Matkat

Oletko aivan tavallinen, onnellinen suomalainen? Voit päästä onnellisuusoppaaksi turisteille

Julkaistu:

Suomi
Oletko luonnossa viihtyvä, onnellinen ja tavallinen suomalainen, joka haluaa laittaa persoonansa likoon matkailijoiden hyväksi? Onneksi olkoon, voit olla täydellinen onnellisuusopas ulkomaalaiselle.
Suomen matkailun edistämisen eteen töitä tekevä Visit Finland on keksinyt uuden tavan markkinoida kaunista kotimaatamme ulkomaalaisille.

Visit Finland hakee Rent a Finn -kampanjansa yhteydessä ulkomaalaisille matkailijoille kahdeksaa suomalaista onnellisuusopasta, joiden tarkoitus on avata matkailijoille ovet kotiinsa tai kesämökilleen.

Onnellisuusoppaat työskentelevät vieraiden kanssa ensi kesänä 2–3 päivän ajan. Oppaat valitaan neljältä eri alueelta Suomesta, joten turistit tutustuvat paitsi eri Suomen kaupunkeihin ja kyliin, myös suomalaisiin tapoihin, jotka voivat olla matkailijoista hyvinkin eksoottisia.

Ehkäpä ensi kesän jälkeen yhä useampi maailmalla tietää siis, minkälainen urheilulaji on eukonkanto tai mitä saunavihdalla tehdään.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mitään hokkuspokkustemppuja ei oppailta vaadita, sillä onnellisuusoppaiksi kelpuutetaan ”aivan tavallisia, onnellisia suomalaisia”, kertoo Ilta-Sanomille Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen.

– Haemme ihmisiä, jotka ovat valmiita kertomaan, mihin heidän onnellisuutensa pohjautuu ja mikä on heidän lähestymisensä tähän maailmallakin havaittuun ilmiöön, että Suomi on maailman onnellisin maa.

Business Finlandin kansainvälisen markkinoinnin johtaja Heli Jimenez täsmentää tiedotteessa, että tarkoitus on tarjota suomalaisille mahdollisuutta ryhtyä suomalaisen luonnon lähettilääksi ja tavata uusia ihmisiä eri kulttuureista.

– Moni matkailija valitsee Suomen kohteekseen rauhoittavan luonnon ja hiljaisuuden vuoksi. Suomessa on jokaiselle määritelty oikeus liikkua luonnossa, ja luonto ja puhdas ulkoilma ovat osa arkeamme. Me nukutamme vauvoja vaunuissa ulkona, ulkoilemme säällä kuin säällä ja iso osa vapaa-ajastamme kuluu luonnon helmassa. Ehkä tässä on yksi avain onnellisuuteemme ja sitä haluamme Rent a Finn -kampanjalla tarjota myös muille.


Onnellisuusoppaat voivatkin viedä ulkomaalaisvieraan vaikkapa järven rannalle veden liplatusta ihailemaan tai muihin kesäaktiviteetteihin.

Kohtuulliset kulut korvataan, eli omasta pussista vieraita ei tarvitse kestitä. Lisäksi oppaille maksetaan työstään pieni korvaus, Visit Finlandilta kerrotaan.

Onnellisuusoppaat valitaan pesteihin maaliskuun aikana, minkä jälkeen alkaa vieraiden haku.

– Vieraiksi, aivan kuten onnellisuusoppaiksikin, haetaan ihmisiä, jotka pystyvät tuottamaan omalla tavallaan ja omien kanaviensa kautta kokemuksia siitä, millä tavalla suomalainen onnellisuus ja sen taustalla olevat seikat ovat heihin vaikuttaneet, Virkkunen sanoo.

– Haemme kiinnostavia ihmisiä, joilla on hyvä asenne ja halu hypätä mukaan tuntemattomiin ja erikoisiltakin kuulostaviin elämyksiin.

Matkailussa tapahtunut muutos

Ulkomaisten matkailijoiden määrä on pysynyt viime vuosina tasaisena.

Tuoreimman Tilastokeskuksen tilaston mukaan ulkomaisten matkailijoiden yöpymisten määrä säilyi marraskuussa 2018 vuoden 2017 tasolla, jolloin Suomessa tilastoitiin lähes 435 000 yöpymisvuorokautta.


Suurimmat matkailijaryhmät Suomessa ovat venäläiset, ruotsalaiset ja saksalaiset.

Virkkusen mukaan Suomi on herättänyt kiinnostusta myös uusissa matkailuryhmissä.

– Intia on hyvin kiinnostava alue, sillä siellä on hyvin vahvaa kiinnostusta Suomea kohtaan. Suomesta ollaan hyvin kiinnostuneita myös Arabimaissa, Virkkunen kertoo.

Rent a Finn -kampanjan tarkoituksena on herättää erityisesti nuorten matkailijoiden, erityisesti milleniaalien ja z-sukupolven, mielenkiinto.

He kaipaavat Virkkusen mukaan matkoiltaan massajuttujen sijaan individualistisia kokemuksia. Muutos näkyy nyt vahvasti muussakin matkailussa.

– He hakevat henkilökohtaisempaa kosketuspintaa. Live like a local -ajattelu on hyvin vahvasti nouseva trendi, Virkkunen kertoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt