Matkat

Matkaoppaat kertovat: Näistä suomalaisturistit tunnetaan maailmalla – kaksi piirrettä nousee yli muiden

Julkaistu:

Matkat
Maailmalla uraa tehneet matkaoppaat Kimmo, Hanne ja Maarit kertovat, minkälaista matkaoppaan työ nykyään on ja mitä meistä maailmalla todella ajatellaan.
Voiko rasittavampaa paimennettavaa olla kuin joka paikkaan tietä kysyvä, kaikesta valittava suomalaisturisti?

Ajatus matkaoppaan työstä voi olla näinkin negatiivinen, ainakin jos miettii menneitä vuosikymmeniä.

Aiemmin matkaoppaan työ muistuttikin pahimmillaan tarhatädin hommaa, jossa paimennettavana oli lasten sijaan kielitaidottomia ja kännissä sekoilevia aikuisia.

Tällaisia, varsin värikkäitä matkaoppaan työn käänteitä on Ilta-Sanomille avannut muun muassa 35 vuotta alalla ollut konkariopas Pirjo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Aika on kuitenkin muuttanut myös matkailua.

Siinä missä matkaopasta tarvittiin aiemmin avuksi melkeinpä kaikkeen, nykyään suomalaismatkailijat ovat huomattavasti omatoimisempia.

Matkaoppaana Aurinkomatkoilla työskentelevät Hanne, Kimmo ja Maarit kertovat, minkälaista nykyaikaisen oppaan työ Euroopan ja kaukomaiden kohteissa on.

Ryyppyreissun sijaan hyvinvointimatkalle

”Istutte koneeseen, otatte pienet ja olette perillä.” Näin markkinoitiin seuramatkoja suomalaisille vielä 1960-luvulla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Viina ja matkailu ovat erottamaton parivaljakko, jolla on matkailun kulttuurintutkimuksen professori Soile Veijolankin mukaan yhä keskeinen rooli suomalaisten matkailussa.
Muutoksen tuulet ovat kuitenkin hiipimässä myös matkailuun.


Tätä mieltä voi olla, kun kuuntelee Hannen, Kimmon ja Maaritin tarinointia suomalaismatkailijoiden suosikkiaktiviteeteista.

13 vuotta alalla ollut Hanne kertoo, että viime vuosina hyvinvoinnista on tullut tärkeä osa lomailua.

– Hyvin varusteltu kuntosali on joskus tärkein kriteeri hotellivalintaan. Myös aamuiset juoksulenkit auringon noustessa tai kehonhuoltotunnit palmun alla ovat suosittuja, Hanne kertoo.

Terveelliset elämäntavat ovat nykymatkailijoille niin tärkeitä, että mukaan Suomesta pakataan usein lenkkarit tai jopa joogamatto.

Omista eväistä paikallisiin kokemuksiin

Kaukana ovat sen sijaan ne ajat, kun suomalaismatkailijat saattoivat olla niin ennakkoluuloisia, että matkalaukkuun pakattiin mukaan omat eväät näkkileipää myöten.

Nykyään matkailijat haluavat kokea mahdollisimman aitoja ja paikallisia kokemuksia. Matkaopas Kimmon mukaan monet haluavat tietää, missä paikalliset syövät ja tekevät ostoksiaan.

– Halutaan saada sellaista pinnan alla olevaa tietoa. Syitä tähän voivat olla uteliaisuus ja mahdollisesti paikallisten palveluiden tarjoama edullinen hintataso, Kimmo kertoo.

Suomalaisia voikin pitää varsin kokeneina matkailijoina, matkaoppaat toteavat.


Joitakin vuosikymmeniä sitten tilanne oli täysin toinen.

Kun suomalaiset lähtivät joukolla ulkomaille Keihäsmatkojen mukana 60–70-luvuilla, kaikki oli uutta ja jännittävää.

Opas kulki tuolloin seuramatkoilla tiukasti ryhmän mukana ja häntä tarvittiin avuksi kaikkeen mahdolliseen, kuten paikallisella kielellä kirjoitettujen ruokalistojen kääntämiseen.

Räätälit eivät ota ennakkomaksua

Suomalaismatkailijat ovat nykyään siis hyvinvoinnistaan kiinnostuneita, kielitaitoisia ja kokeneita matkailijoita.

Mutta entäpä se kaikkein kiinnostavin kysymys. Mitä meistä oikein maailmalla ajatellaan?

Pelkkää hyvää, jos Hannen, Kimmon ja Maaritin huomiot pitävät paikkansa.


Kimmon mukaan lomakohteiden palveluntarjoajat pitävät suomalaisia ystävällisinä, vaatimattomina ja rehellisinä. Suomalaisten rehellisyys on huomattu ympäri maailmaa.

– Joissain maissa räätälit eivät ota suomalaisilta samaa ennakkomaksua teettämistään vaatteista kuin muilta, koska he tietävät, että suomalaiset hakevat tilaamansa asusteet, Kimmo sanoo.

Rehellisyyden lisäksi toinen isoa ryhmää määrittävä tekijä on täsmällisyys. Monissa maissa paikalliset bussikuskit jaksavat nimittäin kerta toisensa jälkeen hämmästellä, miten suomalaiset ovat aina kaikki ajoissa, kun kyyti lähtee.

Matkaopas Maarit kertoo, että suomalainen on miellyttävä matkailija, joka osaa myös olla iloinen saamastaan hyvästä palvelusta.

– Suomalainen matkailija osaa arvostaa ystävällistä palvelua, eikä arastele osoittaa kiitosta sitä saadessaan. Kiitos saattaa näkyä esimerkiksi hotellin siivoojalle jätettynä Fazerin Sinisenä, Maarit kertoo.

Oletko työskennellyt matkaoppaana tai muuten suomalaisturistien parissa ulkomailla? Kerro kokemuksesi: maarit.rasi@iltasanomat.fi.

Kysytyimmät kysymykset: Näitä asioita matkaoppailta kysytään

Hanne:

”Oppaan työ kiinnostaa asiakkaita. Usein pohditaan missä oppaat asuvat ja montako vapaapäivää heillä on viikossa.”

Kimmo:

”Yleisimpiä kysymyksiä kohteessa ovat lomaan liittyvät tekniset kysymykset, kuten moneltako on lähtö hotellilta lentokentälle.”

Maarit:

”Kasvava trendi on saada kohdetietoutta jo ennen lomalle saapumista chatin välityksellä. Tiedustellaan muun muassa paikallisesta säästä, aktiviteettimahdollisuuksista ja majoituksesta.”

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt