Matkat

Santeri lopetti lentomatkailun 27 vuotta sitten – suosikkireitti Helsingistä Kööpenhaminaan maksaa alle satasen

Julkaistu:

Maita pitkin
Tutkija Santeri Junttilan suosikkimatkareitti kulkee Tukholmasta Kööpenhaminaan ja sieltä Hampuriin. Matka taittuu nautinnollisesti ilman yhtään lentomatkaa.
Kielentutkija Santeri Junttila on hieman erilainen matkustaja.

Siinä missä keskivertosuomalainen hurauttaa keskellä talvea lentokoneella Kanarialle tai Thaimaahan, Junttila käyttää matkailuun tavallista enemmän aikaa ja etenee raiteita pitkin.

Ympäristöasioista kiinnostunut mies hylkäsi lentomatkat jo 27 vuotta sitten. Maata pitkin matkustavat -Facebook-ryhmää ylläpitävä Junttila on tullut lopputulokseen, ettei hänellä ole koskaan niin kiire, etteikö matkaa voisi taittaa esimerkiksi junalla.

– Minulla on aikaa matkustaa, koska tutkijana voin suurelta osin päättää työajoistani ja tarvittaessa työskennellä myös matkan varrella, Junttila kertoo Ilta-Sanomille.


Vaakakupissa painavat tietysti myös ympäristöasiat, sillä lentomatkailun haitat tiedetään.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Konkretiaa antaa vaikkapa vertaus autoiluun.

Keskimääräisellä suomalaisella henkilöautolla perhe voi ajaa 160 000 kilometriä, ennen kuin se on tuottanut saman kasvihuonekaasumäärän kuin Thaimaan-lentoreissu.
Keskustelu matkailun aiheuttamista ilmastohaitoista on kuumentunut syksyllä julkaistun ilmastoraportin jälkeen.

Maita pitkin matkustavien määrä kasvaa

Santeri Junttilan iloksi lentomatkailun korvaamisesta muilla matkustusmuodoilla ovat kiinnostuneet nykyään monet suomalaiset.

Maita pitkin matkustavat -Facebook-ryhmän koko on kasvanut yli 6 000 jäseneen, ja vähän aikaa sitten Helsingissä järjestettiin ensimmäiset, lentomatkailulle vaihtoehtoja etsivät Maata pitkin -matkamessut. Lentomatkailun lopettaneille löytyy myös oma yhteisönsä, Lentolakko-nettisivusto.

Siellä, kuten muualla netissä, ihmisille jaetaan ideoita vaihtoehtoisista matkustustavoista.


Legendaarinen on ainakin vanha tuttu interrail-lippu, joka on ajankohtaisempi kuin aikoihin. Vuoden alussa myyntiin tulivat nimittäin entistä pidemmät, kahden ja kolmen kuukauden Interrail-liput.

– Interrail on junalla Länsi- ja Etelä-Eurooppaan matkustaessa ehdottomasti suositeltava. Kuukauden tai useammankin kuukauden voimassa olevan lipun hintaan tulevat lisänä vain paikkaliput, eivätkä nekään ole pakollisia useimmissa junissa, Junttila huomauttaa.

Jos junamatkustus ei kiehdo, Junttila suosittelee kokeilemaan erilaisia kyytipalveluja, kuten Blablacaria, jonka kuljettajat pyytävät yleensä vierailtaan varsin maltillisia summia.

Junttilan mukaan kyytipalvelu sopii tuppisuillekin. Palvelusta voi nimittäin etsiä myös hiljaisia kyytejä.

Helsingistä Moskovaan ja maailmalle

Santeri Junttilalla on vinkata ensimmäistä pidempää junamatkaansa suunnittelevalle oma suosikkireittinsä.

Matka Helsingistä Turkuun junalla, laivalla Tukholmaan ja sieltä jälleen junalla Kööpenhaminaan ja Hampuriin on useimpien maata pitkin matkustavien suosikki. Edullistakin reissaaminen on, sillä matkaan kuluu alle sata euroa.
Lisäksi matkalla voi keskittyä hitaan matkailun kohokohtiin, kuten kirjojen lukemiseen ja opetella vaikkapa uusia kieliä.

Junttilan aiempi matkatausta on tehnyt hänestä sujuvan small talkissa. Arkiset kysymykset luontuvat mieheltä nuoruuden matkojen ansiosta muun muassa latviaksi, liettuaksi, puolaksi, saksaksi, unkariksi ja italiaksi.

Matkamiehellä on vinkata helppoja reittejä myös idän matkoista pitäville, vaikka hän onkin itse matkaillut venäläisillä junilla lähinnä suomalais-ugrilaisten kansojen alueilla Mordvassa, Marinmaalla, Udmurtiassa, Komissa ja kerran Siperiassa.

Junamatka Helsingistä Moskovaan avaa lukuisia mahdollisuuksia maailmalle, vinkkaa Junttila.

– Se on kätevä itään mentäessä, sillä sitä kautta pääsee junalla niin Kaukasukselle, Iraniin, Siperiaan, Kiinaan, Intiaan ja aina Kaakkois-Aasiaan saakka.

Apua maita pitkin kulkevien reittien valintaan:

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt