VIIME VUONNA Italiasta suuntautui tänne lähes kymmenen prosenttia enemmän matkaajia kuin aiempana vuonna.
Syynä matkailijamäärien kasvuun ovat Suomen valttikortit: luonto, pohjoismainen elämäntyyli ja puhdas ruoka. Suurin siivu, 30 prosenttia, italialaisten matkabudjetista kuluu ravintoloissa ja kahviloissa.

Suomi hyötyy myös muiden Pohjoismaiden suosiosta: pohjoismainen elämäntyyli kiehtoo tällä hetkellä ympäri maailmaa.
Annaleena Soulthttps://www.is.fi/haku/?query=annaleena+soult Food From Finland -vientiohjelmasta pitää Suomen vahvuuksina terveellisiä raaka-aineita.
– Perustavaralla italialaisia ei houkutella, sillä Italia on itsessään ruokamaa. Esimerkiksi suomalaiset marjat, ruusunterälehtihillot tai vaikkapa pakurikääpä kiinnostavat, Soult kommentoi.

Visit Finlandin kehityspäällikkö Terhi Hook https://www.is.fi/haku/?query=terhi+hookmainitsee myös suomalaiset kalat, villiyrtit ja sienet, joita voi poimia suoraan luonnosta.
– Italialaiset ovat ällistyneitä siitä, että Suomen pinta-alasta 70 prosenttia on metsää. Vihreä kesäluonto, erilaiset luonnonilmiöt, järvet, hiljaisuus ja ystävälliset ihmiset vetoavat.
RUOAN LISÄKSI myös skandinaavisen designin hyvä maine tuo Suomeenkin matkailijoita. Kun puhdas luonto on vielä lähellä, tällä hetkellä vahvaan hyvinvointitrendiin on helppo vastata.

Haasteitakin matkailukentällä vielä on. Kommunikointia ja laatua tulisi yhä parantaa, sillä esteettisyys on italialaisille tärkeää.
– Tuotteistamiseen kannattaa satsata. Tuotteita tarvitaan lisää ja esimerkiksi kiertomatkakohteissa useampia tuotteita kannattaa niputtaa yhteen.
– Myös ravintoloiden kannattaisi huomioida ulkomaalaiset kohderyhmänä. Yksinkertaisuudessaan tämä tarkoittaa sitä, että nettisivut muistetaan tehdä myös muulla kuin suomen kielellä, Hook muistuttaa.
Kommentit
Näytä lisää