Matkat

Lento 12 tuntia myöhässä – näin Heidi sai 1600 euron korvaukset

Julkaistu:

Me Naiset
Tiesitkö, että jos lento myöhästyy yli kolme tuntia, voit todennäköisesti saada korvauksia? Tosin niitä pitää osata vaatia.
12 tuntia myöhässä. Tämän verran kolmikymppisen Heidin lento myöhästyi elokuussa, kun hän teki perheensä kanssa mukavan kesälomamatkan Kreetalle. Heidin perheen paluulento myöhästyi, koska lentokoneessa oli tekninen vika. Mutka matkassa ei kuitenkaan harmittanut Heidiä niin paljon kuin voisi kuvitella.

– Tiesin jo silloin, että reissu tuli halvaksi, Heidi sanoo.

Heti kotiin päästyään Heidi vaati lentoyhtiöltä korvauksia viivästyksestä, ja noin kuukauden kuluttua hänen tililleen napsahti 1 600 euroa.

Harvempi tietää niin sanotuista vakiokorvauksista, joita lentoyhtiöt ovat velvoitettuja maksamaan. Siksi ne saattavat jäädä monelta hakematta, vaikka myöhästymisestä olisi melko varmasti mahdollista saada jopa useampi satanen korvausta. Korvausten suuruus vaihtelee 250 eurosta 600 euroon ja riippuu lentomatkan pituudesta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisun mukaan matkustajalla on oikeus samanlaiseen vakiokorvaukseen kuin lennon peruuntuessa, jos hän saapuu määränpäähänsä vähintään 3 tuntia aikataulun mukaisen saapumisajankohdan jälkeen. Tuomioistuin vahvisti päätöksen vielä vuonna 2012.

Soitto suoraan lentoyhtiöön

Kun lento viivästyy, korvausta kannattaa vaatia suoraan lentoyhtiöltä. Heidi otti yhteyttä lennostaan vastanneeseen tanskalaiseen Jet Time -yhtiöön.

– Kotiin päästyäni soitin lentoyhtiön asiakaspalveluun ja kysyin, mistä voin hakea korvauksia. Minulle kerrottiin, että heille pitää lähettää sähköpostia asiasta, Heidi kertoo.

– Lähetin sähköpostin, jossa kerroin olevani oikeutettu vakiokorvaukseen. Kerroin viestissä, että EU-lainsäädännön mukaan, asetuksen 261/2004 nojalla olemme oikeutettuja vakiokorvaukseen, jonka suuruus on 400 euroa per matkustaja. Mainitsin myös, että jos asiaan ei palata, otan yhteyttä AirHelpiin.

Apua valittamiseen

Heidin mainitsema AirHelp on yksi yrityksistä, joka hakee korvauksia matkustajien puolesta. Se ottaa saaduista korvauksista 25 prosentin provision.

– Sukulaiseni sai korvaukset Norwegianilta Air Helpin avulla sen jälkeen, kun lentoyhtiö oli kieltäytynyt maksamasta korvauksia, Heidi kertoo.

Jos lentoyhtiö ei suostu maksamaan vakiokorvauksia, apua voi kysyä myös kuluttajaneuvonnasta tai tehdä valituksen asiaa valvovalle viranomaiselle. Lisätietoja valituksen tekemisestä löytyy esimerkiksi Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.

Sieltä löytyvät myös valvontaviranomaisten yhteystiedot sekä lomake valituksen tekemistä varten.

Pitkiin käsittelyaikoihin kannattaa varautua.

Heidille onneksi riitti korvausvaatimuksen tekeminen lentoyhtiölle.

– Sain heti automaattisen vastausviestin, että asian käsittelyaika on viidestä seitsemään viikkoa. Sen jälkeen kului pari viikkoa, kunnes sain sähköpostilla korvauksenhakukaavakkeen. Kun olin lähettänyt kaavakkeen sähköpostitse, rahat tulivat tilille noin viikossa.

Lentoyhtiöllä on myös velvollisuus tarjota huolenpitoa eli ruokaa ja katto pään päälle, jos viivästys on pitkä.

– Koska lennon piti lähteä puolen päivän aikaan, odottelumme tapahtui päivällä, emmekä tarvinneet yösijaa. Meidän piti kuitenkin ottaa päiväksi huone hotellista, koska meillä on kaksi pientä lasta, ja lasten kanssa oli mukavampi käydä välillä lepäilemässä viileässä huoneessa helteeltä suojassa. Matkanjärjestäjä tarjosi lounaan, päivällisen sekä kuljetuksen hotelliin, jossa oli uima-allas, Heidi kertoo.

Tekniset viat eivät poista lentoyhtiöitä vastuusta. Lue koko juttu Menaiset.fi:stä.

Lue myös:

Säästä satasia! 6 kikkaa, joiden avulla löydät halvimmat lennot

Teetkö sinäkin näin lentolipullesi? Ei kannattaisi

Tätä mieltä lentoemäntä on sinusta oikeasti

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt