasti Aukioksi. Sen kautta kulkee jatkossa koko Schengen-alueen ulkopuolinen liikenne.

Tapahtuma- ja keskusaukion tarkoitus on viedä matkailijat virtuaalimatkalle suomalaisuuden ytimeen.


Lentoasemanjohtaja Joni Sundelinin mukaan suomalaisuus on huomioitu aukion suunnittelussa monin tavoin.

– Tarkoituksena on, että matkustaja muistaa Aukiolle saavuttuaan heti, missä maassa on, Sundelin kertoo.


Suomi-fiilikseen johdattelee ainakin korviin kantautuva linnunlaulu ja tuulen suhinta. Metsäaukion kantavana elementtinä on 75 metriä pitkä ja kaksi metriä korkea, kolmionmuotoista aluetta kiertävä LED-näyttö.

360-asteisissa videokuvissa vilahtavat muun muassa syksyinen ruskamaisema Kolilta, revontulia Luostolta ja kesämaisema Mikkelin Kalevankankaan luonnonsuojelualueelta.

– Kokonaisuus on uniikki, tällaista ei ole muualla, Sundelin kehuu.

Pitkät siirtymät haittaavat ikäihmistä

Aukio on osa vuonna 2014 käynnistynyttä Helsinki-Vantaan kehitysohjelmaa, joka on lentoaseman historian mittavin laajennushanke. Hanke ulottuu 2020-luvun alkuun.

Lisää terminaalitilaa on valmistunut Helsinki-Vantaalle nyt 33 400 neliön verran. Terminaalitilasta 25 000 neliötä on matkustajatilaa. Alueella on myös 11 uutta liiketilaa.




Lentoasemanjohtaja Joni Sundelin kertoo Aukiosta videolla!

Lentoasemalla testimatkustajana ollut helsinkiläinen Leila Almgren, 71 pahoittelee, että rakennustyöt haittaavat tällä hetkellä ainakin P5-parkkialuetta. Opasteet ovat Almgrenin mukaan puutteelliset.

Muuten Almgren kehuu lentoasemaa sujuvaksi, sillä opasteet ovat kattavat suomen kielen lisäksi monilla muilla kielillä.

Yksi kehitysehdotus Almgrenilla on antaa.

– Olemme jo ikäihmisiä, joten välimatkat täällä ovat aika pitkiä. Mukavampaa olisi, jos pitkiä siirtymiä voisi tehdä vaikkapa sähköskootterin kanssa, Almgren sanoo.

Katso ylhäältä video uudesta turvatarkastuksesta!

Näin laajennus etenee

Keskusaukio uusine turvatarkastuksineen ja lukuisine myymälöineen sekä ravintoloineen avataan matkustajaliikenteelle perjantaina 8.2.2019.

Kesään 2019 mennessä avautuu myös länsisiiven ensimmäinen osa laajarunkoportteineen.

Toinen osa eli loput länsisiivestä sekä uusi matkatavarankäsittelytila valmistuvat vuoden 2019 loppuun mennessä.

Kaukolentoalueen laajentamisen lisäksi Helsinki-Vantaalla avataan vuonna 2019 uudistunut rajatarkastus ja terminaali 1:n laajennus.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt