Oliko lentosi myöhässä? Näin paljon voit saada korvauksia vielä kolmekin vuotta myöhemmin - Matkat - Ilta-Sanomat

Oliko lentosi myöhässä? Näin paljon voit saada korvauksia vielä kolmekin vuotta myöhemmin

Tuoreen tutkimuksen mukaan ihmiset tietävät kehnosti oikeutensa lentokorvauksien suhteen.

Lentomatkustamisessa aika on rahaa.

8.3.2018 14:54

Päivätolkulla myöhästyneet lomalennot ovat piinanneet suomalaisia matkustajia viime aikoina. Lokakuussa Finnairin matkustajat tekivät matkaa Madeiralle jopa kolme päivää ja tammikuussa suomalaisten kotimatka Las Palmasista kesti lähes yhtä kauan. Kap Verden lento myöhästyi viikko sitten yli 30 tuntia.

Vaikka lentomatkustajien oikeuksia turvaava laki on jo 14 vuotta vanha, tuoreen tutkimuksen mukaan vain 15 prosenttia EU:n kansalaisista ymmärtää täydet oikeutensa tilanteissa, joissa kone on myöhässä.

Oulussa odoteltiin Las Palmasin matkaajia useaan otteeseen.

Tutkimuksen teettäneen AirHelpin mukaan lentokorvauksia jää vuosittain lunastamatta jopa viiden miljardin euron arvosta.

– Yksittäisen korvauksen summa vaihtelee pääsääntöisesti 250 euron ja 600 euron välillä matkan pituudesta ja viivästyksen kestosta riippuen, valottaa AirHelpin Suomen maajohtaja Aleksi Seppo.

Matkustajan oikeuksista tiedottaminen on lentoyhtiöille pakollista, mutta tästä huolimatta 66 prosenttia tutkimuksen vastaajista on sitä mieltä, että lentoyhtiöt eivät anna heille aiheesta tarpeeksi tietoa.

Lentojen myöhästelyä ei ole pakko katsoa sormien läpi.

Joissain tapauksissa korvauksia osataan pyytää, mutta matkustaja tyytyy mukisematta lentoyhtiön epämääräiseen selitykseen.

– Kuulemme tasaisin väliajoin tapauksista, joissa lento on viivästynyt useita tunteja ja lentoyhtiö vetoaa esimerkiksi tekniseen vikaan. Lentoyhtiö on tarjonnut asiakkaille korvauksena pientä lahjakorttia ruokaan ja juomaan odotteluaikana ja kieltäytyy maksamasta lain määräämää vakiokorvausta. Pahimmassa tapauksessa lahjakortin saadakseen asiakas on joutunut allekirjoittamaan paperin, jossa luopuu muista oikeuksistaan, Seppo kertoo.

Laki katsoo, että lentoyhtiön tulee olla varautunut teknisiin vikoihin normaalissa toiminnassaan niin, että siitä ei aiheudu matkustajille kohtuutonta haittaa ja näin ollen tekninen vikakaan ei vapauta korvausvelvollisuudesta.

– Vakiokorvaussummaa pienempää korvausta lahjakorttina ei tule hyväksyä, vaikka lentoyhtiö yrittää sellaista tarjota. Valitettavasti moni matkustaja ei ole ollut tietoinen oikeuksistaan ja on jäänyt ilman korvausta.

Katso alla olevasta kaaviosta, miten korvaussummat määräytyvät. Korvaus lasketaan aina tapauskohtaisesti, joten summat ovat suuntaa antavia.

Jos taulukko ei näy, voit katsoa sen tästä.

Olet oikeutettu korvaukseen, jos...

  • lento on lentoyhtiön virheen takia myöhässä yli kolme tuntia

  • sen peruuntuminen aiheuttaa yli kahden tunnin myöhästymisen kohteeseen

  • matkustajaa ei ylibuukkauksen takia päästetä lennolle ja saapuminen lopulliseen kohteeseen myöhästyy yli kolme tuntia

  • lähtölentokenttä on EU-alueella tai kyseessä oleva lentoyhtiö on perustettu EU-alueella

  • häiriön syynä EI OLE poikkeustilanne, kuten odottamaton lakko, huonot sääolosuhteet tai terveyteen liittyvä hätätilanne

  • korvattavasta lennosta on kulunut enintään kolme vuotta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?