Matkat

Tallinnaan pääsee pian puolessa tunnissa – jopa 12 lähtöä päivässä ympäri vuoden: Tältä ihmeellinen pika-alus näyttää

Julkaistu:

Matkat
Patosiipialusten on määrä aloittaa Helsingin ja Tallinnan välinen liikennöinti keväällä 2019.
Virolainen liikennöitsijä Sea Wolf Express avaa täysin uudenlaisen reittiyhteyden Helsingin ja Tallinnan välille, uutisoi virolaislehti Postmees.

Modernilla maaefekti- eli patosiipialuksella tehtävä matka kestää vain vaivaiset 30 minuuttia ja hintaa yhdensuuntaisella matkalle tulee sata euroa. Kyytiin mahtuu kerrallaan 12 matkustajaa.

– Lahden molemmilla puolilla asuu teknologisesti taitavia ja innovatiivisia ihmisiä ja erilaisista tavoista näiden kahden kaupungin tuomiseksi lähemmäs toisiaan on keskusteltu jo monien vuosien ajan, sanoo Tanel Joeäär Sea Wolf Expressiltä.


Positiivista palautetta

Sea Wolf Expressin mukaan Suomenlahdelle tulee 12 lähtöä päivittäin ja ne kulkevat vuoden ympäri säästä pahemmin piittaamatta. Pika-alusten kohderyhmään kuuluu erityisesti liikematkustajat, jotka haluavat kulkea Tallinnan ja Helsingin väliä nykyistä nopeammin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Toivomme saavamme lämpimän vastaanoton sekä Suomessa että Virossa, sanoo Joeäär.

– Olemme saaneet positiivista palautetta ideastamme sekä kansalaisilta että viranomaisilta.

Alun perin reittiä suunniteltiin avattavaksi jo syksyllä 2016, mutta näillä näkymin se siirtynee kevääseen 2019. Ensimmäiset koeajot on tarkoitus toteuttaa vuoden 2018 loppuun mennessä.

Joeäärin mukaan viivästys johtui turhan töyssyisestä kyydistä, jonka vuoksi aluksen runkoa piti suunnitella uudelleen. Sea Wolf Express on tehnyt alustavan sopimuksen yhteensä 15 venäläisvalmisteisesta aluksesta.


Taustalla suomalainen keksijä

Kymmeniä senttejä merenpinnan yläpuolella kiitävä pienlentokoneen näköinen alus käyttää hyväkseen aerodynaamisen maavaikutuksen antamaa nostetta. Se ei siis keinu aallokon voimasta veneiden ja laivojen tapaan. Ilmailuominaisuudestaan huolimatta se kuitenkin luokitellaan vesikulkuneuvoksi.

Pintaliitäjä voi kulkea jopa 200 kilometrin tuntivauhdilla.

Helsingin ja Tallinnan välille kaavaillun uuden pika-alustyypin periaatteet kehitti 1950-60-luvulla suomalaiskeksijä Toivo Kaario. Pintaliitäjää ei tiettävästi ole käytetty kaupallisessa matkustajaliikenteessä koskaan aiemmin.

Lue lisää patosiipialuksen historiasta tästä.


Myös junayhteys on mahdollisuus

Helsingin ja Tallinnan yhteysväliä on suunniteltu helpotettavan myös merenalaisella junayhteydellä. Ilta-Sanomat uutisoi alkuvuodesta, että kallioperän luotaukset ovat paljastaneet tunnelin kannalta lupaavia tuloksia.

Geologian tutkimuskeskuksen selvityksen tilasi Uudenmaan liitto, joka on Helsinki-Tallinna-tunnelihankkeen pääpartneri. Hankkeessa ovat lisäksi mukana Helsingin ja Tallinnan kaupungit, Liikennevirastot Suomesta ja Virosta ja Harjun lääninhallitus. EU on myöntänyt 3,1 miljoonaa euroa Helsingin ja Tallinnan välisen liikenteen kehittämiseen.

Ikaalisten Matkatoimiston teettämän kyselyn mukaan liki puolet suomalaisista uskoisi junayhteyden lisäävän heidän matkustamistaan Tallinnaan.


Hyperloop ei huoleta liikennöitsijää

Junayhteyden lisäksi pääkaupunkien välille on maalailtu futuristista Hyperloop-yhteyttä.

Hyperloop olisi toteutuessaan putkessa liitävään kapseliin perustuva joukkoliikenneväline, joka voisi liikkua yli tuhannen kilometrin tuntivauhtia. Helsingin ja Tallinnan välinen 90 kilometrin matka taittuisi Hyperloopilla kahdeksassa minuutissa.

T24-verkkolehden mukaan kilpailevat suunnitelmat eivät huoleta Sea Wolf Expressin johtoa.

– Hyperloop on erittäin kiinnostava konsepti, mutta on epätodennäköistä, että se toteutuu. Tallinnan ja Helsingin välille rakennettava tunneli on todennäköisempi hanke, mutta senkin toteutuminen kestää vähintään 10 vuotta. Ja jos nämä suunnitelmat toteutuva, me voimme siirtää aluksemme muille reiteille, Sea Wolf Expressin suomalainen johtaja Ville Högman totesi verkkolehdelle.


Juttua muokattu klo 8.11 klo 13.13 ja 9.11 klo 10.15: Termistöä ja aikatauluja tarkennettu sekä lisätty Joeäärin kommentit.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt