Matkat

1990-luvun jälkeen suomalaisten laivamatkailussa tapahtui muutos – mutta yhden klassikon suosio ei horju

Julkaistu:

Laivat
Laivalla oli vielä pari vuosikymmentä sitten tapana pukeutua iltaisin juhlapukuun.
Löytyykö suomalaisten joukosta heitä, jotka eivät ole jalallaan astuneet risteilyalukseen?

Vaikea uskoa, sillä risteilymatkustaminen on niin tiivis osa suomalaista matkustamisen historiaa, että risteilyllä tuntuu käyneen ainakin kerran elämässään jokainen.

Vuosien varrella eksotiikka laivamatkailusta on karissut, mutta tietty henkisen lepotilan kulttuuri tähän matkailun muotoon yhä liittyy. Syöminen, juominen ja laulu ovat osa matkaa – nykyään kenties vahvemmin kuin koskaan aikaisemmin.

Laivamatkoilla ylilyöntejä saattaa nimittäin tapahtua jopa enemmän kuin ennen, vaikka suomalaisen matkailun on kerrottu siistiytyneen entisestä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– 1990-luvulla laivoilla oli vähemmän alkoholin liikakäyttöä, mutta toisaalta myös vähemmän pitkän kaavan loistojuttuja, kuten rapujuhlia tai häitä, viestintäjohtaja Marika Nöjd Tallink Siljalta kertoo.

Syytä voi etsiä risteilykulttuurin muutoksista.

Vielä 1990-luvulla laivalle tultiin katsomaan laivaa, ja määränpää oli toissijainen juttu. Laivamatkustamiseen liittyi glamouria, jota tänä päivänä ei aluksilla samalla tavalla näe.

– Asiakkaat esimerkiksi pukeutuivat illalla juhlapukuun, viestintäjohtaja Marika Nöjd kertoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lehdistötilaisuus järjestettiin hajuveden takia

Risteilymatkustaminen sellaisena kuin me sen tunnemme on peräisin 1970-luvulta. Sitä ennen risteileminen oli ollut elitistinen huvi, mutta 70-luvulla alkoi massaristeilyiden kulta-aika.

Samana vuosikymmenenä Silja ja Viking Line aloittivat risteilyt, joissa ei välttämättä käyty edes maissa.


Alku oli todellakin aivan erilaista kuin nykyisin.

Suurin nähtävyys oli itse laiva, mutta myös tax free -ostoksia tehtiin eri tavalla kuin nykyään. Niitä jonotettiin kiltisti kioskin tai parfyymitiskin eteen muodostuneessa jonossa.

Tuliaiset olivat pieniä, sillä kotiin ei saanut kärrätä isoja määriä alkoholia.

– Olutta sai ostaa sixpackin ja viiniäkin vain vähän, Nöjd kertoo.
Hajuvesiinkään ei suhtauduttu yhtä arkipäiväisesti kuin tänä päivänä. Uuden tuoksun tuleminen laivan kauppaan oli nimittäin lehdistötilaisuuden arvoinen asia.

Laiva oli testilaboratorio

Viking Linen tiedotuspäällikkö Christa Grönlund kertoo, että laiva on aina ollut eräänlainen testilaboratorio, josta uutuudet ovat siirtyneet maihin. Näin oli etenkin aikana ennen internetiä.


Yksi kaikkien aikojen suosikeista oli aluksi merimiesten ja sitten maakrapujen suosikiksi kohonnut katkarapu. Niiden suosio ei ole laskenut vuosien varrella mihinkään.
Myös Silja Tallinkilta kerrotaan, että laiva oli kaikilla tavoin trendien edelläkävijä. Silja Serenadelta löytyi vuosikymmeniä sitten muun muassa viinimyymälä, jollaista ei muualla ollut.

Seisova pöytä on ja pysyy

Työmatkailijoita, hyvinvointimatkailijoita, bisnesmatkailijoita, peruslomailijoita, ostosmatkailijoita ja kulttuurimatkailijoita.

Muun muassa tällaisiin tarkoituksiin laivoja käytetään nykyään, kertoo Eckerö Linen viestintää hoitava Rauha Kiljunen-Ruotsalainen Viestintätoimisto Luova Commsilta. Laivamatkailu on siis monipuolistunut entisestä.

Viihdematkailijoiden lisäksi joukossa on tarvematkailijoita, eli henkilöitä, jotka risteilevät toiselle puolelle lahtea hoitamaan vaikkapa terveyttään tai korjaamaan autoaan.

Osa laivamatkailun klassikoista kuitenkin pysyy ennallaan, vaikka vuodet vierivät.

Kun laivalle tullaan, yhden ravintolan eteen muodostuu heti jono.

– Seisovan pöydän suosio ei horju. Siinä käytiin ennen ja siellä käydään nykyään, kertoo Viking Linen Christa Grönlund.

Osittaiset lähteet: Hybris, Trafiikki.fi

Millaisia muistoja sinulla on takavuosien laivakulttuurista? Keskustele alla!

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt