Oletko lähdössä pitkälle lennolle? 10 niksiä, joilla teet matkasta miellyttävämmän - Matkat - Ilta-Sanomat

Oletko lähdössä pitkälle lennolle? 10 niksiä, joilla teet matkasta miellyttävämmän

Pitkän lennon ei tarvitse olla koettelemus turistiluokassakaan. Se voi sujua yllättävän nopeasti ja rattoisasti, ja siitä voi jopa nauttia.

Kolme elokuvaa ja pari ateriaa – aina kaukolennolla ei edes ”ehdi” nukkua.

17.12.2017 19:00

1. Pyydä tyhjää vieruspaikkaa

Jos matkustat yksin, tyhjä vieruspenkki on luksusta. Tiedustele lähtöselvityksessä, onko kone täynnä, ja ellei ole, pyydä, että saat istuimen tyhjän paikan vierestä – ja että tyhjä paikka blokataan. Aika usein toive toteutuu. Jos matkustat kaverin kanssa, kannattaa varata ikkuna- ja käytäväpaikka koneen takaosasta, jossa on useimmiten vapaita paikkoja. Jos väliinne tulee joku, hän takuulla vaihtaa kanssanne paikkaa.

Kun lento on täynnä, kannattaa koneeseen mennä mahdollisimman aikaisin, jotta saat varmasti käsimatkatavaralaukun lähihyllylle – eikä vaikka koneen toiseen päähän, tai ruumaan.

2. Tankkaa vettä

Sisätilojen ihanteellinen kosteusprosentti on noin 30–45, mutta lentokoneen matkustamossa se on 10–20 prosentin luokkaa. Pitkällä lennolla kroppa kuivuu – mikä aiheuttaa paitsi kurjaa oloa, myös terveydellistä haittaa.

Juo paljon vettä, enemmän kuin tekisi mieli. Vettä kannattaa kitata jo lentoa edeltävänä päivänä. Kaukomatkoilla koneessa tulisi juoda reilut pari desiä tunnissa, niin suositellaan. Ja vielä enemmän, jos nauttii alkoholia tai kofeiinipitoisia juomia. Vaikka juotavaa saa koneestakin, kannattaa ottaa oma vesipullo mukaan.

3. Ota huulirasva mukaan

Iloa voi olla myös kosteusvoiteesta, silmätipoista ja nenäsuihkeesta, jos on flunssa. Piilolinssit kannattaa vaihtaa silmälaseihin.

4. Pukeudu mukavasti

Kaukolento voi olla myös rentouttava ja rauhoittava kokemus.

Tiukat ja kiristävät vaatteet kannattaa unohtaa, vatsa turpoaa lentokoneessa muutenkin herkästi. Kerrospukeutuminen on hyvä idea, koska lämpötila vaihtelee eri lentoyhtiöillä ja jopa lennon aikana. Iso huivi lämmittää tai toimii tyynynä.

5. Hedelmiä laukkuun

Kuiva ilma ja paineen vaihtelut aiheuttavat tukkoista oloa ja makuaisti turtuu. Lentokoneruoka ei monesti maistu oikein miltään – tai maistuu pahalta. Joskus ateriat kannattaa jättää väliin, ja nukkua mieluummin. Välipalaa on hyvä varata mukaan. Pari omenaa ja pähkinät ovat hyviä eväitä.

6. Liiku

Pitkään paikallaan istuminen saa paikat puutumaan ja veren pakkautumaan jalkoihin. Jalat turpoavat ja laskimotukoksen riski kasvaa. Lentosukat edistävät verenkiertoa ja helpottavat oireita, mutta tärkeintä on nousta jaloittelemaan, usein. Kun litkit paljon vettä, on pakko rampata vessassa.

7. Särkylääkettä mukaan

Päätä voi kiristää kaukolennolla herkästi – unen puutteesta, nestevajauksesta, hermoilusta ja tavallista matalammasta ilmanpaineesta. Siitä on turha kärsiä.

8. Nuku

Jos saavut kohteeseen illalla, on viisaampi ottaa lennolla korkeintaan pienet torkut. Mutta jos saavut kohteeseen aamulla, kunnon unet auttavat aikaerosta toipumiseen. Niskatyynystä, silmälapuista ja korvatulpista voi olla paljon apua. Jotkut vannovat apteekista saatavien melatoniinivalmisteiden nimeen, jotka lyhentävät nukahtamisaikaa. Jos uni ei tule, pelkkä lepääminen silmät kiinni virkistää.

9. Viihdy

Pitkän lennon päässä odottaa usein mukava palkinto.

Pitkä lento saattaa tuntua jopa lyhyemmältä kuin huomattavasti lyhyempi lento – koska useimmat lentoyhtiöt käyttävät kaukolennoilla koneita, joissa on henkilökohtainen viihdejärjestelmä elokuvineen, TV-ohjelmineen, musiikkeineen ja peleineen. Mutta älä luota vain siihen, vaan lataa lisää ajanvietettä tablettiin tai tietokoneelle ja ota mukaan luettavaa.

Ilmaiseksi jaettavat kuulokkeet ovat usein surkeita; kunnolliset ääntä eristävät kuulokkeet lisäävät elokuva- ja musiikkinautintoa ratkaisevasti.

10. Nauti

Päätä, että lentäminen on kivaa. Pitkä lento voi olla hyvinkin rentouttava. Voit nauttia siitä, ettei tarvitse tehdä mitään erityistä, eikä voi säntäillä mihinkään. Ruoka ja juoma tulevat luoksesi. Voit katsella monta leffaa putkeen tai ihan olla vain.

Kerran viikossa Ilta-Sanomien verkkosivuille palstaa kirjoittava Mira Jalomies antaa matkailuun liittyviä sisäpiirin vinkkejä.

Mira Jalomies on yli 80 maassa reissannut matkatoimittaja ja -kirjoittaja, joka pitää Exploras -matkailusivustoa ja -blogia . Hän matkailee työkseen, ilokseen ja elämäntavakseen, ja viihtyy niin rannalla, kaupungissa kuin viidakossakin. Useimmiten hän reissaa miehensä ja kahden lapsensa kanssa.

Miran koti on tällä hetkellä Malesiassa, mutta se on ollut myös Brasiliassa ja 13 vuotta Espanjassa.

Mira kannustaa ihmisiä matkailemaan enemmän ja rohkeammin. Siksi palstalla annetaan matkusteluun liittyviä kohde- ja hyötyvinkkejä, riemukkaita kulttuurieroja unohtamatta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?