Suomalaisten kapteeniveljesten alukset törmäsivät sumussa: joulumatka päättyi tragediaan 1930 - Matkat - Ilta-Sanomat

Suomalaisten kapteeniveljesten alukset törmäsivät sumussa: joulumatka päättyi tragediaan 1930

Kapteenin vaimon ja pienenn tyttären laivamatka päättyi tragediaan.

Arcturus toi alkuvuonna 1918 jääkäreitä Suomeen, ja sodan aikana sillä kuljetettiin sotalapsia turvaan Ruotsiin. 1950-luvun loppupuolella romutettu alus ehti liikennöidä 57 vuotta.­

26.12.2016 10:07

Illalla 19. joulukuuta 1930 veljekset Ossi ja Eric Hjelt välittivät radiolla toisilleen joulutervehdykset. Veljekset olivat kapteeneina kahdella Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiön matkustaja-aluksella, joiden oli määrä ohittaa toisensa Tanskan ja Ruotsin välisessä Kattegatin salmessa.

Ossin kipparoima S/S Arcturus, jääkäreitäkin vuonna 1918 Suomeen tuonut alus, oli matkalla Britannian Hullista Helsinkiin. S/S Oberon kapteeninaan Eric kulki samaa reittiä toiseen suuntaan. Alueella vallitsi sankka sumu, ja kohta joulutervehdysten vaihtamisen jälkeen molemmilta aluksilta töräytettiin torvella sumuun.

Oberonilla matkustanut helsinkiläinen Vera Hartman oli puoli kymmenen aikoihin illalla päättänyt käydä vielä kävelyllä kannella osastonsa muiden matkustajien mentyä jo nukkumaan.

– Olin juuri ovella, kun yhtäkkiä tärähti rajusti, Hartman kertoi Chicago Tribunessa pari päivää myöhemmin julkaistussa, Kööpenhaminaan päivitetyssä haastattelussa.

Arcturus oli törmännyt Oberonin kylkeen.

– Näin suuren aluksen hahmon sumussa sekä miehiä juoksemassa ja naisia huutamassa apua, Hartman jatkoi.

Oberonin kapteeni Eric Hjelt oli komentosillalla, kun Arcturus törmäsi hänen aluksensa keskilaivaan.

– Yhteentörmäyshetkellä oli vaimoni komentosillan hytissä. Hän oli juuri riisunut lapsemme ja pannut sen levolle, Hjelt kertoi myöhemmin Helsingin Sanomien siteeraaman tanskalaislehti Berlingske Tidenden haastattelussa.

Hjeltin vaimo ja nelivuotias tytär olivat lähteneet matkalle mukaan joulunviettoon Britanniaan.

Täpötäydessä Helsingin Vanhassa kirkossa järjestettiin tapaninpäivänä 1930 surujumalanpalvelus uhrien muistoksi.­

Oberon kallistui heti törmäyksen jälkeen voimakkaasti ja upposi kolmessa minuutissa. Matkustajia ja miehistöä, myös Vera Hartman, yritti pelastautua hyppäämällä hyiseen mereen. Hartman oli yksi Arcturukseen pelastetuista.

– Vain kolme meistä oli naisia, Hartman kertoi Chicago Tribunen haastattelussa.

– Meitä oli 11 matkustajaa kolmannen luokan hyttiosastossa. Kymmenen on nyt kuollut, Hartman jatkoi haastattelussa.

Arcturus sai törmäyksessä vain lieviä vaurioita, mutta Oberonin uppoaminen vaati lopulta 42 ihmisen hengen. Heistä 25 oli 60-henkisen miehistön jäseniä. Paristakymmenestä matkustajasta selvisi vain neljä.

Kapteeni Eric Hjelt kertoi Berlingske Tidendelle Oberonin nopean ja voimakkaan kallistumisen koituneen erityisesti matkustajien kohtaloksi.

– Se seikka teki mahdottomaksi matkustajien pääsyn hyteistä, tupakkasalongista ja muista salongeista, joissa he oleskelivat. Sen tähden vain neljä heistä pelastui. Kun miehistöstä pelastui niin paljon enemmän, johtui se siitä, että osa miehistöstä oli kannella ja tunsi laivan paremmin.

Oberonin pelastuttunutta miehistöä kuvattuna Helsingissä joulunpyhinä 1930.­

Komentosillalla ollut kapteeni Hjeltinkin perhe joutui taistelemaan elämästään. Heti törmäyksen jälkeen kapteenin vaimo ryntäsi komentosillan hytistä lapsi sylissään.

– Hän antoi minulle lapsen, jolla ei ollut muuta kuin yöpuku. Otin lapsen syliin ja huusin vaimolleni: ”Hyppää pois laivasta”, Hjelt kertoi HS:n lainaamassa Berlingske Tidenden haastattelussa.

Itsekin veden varaan joutunut kapteeni etsi vaimoaan uiden lapsi kainalossaan, mutta ilman tulosta.

Aallot veivät vaimon, ja kun pelastusvyön vedestä löytänyt kapteeni lopulta parinkymmenen minuutin jälkeen pelastettiin lapsi kainalossaan yhteen Arcturuksen laskemista pelastusveneistä, oli tytär ehtinyt kuolla kylmyyteen.

Törmäyksessä uponnut Oberon oli rakennettu vuonna 1925 Ranskassa. Oberon liikennöi reittiä Helsinki/Hanko-Kööpenhamina-Hull.­

Lähteet: Berlingske Tidende, Helsingin Sanomat, www.wrecksite.eu, Chicago Tribune, www.spectator.co.uk

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?