Matkat

Ennen kuin maksat lomamatkan, tarkista tämä – matkanjärjestäjän luotettavuuden voi selvittää todella helposti

Julkaistu:

Matkat
Jos matkanjärjestäjä menee konkurssiin tai muusta syystä ei pysty toteuttamaan sovittuja matkapalveluja, vakuus turvaa kuluttajan rahoja.
Monelta on saattanut jäädä huomaamatta seikka, joka kannattaa ennen matkalle lähtemistä tarkistaa. Nimittäin, kuinka luotettava matkanjärjestäjä on. Voi olla kinkkinen tilanne, jos matkanjärjestäjä menee konkurssiin kesken reissun.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) muistuttaa, että osalla kotimaisista matkapalvelujen tarjoajista on velvollisuus asettaa maksukyvyttömyytensä varalle vakuus. Vakuus turvaa kuluttajan rahoja, jos matkanjärjestäjä menee konkurssiin tai muusta syystä ei pysty toteuttamaan sovittuja matkapalveluja.

Heinäkuun alussa voimaanastuneen uuden matkapakettilain myötä matkanjärjestäjän vakuusvelvoitteita on tehostettu maksukyvyttömyys- tai konkurssitilanteissa niin, että rahaa riittää varmasti korvauksiin ja paluukuljetuksiin täysimääräisesti.

Ennen kuin matkan maksaa, kannattaa siis tarkistaa, onko matkapalvelun tarjoaja asettanut vakuuden maksukyvyttömyyden varalle matkatoimistorekisteristä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Velvoite hoituu niin, että matkanjärjestäjä ottaa pankilta vakuuden. KKV järjestää paluukuljetusten käytännön järjestelyt, jotka maksetaan matkanjärjestäjän vakuudesta. Nyt rahat saa myös tilille aiempaa nopeammin, kun ennen asiakkaat saattoivat joutua odottamaan rahojaan jopa vuosia.

– Vakuus, joka asetetaan, on vain ja ainoastaan yrityksen maksukyvyttömyyden varalle, KKV:n ryhmäpäällikkö Tom Vihonen kertoo Ilta-Sanomille.

Matkatoimistorekisteriä päivitetään

Uuden matkapakettilain myötä muuttui olennaisesti myös se, kenen on rekisteröidyttävä matkatoimistorekisteriin. Tällä hetkellä rekisteriä päivitetään. Löydät sen jatkossa täältä.

Rekisterin uudistamistyö voitiin aloittaa vasta lain tullessa voimaan viime sunnuntaina. Rekisteristä poistuu noin 300 yritystä, joilla ei ole vakuusvelvollisuutta ja suunnilleen yhtä monta yritystä tulee lisää rekisteriin.

– Koska rekisteristä poistuvia sekä sinne lisättäviä yrityksiä on suuri määrä, haluamme välttää sen tilanteen, että rekisteristä löytyisi virheellistä tai puutteellista tietoa, Vihonen selventää.

Aiempi laki on 1990-luvun alusta. Tuolloin kaikki matkapalveluihin liittyvä kauppa tapahtui vielä kivijalkaliikkeissä. Internet on muuttanut matkailualaa todella paljon. Kun ennen puhuttiin valmismatkoista ja lennot ja hotelli ostettiin samalta palveluntarjoajalta, niin nyt matka kootaan helposti verkossa eri palveluntarjoajien välillä.

– Enää pakettimatka ei ole niin selkeä kuin ennen. Usein nyt, kun on ostanut yhden matkapalvelun tämä elinkeinonharjoittaja avustaa toisen palvelun varaamisessa, esimerkiksi tarjoamalla linkin toiselle elinkeinoharjoittajalle tai online-kauppaan. Online-kaupassa matkapalvelut eri palveluntuottajilta kerätään ostoskoriin ja , Vihonen selventää.

Olemme aiemmin uutisoineet muun muassa siitä, että uuden matkapakettilain myötä kuluttajalla on mahdollisuus saada korvausta ”lomanautinnon menetyksestä”. Jos matka ei mene miten sovittiin, hotelli on sovittua huonompi tai matkaan tulee isompia viivästyksiä, niin tietyissä tapauksissa matkustajalle pitää silloin maksaa erillistä korvausta lomanautinnon menettämisestä.

KKV:n ohjeet, jos matkanjärjestäjä menee konkurssiin

Jos olet jo matkalla:

  • Ota yhteys oppaaseen. Jos opasta ei ole, ota yhteys Suomen konsulaattiin. EU-kansalaisena on oikeus saada palvelua myös toisen EU-jäsenvaltion diplomaatti- tai konsuliviranomaiselta.
  • Konkurssitilanteissa on ensisijaisesti aina käytettävä KKV:n järjestämää paluukuljetusta.
  • Matkustajan kannattaa seurata Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuja, sosiaalista mediaa sekä TV- ja radiouutisia. Yhteyttä virastoon voi ottaa virka-aikana.

Jos et vielä ole matkalla:

  • Jos et ole vielä matkalla, mutta olet jo maksanut matkasta tai sinulla on valmismatkaan oikeuttava lahjakortti, odota KKV:n tiedotusvälineille antamia toimintaohjeita. Jos olet ostanut matkasi välittäjältä, saat sieltä rahasi takaisin, ellei matkanvälittäjä ole tilittänyt rahoja matkanjärjestäjälle.
  • Jos matka on maksettu luottokortilla, ota yhteyttä luottokorttiyhtiöösi, josta saat ohjeet korvauksen hakemiseksi
  • Jos matka on maksettu käteisellä rahalla, hae korvausta KKV:lta. Jos kyseessä on valmismatka, matkan ostaneilla matkustajilla on mahdollisuus saada maksamiaan rahoja takaisin.
Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt