Matkat

Tiesitkö, että laivassakin on siivet? Tältä näyttävät ruotsinlaivan erikoiset yksityiskohdat

Julkaistu:

Ruotsinlaivat
Ne muistuttavat ulkonäöltään hylkeen eviä. Käyttötarkoituskaan ei jää kauas esikuvastaan.
Ruotsinlaivojen keulan ja perän välisessä keskiosassa sijaitsee osuus, jota harvat pääsevät näkemään. Telakalle nostettu ruotsinlaiva paljastaa kuitenkin koko komeuden: laivahan muistuttaa eläinmaailman yksilöitä evineen.

Myös osien nimitykset ovat hassuja: evämäinen osa on nimeltään evävakaaja ja sen pidempi pari on nimeltään palleköli.

Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd kuvailee kokonaisuutta laivan siiviksi. Evävakaajien ja pallekölin tarkoituksena on pienentää laivan keinuntaa kovassa merenkäynnissä.

– Evävakaajat ovat noin neljä metriä pitkiä ja ne taittuvat ulos aluksen rungosta, kun ne otetaan käyttöön. Pallekölit ovat kiinteitä reunuksia, ja ne sijaitsevat kyljen ja pohjan taittumakohdassa, eli palteessa, Nöjd kertoo Ilta-Sanomille.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Eikä kyseessä ole mikään uusi keksintö, sillä palleköli on ollut laivoissa käytössä jo pitkään. Siinä missä palleköli vaimentaa aluksen keinuntaa, se myös lisää aluksen kulkuvastusta.

Evävakaimen luvataan matkustusmukavuutta, ja systeemi onkin käytössä paitsi matkustajalaivoissa, myös sota-aluksissa. Toimimaan evävakain alkaa vasta, kun laivan nopeus ylittää 14 solmua.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt