Matkat

Suomalaisten into matkustaa Viroon hiipuu – puoliksi Tallinnassa asuvalla Tapiolla on selvä näkemys, mistä se johtuu

Julkaistu: , Päivitetty:

Tallinna
Asiantuntijat kertovat, mikä on syynä Tallinnan matkailumäärien vähenemiseen.
”Suomalaisten into matkustaa Viroon hiipuu jo toista vuotta, ja nyt Virossa on toden teolla huolestuttu”, uutisoi Helsingin Sanomat viikonloppuna.
Suosikkikohteen suosion lasku voi yllättää, sillä Tallinna tuntuu olevan aina pullollaan uutta nähtävää. Kaupungin ravintola- ja museotarjonta muuttuu ilahduttavaa tahtia ja maahan matkustaminen ei vaadi pitkiä matkustusaikoja.
Kysyimme Viron matkailun tuntevilta asiantuntijoilta, mikä on syynä Viron matkailun hiipumiseen.

Vastauksen antoivat matkanjohtaja, matkaopas ja tietokirjailija, puoliksi Helsingissä ja puoliksi Tallinnassa asuva Tapio Mäkeläinen ja tietokirjailija, matkakouluttaja ja opas Ulla-Maija Rouhiainen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tapio Mäkeläinen: Viro ei panosta Suomen matkailumarkkinointiin

Juuri Tallinnan keskikaupunki -kirjan kirjoittanut estofiili, Tuglas-seuran kulttuurisihteeri Tapio Mäkeläinen on seurannut suomalaisten matkailijamäärien vähenemistä huolestuneena jo pidemmän aikaa.

Mäkeläinen pitää Viron suosion laskuun syynä muun muassa naapurimaan kohonnutta hintatasoa. Palkkojen ja vuokrien nousun myötä Viron hintataso on noussut, eikä maa ole turisteille enää niin huokea kuin aikaisemmin on totuttu.

Kaikki on kuitenkin suhteellista.

– Jos kävelet 200 metriä kauemmas Tallinnan Raatihuoneen torilta, olut maksaa jo huomattavasti vähemmän. Muualla Virossa on sitten jo ihan eri hintataso, Mäkeläinen huomauttaa.


Julkisuudessa on väläytelty myös alkoholiverotuksen vaikutusta matkailijamääriin, sillä Viro on kiristänyt alkoholiverotustaan kolmeen otteeseen helmikuun 2017 jälkeen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Syyskuussa Ilta-Sanomat uutisoi, että alkoholijuomien matkustajatuonti on romahtanut reilulla viidesosalla 61,8 miljoonaan litraan toukokuun 2017 jälkeen.

Mäkeläinen ei kuitenkaan usko, että pelkkä alkoholin hinnan nousu selittäisi laskeneita matkustajamääriä.

Syitä voi kuitenkin etsiä markkinoinnista, joka ei tällä hetkellä kohdistu riittävästi Suomeen. Matkailu tuo Viroon yhtä paljon rahaa kuin koko maataloussektori, joten siihen sopisi panostaa.


Ongelmat näkyvät jo Tallinnan-lautalla tai satamassa. Matkaoppaita, jotka innostaisivat suomalaisia kokemaan Viron uusia kohteita, ei laivalla myydä.

– Matkaoppaiden myyminen turisteille Tallinnan-lautalla olisi todella tarpeen. Ilmainen esite heitetään menemään, mutta jos opas maksaisi muutaman euron, ihmiset myös käyttäisivät sitä, Mäkeläinen kertoo.

Viron matkailumarkkinoinnin ongelmat ovat todellisuudessa matkaoppaita isompia. Maassa panostetaan nyt monien muiden maiden tavoin Aasiaan ja uusiin matkailijaryhmiin.

Samalla markkinointi Suomeen on kärsinyt.

– Mennään metsään jos kuvitellaan, että Arabiemiraateista tai Singaporesta tulevat korvaavat turistit, mutta suurinta markkinaa ei hoideta kunnolla, Mäkeläinen kritisoi.

