Mitä jos muuttaisi Björnin tapaan asumaan ruotsinlaivalle? Näin paljon se maksaisi vuodessa

rac

Julkaistu:

Asuminen
Ruotsinlaivalla voi asua, mutta aivan edullista se ei ole.
Laivalla asuminen pääsi otsikoihin tällä viikolla, kun Ilta-Sanomat kertoi ruotsalaisen Björn Mattssonin tarinan. Mies päätyi asumaan laivalle Tukholman ja Maarianhaminan välille menetettyään työnsä ja asuntonsa Tukholmassa.

Mattsonin aikomuksena on matkustaa Tukholman ja Maarianhaminan väliä niin kauan kuin hänen rahansa riittävät.

Ylhäällä olevalla videolla ISTV tutustuu Ruotsin-laivan ykkössviittiin.

Ruotsinlaivalla asuminen ei ensiajatuksella tunnu lainkaan huonolta vaihtoehdolta. Ei turhaa tiskivuorta, jatkuvasti vaihtuvat maisemat ja joka päivä uudet naapurit. Ja eipähän ainakaan tarvitse ottaa osaa yhtiökokoukseen tai stressata, miten sisustaisi yksiönsä.

Pitäisikö heti pakata välttämättömyydet mukaan ja muuttaa asumaan väljempiin maisemiin?

Ruotsinlaivalla asuminen todella on mahdollista, vaikka niiden konseptia ei pidempää asumista varten ole suunniteltukaan. Tiedossa on ainakin jatkuvaa jaloittelua. Matkustajan tulee nimittäin lähteä pois laivasta aina Suomeen tultua. Ja jokaiselle matkalle tarvitaan maihinnousukortti ja oma hytti.

Alkaa kuulostaa hankalalta.


Remonttia pakoon

Vaikka laivalla asuminen ei helppoa olekaan, ei se ole täysin tavatonta.

Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd kertoo Ilta-Sanomille, että heillä vastaavaa ovat tehneet esimerkiksi putkiremonttia pakoon lähteneet henkilöt. Heille Tallink Silja tekee ajoittain erityisjärjestelyjä, vaikka varsinaista asumispalvelua laivayhtiöltä ei ole ostettavissa.

Arkea laivalla hankaloittavat ainakin risteilyn rutiinit. Hyttiin ei saa viedä kaikkea normaaliasumisessa tarvittavaa, kuten vaikkapa kahvinkeitintä tai lämmintä ruokaa. Lisäksi hyttejä siivotaan, huolletaan ja korjataan säännöllisesti.

Ei kuulosta aivan halvalta asumismuodolta.

Nöjdin mukaan vuoden risteilyhinnaksi Helsinki–Tukholma-reitillä tulisikin summa, joka on suomalaista peruskaksiota kalliimpi.

– Silja Serenadella tai Silja Symphohylla tämä tarkoittaa noin 20 000–50 000 euroa hyttiluokasta riippuen. Halvimmillaan summa olisi siis noin 1600 euroa kuukaudessa. Tämä on kuitenkin pelkkä arvio, summa voi vaihdella ajankohdasta riippuen paljonkin, Nöjd kertoo.


Viking Linella ei ole tarjota ajankohtaista arvioita pidempiaikaisten risteilyjen hinnoista, mutta vuonna 2015 laivayhtiö arvioi ET-lehden haastattelussa, että punavalkoisella laivalla asuvan vuosikustannukset olisivat vähintään 30 000 euroa.

Laivayhtiöllä on muistissa tapaus vuosien takaa, jolloin eräs mies risteili laivalla 2–3 kertaa viikossa. Kyseessä oli pyörätuolissa istuva henkilö, joka tunsi itsensä kotonaan yksinäiseksi.

Risteileminen helpotti: henkilökunta ystävystyi miehen kanssa.

– Matkalle hän lähti usein juurikin alkuviikosta, kun matkat olivat edullisempia, eikä muita matkustajia ollut niin paljon, tiedostusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström kertoo Ilta-Sanomille.

Asunnottomuus vei laivalle

Ennen maisemanvaihdosta on hyvä tarkistaa vielä Tullin kanta laivalla asumiseen.

Vuonna 2016 tulliylitarkastaja Pekka Äijälä arvioi Ilta-Sanomien haastattelussa, että asiaa ei ole pohdittu Tullissa tarkemmin. Äijälä ei kuitenkaan nähnyt syytä sille, miksi laivasta pitäisi poistua, ellei laivayhtiö sitä edellytä.

Yksi asia laivalla asujan tulee kuitenkin pitää mielessä.

– Kun laivasta sitten poistuu, tulee noudattaa niitä tuontirajoituksia, jotka muutenkin ovat voimassa, Äijälä kommentoi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt