Jäikö matkalaukkusi sille tielleen? Näin minimoit vahingot – muista 21 päivän sääntö

Julkaistu:

Matkatavarat
Jäikö matkalaukkusi omille teilleen? Voit hakea viivästyksestä korvausta.
Matkalaukkujen odottaminen lennon jälkeen on matkan turhauttavin osuus. Turhauttavinta on, jos tavarat eivät saavu kohteeseen ollenkaan.

Onneksi matkalaukkujen katoaminen totaalisesti on melko harvinaista. Tuoreen tutkimuksen mukaan kadonneista laukuista peräti 97 prosenttia löytyy kahden päivän sisällä katoamisesta.

Kaksikin päivää ilman matkatavaroita on kuitenkin pitkä aika ilman hammasharjaa tai puhtaita vaihtovaatteita.

Monelta unohtuu, mitä ongelmatilanteessa pitäisi tehdä. Finavia kertoo tiedotteessa vinkit tilanteita varten, joissa matkalaukkua ei matkan jälkeen kuulu.

Eikö matkalaukkua näy eikä kuulu? Tee näin

Lentoasemalla matkatavaroiden kuljetinhihna pyörii pyörimistään, kunnes viimein pysähtyy, vaan matkatavaroitasi ei näy. Mikä avuksi?

Aivan ensimmäiseksi kannattaa marssia oman lentoyhtiön tulopalveluun ja tehdä matkatavaran viivästymisestä ilmoitus, Finavia vinkkaa.

Tulopalvelussa tiedot syötetään maailmanlaajuiseen Baggage Tracing -järjestelmään, ja matkustaja saa PIR-raportin (Property Irregularity Report), jossa on raporttinumero.


Raporttinumerolla voi seurata matkatavaroiden tilannetta World Tracer -etsintäjärjestelmässä.

Järjestelmään voi myös päivittää yhteystietojaan. Monet lentoyhtiöt toimittavat löytyneet matkatavarat omistajan luokse, joten osoite- ja muut yhteystiedot kannattaa pitää ajan tasalla.

Monilla lentoyhtiöillä on käytössään sähköinen matkatavaranetsintälomake. Ohjeet sen täyttämiseen saa oman lentoyhtiön verkkosivuilta.

Matkatavara katsotaan viivästyneeksi kolmen viikon ajan. Jos tavaroita ei 21 vuorokauden kuluessa löydetä, on lentoyhtiön korvattava kadonnut omaisuus, vaikka tavarat löytyisivät myöhemmin. Korvauksia varten kadonneet tavarat on listattava yksityiskohtaisesti.

Lue myös: Kirjoita nämä tiedot matkalaukkusi nimilappuun – mutta jätä 2 asiaa pois

Matkasi luonne vaikuttaa korvaukseen

Matkatavaran viivästymisestä voi hakea korvausta, mutta ole ajoissa!

Ota yhteyttä vakuutusyhtiöön tai täytä korvaushakemus 21 päivän kuluessa siitä päivästä, kun matkatavara on toimitettu sinulle takaisin. Säilytä kaikki dokumentit, kuten kuitit hankkimistasi välttämättömistä vaatteista tai perushygieniatarpeista.

Korvauksen saa yleensä vasta matkan päätyttyä, mutta lentoyhtiöltä voi saada välttämättömyystarvikkeet tai voucherin, jolla ne voi hankkia itse. Kannattaa varautua siihen, että lentoyhtiö ei välttämättä korvaa itse ostettuja tarvikkeita täysimääräisesti. Vain välttämättömät tarvikkeet korvataan.

Korvaus perustuu aina menetettyihin euroihin, ei matkustajalle aiheutuneeseen mielipahaan. Matkustajan oikeuksia suojaava kansainvälinen Montréalin yleissopimus asettaa myös ylärajan korvaukselle ja takarajan korvaushakemukselle.

Sopimuksen mukainen enimmäiskorvaus on reilut tuhat euroa. Enimmäiskorvaussumma vaihtelee, sillä se määritellään Kansainvälisen valuuttarahaston (IMF) määrittäminä erityisnosto-oikeuksina (SDR), joiden arvo lasketaan valuuttakurssien mukaan.

Lentoyhtiön kanssa kannattaa kuitenkin neuvotella, sillä matkan luonne ja tarkoitus vaikuttaa korvauksiin. Lentoyhtiö voi hyvittää osan matkan hinnasta, jos matkan tarkoitus kärsii matkatavaran viivästyksen takia, tai saattaa maksaa hotelliyön, jos tarkoitus oli lähteä telttailemaan, ja teltta katosi matkalaukun mukana.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt