Matkat

Tomi ja Jasmin tuunasivat pakettiautosta makuuhuoneen ja jättivät Suomen – näin he aikovat kiertää autolla koko maailman

Julkaistu:

Roadtrip
Suomalainen pariskunta aikoo jatkavansa matkustamista niin pitkään, kuin auto kestää.
Palaset alkoivat loksahdella kohdilleen kesällä 2017. Tomin, 42, ja Jasminin, 28, pitkäaikaisen haaveen konkretisoi kaupat pienestä pakettiautosta, joka piti vielä syksyn aikana tuunata sellaiseksi, että sillä pystyisi kiertämään mahdollisesti koko maapallon, tai ainakin ajamaan läpi Amerikan etelästä pohjoiseen.

Nyt pariskunta on ollut reissun päällä liki kaksi kuukautta, joista he ovat kuitenkin autoilleet vasta muutaman viikon. Yli puolet ajasta on mennyt italialaisen rahtilaivan kyydissä.

– Rahtilaivamatkustaminen on äärettömän tylsää! Mutta toisaalta ensimmäistä kertaa vuosiin on ollut aikaa lukea kirjoja, jota onkin tehty paljon, huokaa Jasmin.

Pariskunta on parasta aikaa autoineen keskellä merta, kuten oli myös jouluna ja uutenavuotena. Viikon kuluttua heidän olisi tarkoitus rantautua Uruguayn Montevideoon, josta varsinainen roadtrip voi alkaa. Sekään ei tosin ole kiveen hakattua, sillä rahtialus on jo nyt noin kaksi viikkoa myöhässä aikataulustaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Belgian Antwerpenistä alkaneen laivamatkan aikana he ovat odotelleet ankkuroituna niin Hampurin, Senegalin kuin Sierra Leonenkin edustalla.

– Laivamatkustaminen on jossain määrin hermoja kysyvää. Odottelua on paljon ja tekemistä vähän. Täällä joutuu pakosta rauhoittumaan, kun virikkeitä tai edes nettiä ei ole, kertoo Tomi.


Vapaus tulla ja mennä miten haluaa

Maantiematkustamisessa Tomia ja Jasminia viehättää auton tuoma vapaus. Pariskunnan mukaan matkailutapa sopii ihmisille, joille itse matka on päämäärää tärkeämpi.

– Ikinä ei tiedä, mitä seuraavan mutkan takana vastaan tulee. Maapallon koko ja etäisyydet hahmottuvat myös ihan eri lailla kuin lentäessä, sanoo Tomi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Automatkailun huonoista puolista he mainitsevat rajanylitykset ja viranomaiset, jotka saattavat olla eksoottisissa maissa hankalia ja ärsyttäviä.

–  Papereihin pitää saada leimoja ja erinäisillä tiskeillä jonottaa ja kuunnella välillä virkamiesten ärhentelyä. Ajoneuvon kanssa kaikki on vaikeampaa kuin jalkamatkustajana ja byrokratiaa on enemmän.

– Vähän esimakua saimme tästä jo Ukrainassa, jonne Puolasta pääseminen kesti melkein neljä tuntia. Mutta toisaalta monesti näistä tilanteista syntyvät monesti myös parhaat reissujutut. Ja helpotuksen tunne on suuri, kun rajasta on vihdoin päässyt yli ja edessä on avoin tie, Tomi kertoo.

Tomi tuunasi auton itse

Kulkupelinään pariskunnalla on dieselillä käyvä vuoden 2010 Nissan NV200.

Ennen matkaa Tomi tuunasi pakettiauton takaosaan nukkumista varten suunnitellun laverin, jonka alaosaa voi käyttää säilytystilana. Takatila eristettiin kylmyydeltä ja katettiin kotoisammaksi huovalla. Vain kattotelineen Tomi tilasi metallipajalta valmiina, kaiken muun hän teki itse.

– Auton muutokset eivät ole suuria, mutta veivät kyllä aikaa. Välillä meinasi uskokin loppua. Se on tavallaan vain mukavampi versio teltasta, lämpimämpi, kuivempi ja sähköistetty, eli varsinainen matkailuauto se ei ole, hän kertoo.

– Panostimme mukavaan ja tilavaan nukkumiseen. Oleskelu tapahtuu auton ulkopuolella. Ja paljon ajasta toki menee itse ajamiseen, jonka vietämme ohjaamossa, sillä takana ei oikein voi ajon aikana oleskella.


Nukkumatilan lisäksi Tomi teki autoon sähkötöitä ja laittoi siihen toisen akun. Viisaaksi lisävarusteeksi osoittautui auton tupakansytyttimeen liitettävä sähköllä toimiva lämpöpeitto, sillä auton Webasto toimii vain puoli tuntia kerrallaan.

– Peitto osoittautui kylminä öinä todella hyväksi lisävarusteeksi. Sänky pysyy lämpimänä ja nukuttaa hyvin. Ilman sitä olisivat monet Euroopassa nukkumamme yöt olleet yhtä palelemista, sanoo Tomi.

Sen suurempia puutteita he eivät ole menopelissään vielä huomanneet. Auton toiselle laidalle olisi vielä tarkoitus hankkia rullattava katos, jotta matkalaiset voivat istua iltaa omalla yksityisellä terassillaan.

Kokonaisuudessaan autoon upposi pariskunnalta noin 6 000 euroa.

