Ahdistaako arkeen paluu? 5 vinkkiä loma-ahdistuksen taltuttamiseen

Kävitkö joululomalla unelmien lomamatkalla? Arkeen palaaminen voi olla yllättävän rankkaa.

Laita kuvat kehyksiin ja heittäydy nostalgiseksi. Lomamuistoihin palaaminen voi kohottaa mielialaa.

2.1.2017 12:12

Täydellisen rentoutumisen jälkeen paluu sähköpostien, kiireen ja velvollisuuksien maailmaan voi tuntua turhan isolta muutokselta. Jos paluu unelmien lomamatkalta arkeen tuntuu kuin iskulta päähän, kokeile näitä Huffington Postin viittä toimivaa ohjetta.

1. Suunnittele seuraavaa matkaa

Tiesitkö, että loma itsessään ei tee meitä onnelliseksi, vaan myös loman suunnittelu tuottaa iloa? Vuonna 2010 Applied Research in Quality Of Life -julkaisussa esitellyn tutkimuksen mukaan loman suunnittelu voi itse asiassa lisätä onnellisuuttamme.

Avaa siis kalenterisi ja ala jo suunnitella seuraavaa matkaa.

2. Kokkaa kuten lomakohteessa

Muistatko vielä, miten upealta lomakohteesi eksoottiset maut maistuivat? Kokeile samaa kotona. Netti on pullollaan reseptejä maailman eri kolkista ja sopivan mausteen löytää yhä useammin aivan tavallisesta supermarketista. Voit myös ottaa osaa tietyn maan tai maanosan ruokia esittelevälle kokkauskurssille. Niitä järjestävät muun muassa työväenopistot.

Palaa lomamuistoihin kokkaamalla lomakohteen tyyliin.

3. Siivoa kotisi

Mikään ei todista paremmin, että pienellä tavaramäärällä on mahdollista tulla toimeen, kuin reissussa oleminen, pärjääthän silloinkin mainiosti pelkällä matkalaukullisella tavaraa.

Turhasta eroon pääseminen vähentää stressiä, siksi kaappien läpi käyminen voi olla tarpeellista. Pidä vain välttämättömät. Ota avuksi Marie Kondon opit siivouksen elämää mullistavasta taiasta ja pidä vain asiat, jotka tuottavat sinulle iloa.

4. Kehystä suosikkimuistosi

Varaa arjen keskeltä hetki, jonka pyhität lomakuviesi läpikäymiselle. Valitse kuvista parhaat, kehitä ne ja laita kehyksiin tai jaa ne sosiaalisessa mediassa.

Jaa lomamuistosi sosiaalisessa mediassa tai kehystä kuvista parhaimmat.

Vanhojen kuvien katseleminen voi herättää nostalgisia tunteita, mikä tutkijoiden mukaan nostattaa mielialaa.

5. Raivaa aikaa rentoutumiselle

Aina ei ole aikaa tai rahaa paeta arjen rutiineja, mutta yksinkertaisilla teoilla voi onnistua. Kuumaan kylpyyn tai suihkuun meneminen rentouttaa ja vähentää jopa yksinäisyyttä, vuonna 2013 julkaistu tutkimus osoittaa. Jos kylvyssä lilluminen ei houkuttele, kokeile pientä kävelyretkeä. Liikunta tunnetusti nostaa mielialaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?