Laivayhtiöiden ja Finnairin yhteistyötä Mäkeläinen sen sijaan kehuu. Toimivat yhteydet ovat tuoneet muun muassa Kiinasta ja Japanista turisteja sekä Tallinnaan että Helsinkiin.

Ulla-Maija Rouhiainen: Tallinna on pyntätty kansainvälisille turisteille

Ulla-Maija Rouhiainen ei ole yhtä huolestunut suomalaisten kävijämäärien vähenemisestä. Matkailijamäärien notkahdus osoittaa Tallinnan vain sopeutuvan valtavaan risteilymatkailijoiden määrän kasvuun.

– Tallinna on nyt pyntätty kansainvälisille turisteille, mikä näkyy joka puolella. Jonkinlaiset ketjut näyttäisivät kontrolloivan jopa villasukkien myyntiä toreilla, Rouhiainen sanoo.

Rouhiaisen mukaan Viron kannattaisi nyt miettiä, minkälaisia palveluita uudet suomalaiset kohderyhmät maalta haluavat.

– Nämä nykyiset alkoholia ja humppaa hamuavat eläkeläiset vähenevät. Mitä ne uudet eläkeläiset, joita taatusti riittää, haluavat? Onko heidän toiveitaan kartoitettu? Hinta ei ole välttämättä merkittävä juttu, Rouhiainen pohtii.


Erityisen huolestunut Rouhiainen ei jaksa Viron matkailun notkahduksesta olla. Matkailun megatrendeihin kuuluu nimittäin lähimatkailun suosion kasvu.

Rouhiainen uskoo, että huoli matkailun aiheuttamista päästöistä kasvattaa tulevaisuudessa jälleen Viron suosiota.

– Matkailuanalyysit tehdään pidemmillä aikaväleillä. Matkailun megatrendit ovat määrääviä tekijöitä ja ne alkavat jo vaikuttaa voimakkaasti ostopäätöksiin, Rouhiainen kommentoi.

Matkailualan konkarilla on Viron matkailumarkkinoinnille myös kehittämisehdotuksia.

– Nyt Virolla on hieno terveyskylpyläverkosto, upeita luontokohteita, läheinen ja kiinnostava kulttuuritarjonta, erinomaisia ravintoloita eikä hintatasokaan ole paha. Tästä pitäisi ehkä viestiä vähän toisella tavalla.

Ota kantaa

Haetko Virosta muutakin kuin halpoja hintoja?

Kyllä 56% Ei 44%
Ääniä yhteensä 24240

Matkailija, koe nämä jutut Virossa

Viron ystävä Tapio Mäkeläinen kannustaa suomalaisia matkailemaan Viroon.

Naapurimaalla riittää turisteille nimittäin aina uutta tarjottavaa. Pääkaupungin museo- ja ravintotarjonta paranee ja muuttuu jatkuvasti, ja työtä on tehty myös maakunnissa.

– Viron juhlavuoden kunniaksi monessa kaupungissa, vaikkapa nyt Kuressaaressa ja Võrussa on panostettu keskusaukioiden uudistamiseen ja korjaamiseen, Mäkeläinen kertoo.

Mäkeläinen kehottaa tutustumaan myös Tallinnan uudistuneisiin suosikkeihin, kuten viime vuonna avattuun Elokuvamuseoon ja alkuperäiseen Merimuseoon Paksu Margareetaan, joka avataan uudistustöiden jälkeen syksyllä 2019.

– Myös Kalamajan ja Telliskiven alueet uudistuvat erittäin nopeasti. Alueille tulee koko ajan lisää ravintoloita, kahviloita ja design-puoteja. Lisäksi Telliskivessä on joka lauantai mielenkiintoinen ja suuri kirpputori, Mäkeläinen kertoo.

Viro on tietysti paljon muutakin kuin Tallinna. Mäkeläinen kehuu myös Tarttoa, jossa suomalaismatkailijoiden määrät ovat kasvaneet merkittävästi viimeisen 2-3 vuoden aikana.

– Osasyy on merkittävä uusi kohde, eli Viron kansallismuseon uusi rakennus. Sen vetovoima ja voimakas markkinointi myös Suomen suuntaan on auttanut kaupungin muutakin matkailusektoria kasvuun.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt