Linnanmäen tulevaan vuoristorataan pääsee rahalla jonon ohi – ”Tuotto lastensuojelutyöhön” - Matkat - Ilta-Sanomat

Linnanmäen tulevaan vuoristorataan pääsee rahalla jonon ohi – ”Tuotto lastensuojelutyöhön”

Julkaistu: 19.4.2018 11:37, Päivitetty 19.4.2018 17:19

Linnanmäen uutuusrata Taiga valmistuu kaudelle 2019.

Linnanmäki tiedotti tulevasta vuoristoradastaan ensimmäisen kerran maaliskuun lopussa.

Nyt huvipuisto raotti kevätkauden tiedotustilaisuudessa salaisuuden verhoa hieman enemmän.

Linnanmäen toimitusjohtaja Pia Adlivankin vannoo, että laitteesta on tulossa Pohjoismaiden hurjin laite.

Yli 10 miljoonaa euroa maksavaa vuoristorataa rakennetaan parhaillaan, ja sen tieltä on poistettu muun muassa vesivuoristorata Vonkaputous, Vekkula ja KotKot-ajelu. Rakennustyöt jatkuvat Linnanmäen alueella koko kesän ajan. Linnanmäen mukaan alue aidataan niin, että rakennustyöt eivät tule näkymään asiakkaille.

Laitteen toimittaa Intamin, joka on Linnanmäelle toimittanut myös Kirnun ja Hurjakurun.

Aiemmin Suomen hurjimpana vuoristoratana on pidetty Alahärmän Powerparkista löytyvä Junkeria, joka kiihtyy 100 km/h vauhtiin 1,9 sekunnissa.

Linnanmäen Adlivankin lupaa, että tuleva Taiga on Junkeria pidempi ja nopeampi.

Taigasta tulee Suomen pisin ratalaite, pituutta sillä tulee olemaan 1104 metriä.

Junkerissa koetaan parhaimmillaan 4,5G:n voimat. Adlivankin ei vielä Taigan kohdalla paljasta radan G-voimia.

– Rakennamme radan ensiksi ja sitten mittaamme, minkälaisia G-voimia siinä tulee. Emme tavoitelleet huikeita G-voimia, sillä meidän mielestämme sellaiset radat eivät ole kovin mukavia.

Tältä työmaa näytti maaliskuussa.

Uutuusrata on herättänyt suurta mielenkiintoa vuoristorataharrastajien keskuudessa ja Adlivankin kertoi jo vastaanottaneensa suuren määrän kyselyjä radasta ulkomaita myöten.

Radan sisäänkäynti rakennetaan päälipunmyynnin viereen, niin sanotulle juhlatorille.

– Se on selvää, että jonoja muodostuu ja jonotus onkin rakennettava laitteen sisälle. Jonotus teemoitetaan, ja laitteen yhteyteen rakennetaan muun muassa myymälä.

Adlivankin kertoo, että laitteen yhteyteen lanseerataankin uusi ”pikapassi”. Passin omaavat pääsevät laitteeseen perusjonottajia nopeammin.

– Suunnittelemme kaikkein innokkaimmille ratalaitefaneille myös suuren maailman malliin Taigaan sisäänpääsyä ”pikapassilla”, Adlivankin kertoo.

– Kuten sanonta on, ”rahalla saa ja hevosella pääsee”, hän kommentoi lehdistötilaisuudessa.

Pikapassin hintaa toimitusjohtaja ei vielä osaa arvioida, ja se tulee olemaan voimassa vain Taiga-laitteen jonotusta varten.

– Pikapassin tuotto ohjataan suoraan lastensuojelutyöhön.

Artikkelia muokattu kello 14.00, täsmennetty Taiga-laitteen pituutta sekä lisätty maininta sekä artikkeliin, että otsikkoon siitä, että suunnitellun pikapassin tuotto ohjataan lastensuojelutyöhön.

Radan pituus: 1104 m

Huippunopeus: 106 km/h

Keskinopeus: 63 km/h

Korkeus: 52 m radan korkeimmassa kohdassa

Syvin pudotus: 32 m

Pää ylösalaisin: 4 kertaa

Turvaraja: 140 cm