Eniten rahaa palaa merimatkoihin

Koska maailmanympärysmatka on vasta alussa ja reittikin osittain yhä avoin, Tomi ja Jasmin eivät osaa heittää arviota automatkansa kokonaiskustannuksista. Se on kuitenkin jo selvä, että polttoaine ei ole reissun suurin menoerä ja autossa nukkumalla säästää pitkän pennin majoituksissa.

Kalleimmiksi kustannuksiksi ovat osoittautuneet auton siirrot merten yli. Matka Belgiasta Uruguayihin kustansi pariskunnalle autoineen yli 5 000 euroa. Kustannuksiin saa varautua myös Kolumbiassa, sillä sieltä ei mene Panamaan minkäänlaista tietä, eikä autolauttojakaan ole. Ajoneuvo on siis pakattava konttiin ja kuljetettava meriteitse maasta toiseen. Mitättömän pituiselle merimatkalle tulee arviolta hintaa yli tuhat euroa.

– Toisaalta jos autossa voi nukkua, kuten meidän autossamme, säästää paljon ja matkustaminen on sinänsä halpaa. Yöpymiset ja majoittumiset ovat reissaamisessa hyvin merkittävä menoerä ja sen kun pystyy skippaamaan, ajopäivien kulut rajoittuvat polttoaineeseen ja ruokaan.


Tomin taustatutkimuksen mukaan dieselin hinta vaihtelee Etelä-Amerikassa euron molemmin puolin. Euroopan läpi ajettaessa halvin polttoaine löytyi Ukrainasta, 0,70-0,80 euroa per litra.

– Polttoaine on merkittävä kustannuserä, mutta onneksi auto kuluttaa tosi vähän. Tankatessa tankin täyteen saattaa viisikymppinen tuntua isolta rahalta kertaostoksena, mutta toisaalta sillä pääsee lähes 1 000 km eteenpäin.

– Suhteessa se on pieni raha verrattuna vaikka auton laivasiirtoihin tai siihen, miten paljon tuolla rahalla kustannettujen kilometrien aikana näkee.

”Niin pitkälle mennään kuin auto kestää”

Polttoainekustannuksia enemmän pariskuntaa pelottaa se, miten auto kestää Amerikan päästä päähän. Alustavien suunnitelmien mukaan matkalla kertyisi yhteensä noin 40 000 ajokilometriä.

– Ikinä ei tiedä, mikä paikka vanhasta autosta hajoaa. Huolto- ja korjauskustannukset taitaa olla se kaikkein vaikeimmin arvioitava tekijä.

Pahimmassa tapauksessa auton hajoaminen saattaa lyhentää reissua tai jopa keskeyttää sen kokonaan.

– Ei liene mahdotonta, että jonkun todella pahan vian sattuessa korjaus tulisi maksamaan niin paljon, ettei reissua olisi mielekästä enää jatkaa, toteaa Tomi.

– Niin pitkälle mennään kuin rahat riittävät ja auto kestää.


Tähän mennessä auto on lähtenyt Tomin mukaan käyntiin ”kuin palmun alta konsanaan”, vaikka kilometrejä on takana jo tuhansia. Ainoastaan yksi anturi on tuottanut ongelmia, mutta onneksi siihen löytyi varaosa Saksasta.

– Luottamuksemme autoon on matkan edetessä lisääntynyt. Jos tiet ovat hyviä, pystymme jatkamaan vaikka maailman ääriin, uskon. Huonot tiet ja rynkytys ja tärinä saattavat muuttaa kaiken nopeasti.

– Tulemme liikkumaan monessa paikassa, jossa ei ole juuri ketään muita. Nousemme myös Andeilla noin viiteen kilometriin. Riittääkö moottorissa tehot ohuessa ilmassakin? Kestävätkö jarrut? Hajoavatko pyöränripustukset huonoilla teillä? Mitä tehdä, jos auto hajoaa kauas kaikesta sivistyksestä, Tomi kysyy itseltään.


Kumpi on parempi kuski?

Tomi: Olemme ajaneet molemmat ja kaiketi paremman kuskin tittelistä ei sinänsä ole riitaa. Taidamme molemmat luottaa aika hyvin toisen ajotaitoihin. Ajovuorot päätetään lähinnä fiiliksellä.

Jasmin: Isoissa kaupungeissa parhaaksi tavaksi on osoittautunut, että Tomi lukee karttaa ja neuvoo, ja minä ajan. Tällaista työnjakoa emme suunnitelleet ennakolta, sillä en aiemmin tykännyt kaupunkiajosta varsinkaan isolla autolla. Mutta meidän autolla on niin helppo ajaa, ettei se häiritse enää. Se on pakettiautoksi pieni ja tosi ketterä.

Tomin ja Jasminin matkaa voi seurata heidän pitämästään Havaintoja matkan varrelta -blogista.

Panamericana-reitti

  • Panamericana, tai Pan American highway, on valtatie, joka yhdistää molemmat Amerikat, pohjoisen ja eteläisen.
  • Tie alkaa Yhdysvaltain etelärajalta ja päättyy Chilen Puerto Monttiin.
  • Valtatien kokonaispituus on noin 30 000 kilometriä.
  • Tien katkaisee Panaman ja Kolumbian rajalla oleva 50 kilometrin pituinen erittäin vaikeakulkuinen suo- ja sademetsäalue, Darién Gap.
  • Panamericana on maailman pisin tieosuus moottoriajoneuvoille.
  • Reitti kulkee yhteensä jopa 21 valtion läpi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt