Matkat

Kuvat paljastavat lentokoneiden salaiset sopukat – kätkettyjä portaita ja piilotettuja nukkumapaikkoja

Julkaistu:

Lentokone
Oletko koskaan miettinyt, miten lentohenkilökunta lepää pitkillä lennoilla? Kuvat Boeing 777 ja 787 Dreamliner -koneista paljastavat lentokoneiden salaiset sopukat.
Lentoemännät ja stuertit ovat ihmisiä siinä missä muutkin. Jaksaakseen työskennellä hyvin, heidän tulee levätä pitkillä lennoilla.

Ilta-Sanomille aiemmin haastattelun antanut lentoemäntä Johanna Juntunen kertoo, että lepovuorot jakaa kullakin lennolla purseri, eli lennon esimies. Kukin saa käyttää lepoaikansa miten parhaaksi katsoo.

Lepotila voi sijaita lentokoneessa ruumassa, matkustamon alla, jossa sijaitsevassa tilassa on sängyt, eli punkat.


Tietyissä konetyypeissä lepopaikat ovat huomattavasti hulppeampia. Tällaisia, ohjaamon yläpuolella sijaitsevia sopukkoja löytyy Boeing 777 ja Boeing 787 Dreamliner -koneista.


Pääsy unten maille tapahtuu monesti piilossa olevien portaiden kautta, jotka sijaitsevat lähellä ohjaamoa olevan huomaamattoman oven takana. Oven saa auki koodia tai avainta käyttämällä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Joissakin konetyypeissä, kuten American Airlinesin Boeing 773:ssa on jopa salainen luukku, jota pitkin nukkumatiloihin pääsee. Ensivilkaisulla luukku näyttää aivan samalta kuin tavallinen käsimatkatavaratila.


Sänkyjä ja viihdetarjontaa

Nukkumapaikat on varattu henkilökunnalle eri tavalla konetyypistä riippuen.

Esimerkiksi Virgin Australian Boeing 777-300ER -koneessa lentäjät suuntaavat nukkumaan bisnesluokan yläpuolella sijaitseviin sopukoihin, jossa sijaitsee kaksi petiä.


Muu henkilökunta nousee rappusia pitkin lepäämään turistiluokan yläpuolella sijaitsevaan tilaan, jossa sijaitsee peräti kahdeksan nukkumapaikkaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Majoitustilojen taso vaihtelee.

Virgin Australian lentäjille tarkoitetusta makuusopista löytyy viihdetarjontaa. Näin lentäjät voivat katsella unta odotellessa elokuvia samaan tapaan kuin matkustamossa.

Lähteet: Conde Nast Traveler, Business Insider

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt