Matkat

Finnairin lentäjän edessä avautuu jatkuvasti näkymiä, jolloin kamera on pakko napata esiin – kuvat puhuvat puolestaan

Julkaistu:

Finnairin lentäjä Valtteri Murto kertoo, että välillä japanilaiset matkustajat pyytävät kertomaan, jos lentäjä havaitsee taivaalla revontulia.
Finnairin lentäjä Valtteri Murto on lentänyt työkseen 10 vuoden ajan. Murto lentää pääasiassa kaukolentoja Aasiaan ja Amerikkaan – ja valokuvaa ohjaamosta kaikenlaisia luonnonilmiöitä.

Kuvien kannalta parhaita paikkoja ovat Siperia ja Atlantin valtameri, Murto kertoo. Hän näkee työssään revontulia kuukausittain. Revontulet kiertävät magneettista Pohjoisnapaa, ja esimerkiksi Suomessa pohjanpalo näkyy useammin pohjoisessa kuin etelässä. Murto kertoo, että Kanadassa ne näkyvät kuitenkin etelämpänä, Siperiassa taas pohjoisempana.

– Siinäkin, miten niitä näkee, on eroja. Revontulia on välillä vaikea erottaa paljain silmin. Kuvassa saattaa näkyä jotain, kun kameralla valottaa hieman pidempään. Tosin jos revontulia ei erota paljain silmin, niistä ei yleensä saa kovin hyviä kuviakaan.
Useille matkustajille näky on ainutkertainen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Aika paljon on myös matkustajia, jotka ovat kiinnostuneita luonnonilmiöistä. Esimerkiksi japanilaiset ovat todella innoissaan revontulista ja ne ovat monille syy tulla Suomeen. Jos niitä näkee, siitä on mukava vinkata matkustajillekin.

– Matkustajilta on tullut Japanin-lennoilla pyyntöjäkin, että jos näemme revontulia, voimmeko kertoa siitä. Suomalaisena voi olla vaikea käsittää, että revontulien näkeminen on tosi iso asia japanilaisille ja kiinalaisille, ne ovat jotain eksoottista.


Revontulet ovat suosittua kuvattavaa.

– Kun kuvaa lentokoneessa, yksi isoimmista haasteista on se, että kone liikkuu 900 kilometriä tunnissa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Moni kuvaa revontulia maankamaralla jalustan kanssa ja pitkällä valotusajalla.

– Onnistumisessa on omat jipponsa. Jos kuviani katsoo, niistä ei tule ehkä huomattua, että kuun valo valaisee merenpinnan ja pilvet, mikä auttaa aika paljon.

Murto sanoo, että yläilmakehässä on muutenkin vähemmän ilmamassaa, saasteita tai pilviä, jotka vääristävät valokuvia.
Murto julkaisee valokuviaan Instagram-tilillään.

– Olen enemmän pöytälaatikkovalokuvaaja.

Kuvia on julkaistu myös National Geographin päivän kuvana ja palstalla, jolla julkaistaan lukijoiden kuvia.

Myös salamat näyttävät vaikuttavilta yläilmoista käsin. Varsinkin Etelä-Aasiassa meren ja vuoristojen välissä näkyy upeita ukkosia, Murto sanoo.

– Usein kun ukkosta katsoo maasta, näkee suurimmaksi osaksi salamoita, jotka iskevät maahan. Ilmassa näkee paljon ukkospilviä, jotka eivät ukkosta maahan asti. Välähdyksiä näkyy pilven sisällä tai salamat purkautuvat yläilmakehään. Koneesta niitä näkee huomattavasti enemmän kuin maanpinnalta näkisi. Valoshow on joskus todella upea.
Murto valokuvaa järjestelmäkameralla.

– Kamera on mukana töissä käytännössä aina. Kamera painaa toista kiloa objektiivin kanssa ja välillä tulee mietittyä, miksi ihmeessä sitä pitää kantaa. Toisaalta harmitus siitä, että kamera on mukana on pienempi kuin se, jos tulee hetki, josta pitäisi saada valokuva, eikä kamera ole mukana.

Myös perillä kohteessa Murto liikkuu kameran kanssa.

– Voi ottaa kamerarepun selkään ja lähteä käymään uusissa paikoissa. Se on usein halvempi vaihtoehto kuin kaupoissa kierteleminen.

Pilviä näkee ilmassa jatkuvasti, mutta nekin voivat olla kiinnostavaa kuvattavaa. Ilmassa voi näkyä valaisevia yöpilviä. Tähtitieteellinen yhdistys Ursa kertoo sivuillaan, että valaisevat yöpilvet ovat sinertäviä tai valkeita pilviä, jotka nättävät kuin ne hohtaisivat hohtavan omaa valoaan, mikä heijastuu kuitenkin auringosta.

– Valaisevat yöpilvet ovat loppukesän tai alkusyksyn juttu, talvella niitä ei näe.


Aina kuvaaminen ei ole mahdollista, mutta hiljaisilla ja suorilla reiteillä siihen jää helpommin aikaa. Ohjaamossa on usein enemmän kuin kaksi lentäjää. Joskus Murto on ollut ohjaamossa matkustajana ja kysynyt kollegoilta, voisiko hän ottaa muutaman kuvan.

– Kun lentää yöllä Siperiassa, lähin toinen lentokone saattaa olla tuhannen kilometrin päässä. On hiljaista ja rauhallista, ja siellä pääsee lentämään aika suoraan.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt