He matkustavat maailmalla muiden laskuun – ja näin se onnistuu

Julkaistu:

matkabloggaaja
Sosiaalisen median vaikuttajat elävät unelmaelämää matkustamalla ympäri maailmaa yritysten avustamana. Kuinka he ovat siinä onnistuneet?
Megan Jerrag on matkustanut maailmalla vuodesta 2007 lähtien. Naisen matkalistalle on kertynyt 45 maata ja 6 maanosaa. Viimeisten vuosien aikana Megan on muun muassa sukeltanut Galápagossaarilla, kiivennyt Kilimanjarolla ja ajanut Bolivian kuuluisaa Kuoleman tietä maastopyörällä. Mukana matkassa kulkee valokuvaajana työskentelevä aviomies Mike. Kaksikon matkakokemuksia voi seurata Instagramissa, Facebookissa ja blogissa Mapping Megan.



Mapping Megan on Meganin ja Miken projekti. Voit katsoa kuvan myös täältä!

Ann Tran sen sijaan on yksi Forbes-lehden TOP 20 -listalle valituista naisista, joilla on sosiaalisessa mediassa eniten vaikutusvaltaa. Matkabloggaaja on tehnyt yhteistyötä muun muassa TripAdvisorin, Azamara Club Cruisesin ja Marriottin kanssa.



Ann Tran on yksi vaikutusvaltaisimmista. Voit katsoa kuvan myös täältä!



Myös Scott Eddyllä on vaikutusvaltaa. Voit katsoa kuvan myös täältä!

Matkailualan kolmanneksi vaikutusvaltaisimmaksi ihmiseksi valittu Scott Eddy kiertää niin ikään maailmaa ja tienaa tällä tavalla vuodessa yli kuusinumeroisia summia.

On sanomattakin selvää, että Megan, Mike, Ann ja Scott elävät unelmaelämää. Samalla he ovat merkittäviä sosiaalisen median vaikuttajia. Mutta miten heillä on siihen mahdollisuus?

Kasvava bisnes

Kyseessä on tietysti vaikuttajamarkkinoinnista, jossa kaupallisen viestin välittää ison markkinointikoneiston sijaan tavallinen ihminen. Tällaisen markkinoinnin kasvu on ollut hurjaa. Isot brändit myyvät kuukaudessa keskimäärin 210 eurolla mainoksia pelkästään Instagram-postausten välityksellä, Captiv8:n tekemä selvitys paljastaa.



Vahva henkilöbrändi on edellytys menestykselle. Voit katsoa kuvan myös täältä!

Ammattilaiset, kuten taitavat valokuvaajat ja kirjoittajat, voivatkin hyödyntää osaamistaan ja kehittää itsestään henkilöbrändin. Yhteistyötä tehdään muun muassa matkailualan ja muotialan yritysten kanssa. Siinä missä yritykset saavat näkyvyyttä sosiaalisen median tähtien avulla, saavat matkailijat ilmaisia majoituksia, aterioita, huviretkiä tai vaikkapa vaatteita. Palkkiot voivat olla myös suurempia, ja taitavimmat tienaavat suuria summia.

Vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaiset ja työkseen matkustavat Megan, Mike, Ann ja Scott neuvovat Forbes-lehden haastattelussa, kuinka sinäkin voit onnistua:

1. Rakenna henkilöbrändi

Kilpailu sosiaalisessa mediassa on kovaa, joten henkilökohtaisen brändin on oltava erottuva. Hyvät kuvat, videot ja aito tarinankerronta on tärkeää, Ann muistuttaa. Megan sen sijaan keskittyy somessa palvelemaan lukijoitaan tarjoamalla esimerkiksi toimivia reissuvinkkejä.

2. Kasvata kävijämäärääsi

Matkailu ja siitä postaaminen kasvattavat kuin itsestään kävijämääriä, mutta menestyäkseen kunnolla, huolellisesta strategiasta ja verkostoitumisesta on hyötyä. Kohderyhmälle sopiva julkaisualusta ja sitä tukevat julkaisuvälineet on valittava huolella niin, että kokonaisuus pysyy yhdenmukaisena.

Suurin osa kasvattaa seuraajamääriä kuitenkin pala palalta kulkemalla maailmalla, levittämällä sanaa perheen ja ystävien keskuudessa ja tien päällä tapaamiensa ihmisten välityksellä. Verkostoitumista tehdään myös vaikkapa Facebookissa, jossa voi pitää yhteyttä muihin sosiaalisen median vaikuttajiin. Menestyksen salaisuuksia jaetaan henkilöltä toiselle.

3. Kehitä taitojasi

Monet sosiaalisen median vaikuttajat ovat opiskelleet markkinointia tai viestintää, toiset taas ovat työskennelleet rahoitus- tai matkailualalla. Myymisen taidosta on hyötyä, aiemmin pörssimeklarina työskennellyt Scott vinkkaa.



Opettele kuvaamaan, jos haluat menestyä. Voit katsoa kuvan myös täältä!

Menestyksen salaisuus on myös jatkuva itsensä kehittäminen. Instagram-kuvien käsittely houkutteleviksi on tärkeää. Hyvään järjestelmäkameraan ja kuvankäsittelyohjelmiin panostaminen ei ole turhaa rahanmenoa sekään. Bloggaajien on oltava lisäksi taitavia kirjoittajia.

Meganin mielestä sosiaalisen median vaikuttajan kannattaa aina olla askeleen edellä muita, joten uusien teknologiatrendien seuraamista ei kannata jättää väliin.

– Jos et pysy mukana ja omaksu bisnesstrategioita ja uusia tekniikoita, sinusta tulee merkityksetön, nainen sanoo.

4. Ole valikoiva

Jokaisen mainostajan matkaan ei suinkaan kannata lähteä. Jos brändi ei tue elämäntyyliäsi, unohda se, sosiaalisen median vaikuttajat sanovat.

– Et halua olla kävelevä mainostaulu jokaiselle mahdolliselle asialle, Ann muistuttaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt