Kun kiinalainen jakaa kuvan somessa, Rovaniemen kaduilla alkaa kuhista: ”Se on ollut se syy, mikä on saanut heidät ostamaan matkan” - Matkat - Ilta-Sanomat

Kun kiinalainen jakaa kuvan somessa, Rovaniemen kaduilla alkaa kuhista: ”Se on ollut se syy, mikä on saanut heidät ostamaan matkan”

Kiinalaisturistien osuus on hurjassa kasvussa Rovaniemen ja Lapin matkailussa. Kasvua osattiin odottaa, mutta sen nopeus yllätti matkailuväen.

19.12.2016 6:55

Joulun alla Rovaniemen keskustassa liki jokaisessa kadunkulmassa on joko matkalaukkuaan vetävä tai selfie-kepille tai muulle tekniselle kuvatallennehärvelille hymyilevä pieni kiinalaisturistiryhmä.

Muutaman kilometrin päässä keskustasta, Napapiirillä sijaitsevassa Joulupukin pajakylässä tunnelma vain tiivistyy. Neljän nuoren kiinalaisnaisen ryhmä hassuttelee kameralle ja kuvaa sitä, kuinka hengitysilma huurtuu yhdeksän asteen pakkasessa.

Kiinalaiset Jinye Zhao ja Chen Niu saapuivat juuri suoraan lentokentältä Joulupukin Pajakylään tapaamaan joulupukkia. Tilanne vaatii kuitenkin ensin hieman selfieitä. Kiinalaismatkailijat postaavat Rovaniemeltä paljon kuvia ja videoita sosiaaliseen median ja sen markkinointiarvo on huikea, sillä moni saapuu Lappiin juuri kaverin suosituksen perusteella.­

Kiinalaisturistit ovat näkyneet parina vuonna Rovaniemen katukuvassa enenevissä määrin. Viime vuonna kiinalaisturistien määrä teki voimakkaan 40 prosentin kasvuloikan.

– Kiinalaiset ovat aika lyhyessä ajassa nousseet kuudenneksi suurimmaksi matkailijaryhmäksi, ja he kipuavat parhaillaan kärkikolmikkoon, kertoo Visit Rovaniemen toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen.

– Vauhti on ollut varsin hauska ja hurja.

Ja tältä vuodelta odotetaan vielä suurempaa kasvua.

– Kiinan markkinat ovat nyt auenneet. Edelleen odotamme, että kasvua piisaa. Rovaniemen myötävaikutuksella moni muukin seutu saa nyt positiivista ja hyvää virtaa.

Visit Rovaniemen toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen on oppinut kiinalaisturismin avautumisen myötä uuden tavan käydä bisnesneuvotteluja: –Ei siellä kukaan enää käytä sähköpostia! Neuvotteluja on käyty Wechatin ja Dingtalkin kautta. Tapana on, että teksti on etenee selkeästi kysymys-vastaus-tyyliin, ja sitten mukaan laitetaan vähintään onnenkissa-emoji. Mielellään paljon muutakin visuaalista.­

Kiinan markkinat ovat jättimäiset. Tyypillinen pohjoisen kiinalaisturisti on kaveriporukassa matkustava nuori nainen tai vanhempi pariskunta, joka haluaa nähdä ja kokea mahdollisimman paljon. Moni kiinalainen ostaa kiertomatkan, jossa joulupukin kotikaupungin lisäksi tutustutaan Kemiin, Kuusamoon, Ivaloon tai Saariselkään – tai piipahdetaan muualla Skandinaviassa.

Kerran elämässä -matkasta halutaan ottaa kaikki irti. Se näkyy myös siinä rahasummassa, jonka kiinalaisturisti jättää vierailupaikkakunnalle.

 Se on sitä meidän markkinointia, jonka asiakas tekee. Kiinalaiset turistit ovat hyvin aktiivisia sosiaalisessa mediassa, uusi sukupolvi on täynnä diginatiiveja, jotka tykkäävät koko ajan jakaa kaiken kokemansa.

Lisäksi tyypillinen kiinalaisturisti kuvaa koko ajan ja jakaa matkansa elämykset myös sosiaalisessa mediassa.

– Se on sitä meidän markkinointia, jonka asiakas tekee. Kiinalaiset turistit ovat hyvin aktiivisia sosiaalisessa mediassa, uusi sukupolvi on täynnä diginatiiveja, jotka tykkäävät koko ajan jakaa kaiken kokemansa, kiittelee Kärkkäinen.

– He ovat innostuvia, luovia, leikkisiä ja ottavat matkansa hyvin tunteella. Sehän on ihanaa!

Ja sosiaalisella medialla on selvästi vaikutusvaltaa.

– Tänä vuonna jopa puolet kiinalaisista asiakkaistamme on kertonut kuulleensa Suomen matkasta hyvää joltain täällä käyneeltä kaveriltaan. Ja se on ollut se syy, mikä on saanut heidät ostamaan matkan tänne, kertoo Rovaniemellä jo toistakymmentä vuotta asunut kiinalainen Chao Tang, Arctic Chinan toimitusjohtaja.

Arctic China on ollut yksi niistä paikallisista yrityksistä, jonka panos on ollut tärkeä Kiinan markkinoiden avautumisessa.

– Meillä on tällä hetkellä hyvä määrä kiinaa osaavia niin asiakaspalvelutyössä kuin matkailupalveluja tuottavissa yrityksissäkin. Se on tietysti avainasemassa myynnin kasvattamisessa, ilman heidän rooliaan tämä ei olisi ollut mahdollista, Kärkkäinen kiittelee.

Kiinan markkinat eivät ole avautuneet hetkessä vaan taustalla on kymmenien vuosien työ.

– Matkailuyrittäjät ovat tehneet upean jalkautumisen Kiinaan ja lähteneet rohkeasti viemään omaa viestiään. Nyt se työ alkaa tuottaa näkyviä tuloksia, hän jatkaa.

Kiinan avausta on osattu odottaa, mutta tällainen ryöpsähdys on ollut matkailuväelle yllätys.

– Ei siitä ole kauan kun jotkut vielä puhuivat, että kiinalaisturisteja saa odottaa vielä monta vuotta. Oletus oli, että markkinat avautuvat samalla tavalla tasaisesti kuin Japanissa, Kärkkäinen kertoo.

Kiinalaismatkailun kannalta merkittävä tapaus oli se, kun maailman suurin verkkokauppa, kiinalainen Alibaba otti tänä vuonna Lapin matkoja myyntiin matkatoimistonsa Alitripin sivuille.

– Lappi edustaa siellä eksotiikkaa yhdessä Afrikan ja Antarktiksen matkojen kanssa. Lappi kiinnostaa Kiinassa myös investointikohteena, kertoo Chao Tang.

 Tänä vuonna jopa puolet kiinalaisista asiakkaistamme on kertonut kuulleensa Suomen matkasta hyvää joltain täällä käyneeltä kaveriltaan. Ja se on ollut se syy, mikä on saanut heidät ostamaan matkan tänne.

Tangin mukaan kiinalaismatkailun kannalta Rovaniemen majoituskapasiteetti riittävyys on seuraava ratkaistava asia. Uutta majoitustilaa on jo jonkin verran rakenteilla.

Tällä hetkellä Rovaniemellä on Kärkkäisen mukaan noin 4 000 vuodepaikkaa. Mökit ja yksityiset majoituspaikat mukaan lukien todellinen määrä on noin 5 000–6 000 vuodepaikkaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?