Matkat

Turistit keksivät K-Supermarketista lihaisan erikoisherkun, jota viedään ulkomaille – hinta 197 €/kg

rac

Julkaistu:

Mitä turistit ostavat tuliaisiksi suomalaisesta ruokakaupasta? Vastaus voi yllättää.
Helsingin Postitalon K-Supermarket on useille turisteille viimeinen paikka ostaa tuliaisia ennen matkaa lentoasemalle. Kaupan edustalta lähtee Finnairin lentokenttäbussi, ja vain kivenheiton päässä on rautatieasema, josta junat vievät lentokentälle.

Liikkeen osastovastaava Liisa Manninen vahvistaa, että turistit ovat kaupalle merkittävä asiakasryhmä.

– Varsinkin kesällä täällä käy valtavasti turisteja, Manninen sanoo.

Kasvussa on etenkin aasialaisturistien määrä. Mitä kiinalaiset ja japanilaiset sitten Suomesta tuliaisina vievät?
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Muumituotteet ovat numero yksi. Kahvi, kaikki teet, muumisuklaat, muumikaakaot.

Yllättäen Fazerin Geisha-suklaa on yksi japanilaisten ja muiden aasialaisten suosikkituotteista.

Turisteja houkuttelevat myös porosipsit huolimatta varsin kovasta hinnasta. Yksi 30 gramman pussi maksaa 5,90 euroa, joten kilohinta herkulle on hulppeat 197 euroa.

Kiinalaisilla on omat suosikkinsa. He saattavat hamstrata sylikaupalla xylitol-hammastahnaa ja äidinmaidonkorvikkeita.


Manninen arvioi, että jälkimmäisen tuotteen suosion taustalla voivat olla Kiinassa tapahtuneet skandaalit. Vuonna 2008 Kiinassa kuoli kuusi pikkulasta ja sadat tuhannet sairastuivat, kun maitojauheeseen oli sekoitettu myrkyllistä melamiinia.

Kiinalaiset matkailijat käyttävät Visit Finlandin tutkimuksen mukaan Suomessa rahaa enemmän kuin mikään muu kansalaisuus. Vuonna 2017 he jättivät maahan yli 1 200 euroa henkeä kohden.

Ulkomailta saapuneet matkailijat käyttivät Suomessa 2,6 miljardia euroa vuonna 2017.

Lue lisää: Varakas arabiherra löi Lapin-lomalla tiskiin niin erikoisen pyynnön, ettei se unohdu

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt