Matkat

Leena osti netistä lennot – virkailijan tyly ilmoitus kentällä pysäytti: ”Lentoa ei ole olemassa”

Julkaistu:

Matkailu
Leenalle ilmoitettiin lentokentällä, ettei hänen kesäkuussa varaamaansa lentoa ole olemassakaan.
Kuvittele matkasi alkuun seuraava tilanne: olet saapunut ajoissa lentokentälle ja mielessäsi siintää jo tulevan matkakohteen huvit.

Sitten virkailija ilmoittaa, ettei lentoasi ole olemassakaan.

Joudut keräämään matkalaukkusi kasaan, etsimään korvaavat lennot ja pulittamaan lisää uudesta matkasta.

Harmillista, eikö?
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vastaava tilanne kävi viime viikolla suomalaismatkailija Leena Puntilalle.

Matkailun harrastaja Puntila oli tehnyt lentovarauksen hyvissä ajoin kesäkuussa Kiwi.comin kautta.

Vielä tuolloin näytti, että edessä olisi leppoisa kiertomatka kolmessa eri kohteessa, Minskissä, Kiovassa ja Moldovan pääkaupunki Chișinăussa.

Virkailija ilmoitti, ettei lentoa ole

Ongelmat alkoivat kuitenkin matkan puolessa välissä, Kiovassa.

Oli tiistai ja Leena Puntila oli lähtenyt lentokentälle hyvissä ajoin. Edessä oli lento Kiovasta Chișinăuhun.

Hämmästys olikin melkoinen, kun lentokentän infotaululla ei näkynyt lentoa lainkaan.

Aivan ensimmäisenä Puntila pohti, oliko muistanut lennon ajankohdan väärin.

Matkustusasiakirja, jonka Puntila oli printannut mukaan, kuitenkin paljasti, että kellonaika ja päivä täsmäsivät. Varattua Air Moldovan lentoa ei siitä huolimatta näkynyt taululla.

Ei auttanut muu kuin lompsia suoraan infotiskille, jossa vastassa oli tiukkailmeinen virkailija.

– Virkailija sanoi tylysti, että tämä on ihan oikea lentolippu, mutta sitä lentoa ei vain ole, Puntila muistelee.

Tilannetta ei helpottanut lainkaan, ettei Kiwi.comin palvelunumerossa ollut vastaamassa muuta kuin robotti.

Puntila päätti hoitaa tilanteen kokeneen matkailijan päättäväisyydellä. Kohta kädessä olivat uudet lentoliput. Ne Puntila hankki omasta pussista, mutta ainakin hän pääsi matkakohteeseen samana iltana.

Lento korvattiin

Ilta-Sanomille Kiwi.comin edustaja kertoo, että tapahtumaketju oli monen epäonnisen tapahtuman summa. Air Moldovan lento Chișinăuhun oli peruttu, ja yritys pahoittelee tapahtunutta.

Kiwi.com otti yhteyttä myös Puntilaan.

– Kiwi.comin edustaja totesi minulle, että järjestelmä oli pettänyt. Minulle luvattiin korvata ekstralentoni, eli noin 200 euroa. Lisäksi sain hyvitykseksi 150 euron lahjakortin, Puntila kertoo.


Puntila kuvailee keskustelun Kiwi.comin kanssa sujuneen hyvässä yhteisymmärryksessä.

– Tapaus sai onnellisen lopun. Päätin suhtautua juttuun niin, että matkustaessa sattuu ja tapahtuu. Aion kuitenkin vakavasti harkita matkatoimiston käyttöä jatkossa, Puntila kertoo.

Kenellä on korvausvelvollisuus?

Moni käyttää matkaa varatessa erilaisia netistä löytyviä varaussivustoja, mutta aina ei ole selvää, kenelle korvausvastuu ongelmatilanteissa kuuluu.

Kuluttajaoikeusneuvoja Arja Mahlio Uudenmaan maistraatin kuluttajaneuvonnasta muistuttaa, että matkustajan tulee tämän takia lukea varausehdot tarkoin.

Jos lento peruuntuu, lentoyhtiöllä on yleensä korvausvelvollisuus.

Lentolippuja välittävä elinkeinonharjoittaja ei vastaa lennon toteuttamisesta vaan oman suorituksensa asianmukaisuudesta, ja välittäjän suorituksen virhe voi perustaa sille vahingonkorvausvastuun.

Kun virhe tapahtuu, kuluttajaneuvonta ohjeistaa asiakkaita olemaan aina ensisijaisesti yhteydessä yritykseen, jonka kanssa on tehnyt kaupat. Reklamaatio virheen havaitsemisesta on tehtävä mahdollisimman pian virheen havaitsemisesta. Vaatimus kannattaa tehdä kirjallisesti.

Toki silloin, kun apua tarvitaan pikaisesti, kannattaa asiaa ensin yrittää hoitaa puhelimitse.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt