Tiesitkö millä tavoin junissa saa puhelinyhteyden veturinkuljettajaan? Hätäjarrua ei kannata kopeloida edes vitsillä

Julkaistu:

Muistatko lähi- ja kaukojunien säännöt hätätilanteita varten? IS kokosi matkailijoille ohjeet turvalliseen junamatkaan.
Junassa on hätätilanne, mitä tehdä? Voisi ajatella, että kaikkien tuntemasta, usein punakahvaisesta hätäjarrusta, olisi apua.

Yle kertoi perjantaina tilanteesta, jossa teinitytöt käyttivät hätäjarrua auttaakseen junassa ollutta, hätääntynyttä naista, jonka pienet lapset olivat jääneet seisomaan asemalaiturille. Tapaus nosti keskustelun siitä, oliko hätäjarrun käyttäminen tässä tapauksessa oikein.

Mieti siis tarkkaan, ennen kuin tartut kahvaan.


Hätäjarrun käyttäminen on nimittäin sallittua vain tilanteissa, joissa ihmisten terveys tai henki on vaarassa.

Sairauskohtauksen sattuessa hätäjarrua ei pidä käyttää, vaan tuolloin on soitettava hätäkeskukseen, josta saa lisää toimintaohjeita.

– Esimerkki hätäjarrun sallitusta käytöstä on tilanne, jossa joku jostain syystä on vaarassa pudota junasta tai on muuten vaarassa junan liikkumisen vuoksi. Myös tulipalo junan matkustamossa oikeuttaa käyttämään hätäjarrua, jolloin matkustajat voidaan evakuoida, Hanni Holmström VR:n viestinnästä kertoo.

– Hätäjarrun käyttäminen muun syyn vuoksi on ankarasti kiellettyä ja lain mukaankin rangaistavaa.

Hätäjarrua ei kannata kopeloida edes vitsillä, sillä sen aiheettomasta käyttämisestä voi seurata korvausvaatimus. Seuraukset harkitaan aina tapauskohtaisesti.

– Arvioimme millaisia välittömiä ja välillisiä kustannuksia meille ja liikennejärjestelmälle aiheuttanut. Hätäjarrun käytöstä voi aiheutua junalle vahinkoa esimerkiksi pyöriin.

Apuna hätäpuhelin, turvakeskus, hätänumero ja henkilökunta

Hätäjarru kuuluu nimensä mukaisesti vain hätätilanteisiin, mutta matkustajien ei toki pidä jäädä ongelmatilanteissa toimettomiksi.

Lähijunissa on hätäpuhelin, jota matkustajat voivat käyttää. Puhelimella saa yhteyden veturinkuljettajaan. Lisäksi sekä lähi- että kaukojunissa on puhelinnumero VR:n turvakeskukseen. Kaukojunissa on myös aina junahenkilöstöä vaunuosastossa, joka osaa auttaa.

Turvatiedoista tiedotetaan lähijunien eteisessä, ja kaukojunissa vastaava ohje on makuuvaunuissa. Turvatiedot tunnistaa tarrasta, joka on otsikoitu tuttuun tyyliin 112. Yleisen hätänumeron alla on VR:n turvakeskuksen numero 0800 132 323.

– Käytännössä kaikissa vakavissa tilanteissa, kuten sairaskohtauksissa, on aina ensin soitettava hätäkeskuksen numeroon 112. Hätäkeskuksella on erinomainen kyky antaa neuvoja ja ohjeita muun muassa ensiavun antamisessa. Hätäkeskus saa myös tarvittaessa yhteyden kuljettajaan, jolloin voidaan sopia avun toimittamiselle paras paikka.

– Vähäisemmissä, lähinnä häiriötilanteisiin ja -käyttäytymisiin liittyvissä tapauksissa voi soittaa VR-turvakeskukseen. Turvakeskus on tarvittaessa yhteydessä junan kuljettajaan. Keskus voi lähettää paikalle myös järjestyksenvalvojat hoitamaan tilanteen. Numero on soittajalle maksuton ja puhelu tallennetaan, Holmström neuvoo.

Kuvat hätäpuhelimien tyypeistä junittain:

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt