Matkat

Suomalaisperhe oli kentällä kolme tuntia ennen lennon lähtöä, mutta myöhästyi silti koneesta – uudet liput liki 6000 euroa

Julkaistu:

Lentäminen
Suomalaisperheellä oli epäonni matkassa.
Kerroimme aiemmin tänä vuonna tilanteista, jolloin olet esimerkiksi lennon myöhästymisen takia oikeutettu korvauksiin. Jopa vuosia myöhemmin voi saada satojenkin eurojen korvaukset, jos vain ymmärtää valittaa. Katso koko juttu täältä.

Tänään esittelemme tapauksen, josta korvauksia sen sijaan ei herunut.

Suomalaisperheen lentomatka Sri Lankaan alkoi varsin epäonnisesti, kun he myöhästyivät heti ensimmäiseltä lennolta siitä huolimatta, että olivat saapuneet kentälle jopa kolme tuntia ennen lennon lähtöä.

Surkeiden sattumusten sarja johti siihen, että matkan ensimmäinen lento Frankfurtiin jätti suomalaisperheen lähtöportille ruikuttamaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Matkustajat tekivät vuonna 2015 sattuneesta tapauksesta valituksen kuluttajariitalautakuntaan, jonka päätöksestä selviää, miten kaikki tapahtui.


Ruuhkaa lähtöselvityksessä

Nelihenkinen suomalaisperhe saapui kertomansa mukaan Helsinki-Vantaan lentoasemalle kolmelta aamuyöllä. Lennon oli määrä lähteä aamukuudelta.

Perhe törmäsi ensimmäiseen vastoinkäymiseensä heti lähtöselvityksessä. He asettuivat jonoon heti tiskin auettua neljältä, mutta ruuhkaisena aamuna jonossa vierähti yli tunti.

Myös seuraavassa vaiheessa, eli turvatarkastuksessa, oli ruuhkaa. Perhe siirtyi kertomansa mukaan paikasta toiseen viipymättä.


Numerot menivät sekaisin

Kaikki meni lopullisesti pieleen, kun perhe sai käsiinsä neljä lennon tarkistuskorttia. Yhdellä perheenjäsenistä meni puurot ja vellit sekaisin, sillä hän erehtyi luulemaan korttiin merkittyä lentokoneen paikkanumeroa lähtöportiksi.


Niinpä nelihenkinen perhe suuntasi toiselle puolelle lentoasemaa vain todetakseen, että he ovat väärällä lähtöportilla. Kulkua hidasti myös passintarkastus, jonka läpi he joutuivat menemään väärälle portille päästäkseen.

Erheensä ymmärrettyään perhe kiiruhti oikealle portille, mutta turhaan. Kone oli nostanut kytkintä kymmenen minuuttia aiemmin.


Rahat takaisin

Perhe haki myöhästymisestään korvauksia sillä perusteella, että tarkastuskortin numerointi oli turhan epäselvää. Selitys ei kuitenkaan mennyt läpi kuluttajariitalautakunnalta, jonka mukaan perhe olisi voinut selvittää asian tarkistamalla useamman kuin yhden tarkistuskortin.

Lautakunnan mukaan matkustajien olisi myös pitänyt tarkistaa lähtöportti lentoaseman näyttölaitteilta.

Numerosekaannuksen lisäksi perhe vetosi valituksessaan siihen, että lentokentällä oli kyseisenä aamuna liikaa ruuhkaa ja liian vähän työntekijöitä. Omien sanojensa mukaan perhe ei olisi ehtinyt lennolle, vaikka olisikin mennyt suorinta tietä oikealle portille.


He olivat myös tyytymättömiä lentoyhtiön tiedotukseen sekä siihen, että heitä ei kertaakaan kuulutettu lähtevälle lennolle. He eivät kuitenkaan tienneet, että Helsinki-Vantaalla ei ole kuulutettu myöhässä olevia matkustajia nimellä enää kesäkuun 2015 jälkeen.

Lennolta myöhästymisen takia perhe menetti mahdollisuuden päästä jatkolennoille sekä varatulle ja maksetulle paluulentoyhteydelle. Korvaavien lentolippujen hinnaksi tuli yhteensä 5 724,71 euroa.

Kuluttajariitalautakunta kuitenkin katsoi, etteivät lentoyhtiö tai matkanjärjestäjä olleet vastuussa suomalaisperheen myöhästymisestä. Päätös tuli lokakuussa 2017.

Artikkeli on julkaistu Ilta-Sanomissa alun perin 9.3.2018.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt