rac

Tällainen on Tallinkin uusi 212-metrinen Megastar – katso sisäkuvat: ”Näkymän pitää ruokkia”

Julkaistu:

Sunnuntaina liikennöinnin aloittavalla M/S Megastarilla on vähemmän hyttejä ja enemmän oleskelutiloja.
Laivan sisätilat suunnitellut sisustusarkkitehtitoimisto kuvailee niitä keidasmaisiksi tiloiksi, joiden tarkoitus on johdattaa tunnelmasta toiseen.

Tallinkin tilaama ja Meyer Turun rakentama matkustaja-autolautta M/S Megastar aloittaa liikennöinnin sunnuntaina, kun laiva tekee neitsytmatkansa Tallinnasta Helsinkiin.

Ilta-Sanomat tutustui alukseen jo etukäteen perjantaina Tallinnassa.


Kun Tallinkin uutuutta vertailee Viking Linen samaa reittiä kulkevaan M/S Viking XPRS –alukseen, silminnähtävää on ainakin kokoero. Siinä missä M/S Viking XPRS on 185 metriä pitkä, on M/S Megastarilla pituutta 212 metriä.

M/S Megastar on kilpailijaansa isompi myös matkustajamäärillä mitattuna. M/S Viking XPRS:llä matkustajapaikkoja on 2500, Megastarilla 2800.


Hyttejä vähennetty

M/S Megastarin sisätiloista vastaava sisustusarkkitehtitoimisto dSign Vertti Kivi & Co halusi suunnitella laivan, joka on kuin julkinen olohuone.

– Tavoitteena oli, että aikuinenkin saataisiin laivalla odottelun sijasta seikkailemaan ja kokemaan löytämisen iloa. Tätä silmällä pitäen laivaan luotiin erityyppisiä keidasmaisia tiloja ja pitkiä, houkuttelevia näkymiä, jotka johdattavat tunnelmasta toiseen, Vertti Kivi kertoo.


Hyttien määrää on Megastarilla vähennetty, sillä kahden tunnin matkan Helsingistä Tallinnaan toivotaan olevan elämys itsessään.

– Näkymän pitää ruokkia asiakkaita kulkemaan ympäri. Tila stimuloi hakemaan elämyksiä, Kivi sanoo.

Meyerin telakalla Turussa suunnitellulla laivalla on myös muuta suomalaisosaamista. Osa laivan valaisimista ja kiintohuonekaluista on valmistettu kotimaassa.

– Tältä laivalta ei löydy kopioita, Samuli Hintikka dSign Vertti Kivi & Co:sta sanoo.


Suunnittelijat ovat kiinnittäneet huomiota paitsi viihtyvyyteen, myös matkustusvirtojen sujuvuuteen. Istumapaikkoja on laivalla tavallista enemmän, 2800.

– Tilaa on haettu esimerkiksi korkeammilla istuimilla, Kivi toteaa.

Erityyppisiä ravintoloita ja kahviloita on yhteensä seitsemän.

M/S Megastar

  • Tallinkin tilaama ja Meyer Turun rakentama matkustaja-autolautta.
  • Korvaa Superstarin, joka siirtyy kotivesilleen Italiaan.
  • Matkanopeus on 27 solmua.
  • Alus käyttää useita energiaa säästäviä tekniikoita. Se polttaa puhdasta polttoainetta LNG:tä.
  • Maakaasun käyttö polttoaineena vähentää melua ja pakokaasupäästöjä.
  • Kahden polttoaineen moottorit tuottavat 25 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä, 85 prosenttia vähemmän typen oksideja ja käytännössä ei lainkaan rikkidioksidia verrattuna perinteisiin diesel- tai raskaspolttoainemoottoreihin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt