Hotelli Kämp ei halua ”vääriä asiakkaita” – nosti hintojaan aggressiivisesti - Matkat - Ilta-Sanomat

Hotelli Kämp ei halua ”vääriä asiakkaita” – nosti hintojaan aggressiivisesti

Suomen loistokkaimpana pidetyn Hotelli Kämpin toimitusjohtaja Laura Tarkka sanoo, ettei Kämp ole oikea hotelli sellaiselle asiakkaalle, joka etsii halvinta hintaa.

Hinnat ovat nousseet hotelli Kämpissä noin kahdessa vuodessa yli 20 prosenttia.­

20.5.2016 8:35

Kämp Collection Hotelsin toimitusjohtaja Laura Tarkka kertoo, että Suomen loisteliaimpana hotellina pidetyn Kämpin hintoja nykyisen omistajan aikana eli maaliskuusta 2014 nostettu yli 20 prosentilla.

Helsingissä paraatipaikalla sijaitsevaan hotelliin on Tarkan mukaan samalla tehty miljoonien investointeja, kun esimerkiksi kaikki hotellihuoneet on uusittu.

– Olemme kuluneen kahden vuoden aikana tehneet mittavan investoinnin huoneisiin sekä yleisiin tiloihin. Olemme myös panostaneet henkilöstöön ja palveluprosessin kehittämiseen. Se, mitä nyt myymme asiakkaillemme, on selvästi uutta ja parempaa, minkä vuoksi meillä on hyvät perusteet hintojen nostamiselle, toimitusjohtaja toteaa.

Tarkka kuvaili Kämpin hintojen nostoa taannoin Helsingin Sanomien haastattelussa aggressiiviseksi ja kertoi pohtineensa ennen toimitusjohtajan pestissä aloittamistaan, että jos hintaa pudotetaan kysynnän laskiessa, alkaa Kämpiin virrata vääriä asiakkaita.

Toimitusjohtaja Laura Tarkan mukaan hotelli Kämp on suunnattu asiakkaille, jotka eivät etsi halvinta hintaa, vaan parasta laatua ja kokemusta.­

Millainen on tässä tapauksessa väärä asiakas? Entä oikea?

– Meidän hotellimme on suunnattu asiakkaille, jotka eivät etsi halvinta hintaa, vaan parasta laatua ja kokemusta. Sen vuoksi emme käytä hintaa houkuttelukeinona. Vaikka virallista tähtiluokitusta ei olekaan, on Suomessa vain yksi viiden tähden kriteerit täyttävä hotelli, ja meille riittää hyvin niitä suomalaisia ja kansainvälisiä asiakkaita, jotka valitsevat hotellin laadukkaan palvelun ja korkeatasoisen majoituksen vuoksi, Tarkka kertoo Ilta-Sanomille ja viittaa ainoalla viiden tähden kriteerit täyttävällä hotellilla juurikin Kämpiin, vaikka Suomessa virallista tähtiluokitusta ei olekaan käytössä.

– Kehitämme toimintaamme ja hotelliamme näiden asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden mukaan. Ja heidän ensisijainen toiveensa ei ole mahdollisimman halpa hinta, hän jatkaa.

TARKKA SANOO, että kaikki Kämp Collection Hotelsin hotellit halutaan jo brändimielikuvan kautta suunnata asiakkaille, jotka kokevat tulleensa juuri heille sopivaan hotelliin sekä tyylin että kokemuksen perusteella.

Kämp sijaitsee komealla paikalla Pohjoisesplanadilla. Toimitusjohtaja Laura Tarkka kertoo, että hotelliin on tehty viime vuosina miljoonien investoinnit.­

– Matkailijoissa on paljon erilaisia henkilöitä. Osa valitsee hotellin hinnan, osa sijainnin, osa tuttuuden, osa designin, mutta osa myös laadukkaan elämyksen perusteella. Meille on tärkeää, että jokainen asiakas kokee, että hän on löytänyt juuri itselleen sopivan hotellin. Me emme ole oikea hotelli sellaiselle asiakkaalle, joka etsii halvinta hintaa.

Tarkka huomauttaa, että hotellialalla hinnoittelu on läpinäkyvää, sillä hinnat näkyvät sekä hotellin omilla sivuilla että verkkopalvelussa koko ajan. Asiakkaat eivät ole hinnankorotuksista hätkähtäneet.

– Suomen hinnat korkeatasoissa luksushotelleissa ovat selkeästi alemmat kuin esimerkiksi Tukholmassa, Lontoossa, Oslossa, Kööpenhaminassa. Tukholmassa hinnat ovat alkaen 350–500 ja Lontoossa 500–700 euroa yöltä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?