Peruuntuiko lentosi? Lakko voi jatkossa oikeuttaa korvaukseen - Matkat - Ilta-Sanomat

Peruuntuiko lentosi? Lakko voi jatkossa oikeuttaa korvaukseen

Matkabloggaaja Anna on odottanut lopullista tietoa lentonsa korvauksesta yli vuoden ajan.

Viime viikolla Euroopan Unionin tuomionistuin linjasi, että lentoyhtiöt ovat velvoitettuja maksamaan korvauksia kuluttajille sellaisissakin tapauksissa, joissa lentojen myöhästyminen tai peruuttaminen johtuu lentoyhtiön sisäisestä lakosta.

27.4.2018 20:00

Paluumatkan tulee alkaa, mutta taululle levähtää tieto: lento peruttu.

Vastaava tilanne on tuttu monelle.

Yksi heistä on Anna, aktiivinen reissaaja, joka kirjoittaa suosittua blogia Tämä matka. Annan paluumatka Singaporesta Suomeen peruttiin yli vuosi sitten, tammikuussa 2017. Matka viivästyi 27 tunnilla.

Finnairin mukaan lento peruttiin työtaistelutoimenpiteen takia. Finnairin lentäjiä edustavalla Suomen Liikennelentäjäliitolla oli ylityökielto.

Anna haki viivästyksestä korvauksia, mutta Finnairin kanta oli, ettei lennosta makseta vakiokorvausta. Hyvityksenä lentoyhtiö tarjosi 20 euroa puhelinkuluihin ja rahakorvauksena 150 euroa tai 250 euron lahjakorttia.

Anna vaati EU:n mukaista vakiokorvausta, eli 600 euroa ja puhelinkuluja, jotka olivat noin 124 euroa.

Asia eteni kuluttajariitalautakuntaan. Tämän vuoden huhtikuussa sieltä tuli tieto, että lautakuntakäsittely on ruuhkautunut, joten asian käsittely on yhä kesken.

Lakkokorvauksista EU-tuomionistuimen päätös

Vielä vuosi sitten Anna tuskin olisi saanut vaatimaansa noin 600 euron korvausta, arvioi korvauskäytäntöihin erikoistuneen Airhelpin maajohtaja Aleksi Seppo Ilta-Sanomille. Aiemmin kaikenlaisia lakkoja on nimittäin pidetty poikkeusoloina, joista johtuvat myöhästymisen eivät ole olleet korvausvelvoitteen alaisia.

Tilanne voi kuitenkin muuttua, sillä viime viikolla Euroopan Unionin tuomionistuin linjasi, että lentoyhtiöt ovat velvoitettuja maksamaan korvauksia kuluttajille sellaisissakin tapauksissa, joissa lentojen myöhästyminen tai peruuttaminen johtuu lentoyhtiön sisäisestä lakosta.

Sepon mukaan aiemman uutisoinnin perusteella Suomen Liikelentäjäliiton ylityökielto on EU-tuomioistuimen päätöksen mukainen lakko tai työtaistelutoimi, jos se kohdistuu yhteen lentoyhtiöön.

Seppo uskoo, että Finnair ei tule mukisematta maksamaan korvauksia jatkossakaan, vaan lentoyhtiö odottaa tulkintoja suomalaisista oikeusistuimista. Periaatteessa Suomessa pitäisi kuitenkin toimia EU-tuomionistuimen linjausten mukaan.

Maajohtajan mukaan EU-tuomionistuimen päätös on tarkkaan harkittu.

– Kaivatun linjanvedon ensisijainen tarkoitus on ylläpitää kuluttajansuojaa – asia, josta lentoyhtiöillä on murheellinen saldo. Vuosien ajan lentoyhtiöt ovat yrittäneet vähätellä korvausvelvoitettaan vetoamalla siihen, että niiden omasta toiminnastaan johtuvia häiriöitä tulisi käsitellä poikkeusolosuhteiden vallitessa tapahtuneiksi. Päätös on valtavan iso askel oikeudenmukaisempaan suuntaan, Seppo kommentoi.

Korvausvelvoite on voimassa kolme vuotta lennon jälkeen, joten korvausta voi hakea taannehtivastikin.

Airhelpin mukaan lentoyhtiöt ovat velvoitettuja tapauksesta riippuen jopa 600 euron matkustajakohtaisiin korvauksiin, jos lennot myöhästyvät tai peruuntuvat lentoyhtiön henkilökunnan lakkoilun takia. Korvausvelvoite pätee myös aiempiin lakkoihin viimeisen kolmen vuoden ajalta.

Korvauksista

  • Jos lento saapuu perille yli 3 tuntia myöhässä, voit vaatia vakiokorvausta, jonka määrään (250 € - 600 €) vaikuttaa lentomatkan pituus sekä viivästyksen kesto.

  • Oikeutta vakiokorvaukseen ei kuitenkaan ole, jos viivästys johtuu poikkeuksellisista olosuhteista eikä sitä olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi toteutettu.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?