Matkat

Oliko lentosi myöhässä? Olet oikeutettu korvaukseen, kun tunteja on kulunut tämän verran

Julkaistu:

korvaukset
Yli kolme tuntia myöhästyneestä lennosta voi vaatia hyvitystä. Lentoyhtiöt eivät aina myönnä korvauksia innokkaasti.
Myöhästyitkö tärkeästä tapaamisesta lennon viivästymisen takia? Vai harmittaako, kun olit perillä lomakohteessa monta tuntia myöhemmin kuin oli tarkoitus?

Kaikki kuluttajat eivät tiedä, että matkustajilla on EU:n alueella oikeus saada 250–600 euron vakiokorvaus lentoyhtiöltä, jos kone on perillä määränpäässä yli kolme tuntia alkuperäistä ajankohtaa myöhemmin. Korvaus määräytyy lennon pituuden sekä viivästymisen mukaan. Myös kokonaan peruttu lento oikeuttaa korvaukseen.

Korvausta ei voi saada, jos myöhästyminen johtuu poikkeuksellisista olosuhteista, kuten työtaistelusta tai säästä, jossa ei voi lentää. Tekninen vika ei yleensä ole poikkeuksellinen olosuhde.

Lentoyhtiöt voivat vedota huonoon säähän

Lentoyhtiöt eivät ole myöntäneet vakiokorvauksia innokkaasti. Alalle on tullut yksityisiä yrityksiä, jotka lähettävät kuluttajan puolesta lentoyhtiölle korvausvaatimuskirjeen. Yhtiöt ottavat palkkioksi tietyn prosentin, yleensä noin 25 prosenttia, saadusta korvauksesta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Moni matkustaja tyytyy lentoyhtiön kielteiseen vastaukseen eikä osaa tai tiedä, miten lähteä viemään asiaa eteenpäin, tapauskäsittelijä Elina Koponen peruutetutlennot.fi-yrityksestä sanoo.

– Lentoyhtiöillä on usein vakiovastaus, mikä ei tietenkään tarkoita, että se olisi EU-säännösten mukainen tai että lentoyhtiö olisi oikeassa, hän jatkaa.

Pr-johtaja Cecilia Minges Airhelp-sivustolta sanoo, että lentoyhtiöt yrittävät välillä vedota esimerkiksi huonoon säähän, vaikka oikea syy lennon myöhästymiseen olisi tekninen vika.

– Meillä on myös kansainvälinen verkosto asianajajia. Kuluttajalla itsellään menisi tuhansia euroja, jos hän palkkaisi yksityisen asianajajan, Minges toteaa.

Suomessa kuluttaja on oikeutettu saamaan myös ilmaista apua, kertoo ylitarkastaja, lakimies Satu Toepfer Kilpailu- ja kuluttajavirastosta. Kuluttajaoikeusneuvojat ja kuluttajariitalautakunta käsittelevät runsaasti matkustamiseen liittyviä ristiriitoja.

– Riita on yleensä siitä, onko peruutustilanteessa ollut kyse poikkeuksellisista olosuhteista, jotka oikeuttaisivat yhtiön olemaan maksamatta vakiokorvausta, Toepfer sanoo.

EU:n tuomioistuimen ratkaisu viime vuodelta on selkeyttänyt lain tulkintaa entisestään: tekniset syyt ovat enää todella harvoin syy olla maksamatta korvauksia.

– Lähinnä kyseeseen tulevat enää sabotaasi- tai terroriteolla aiheutetut viat tai piilevät valmistusvirheet. Tällöin viranomainen tai valmistaja on todennut useassa koneessa samanlaisen valmistusvirheen, Toepfer sanoo.

Kuluttajariitalautakunta ei kuitenkaan voi pakottaa lentoyhtiöitä maksamaan korvauksia.

Lisätietoja lentämisen riitatilanteista on Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilla.

Finnair: Suurin osa pyytäjistä saa korvauksen

Joskus riidat etenevät aina oikeuteen asti. Lentoyhtiö Finnairilla on käynnissä muutama oikeusjuttu vakiokorvausten maksamisesta.

Asiakaspalvelupäällikkö Sami Mäenpää Finnairilta sanoo, että suurimmassa osassa riitatilanteita lentoyhtiö on katsonut, että kyseessä on piilevä valmistusvirhe.

Minkä takia vakiokorvauksia on niin vaikeaa saada ottamalla yhteyttä suoraan lentoyhtiöön?– Me olemme eri mieltä. Suurin osa meihin yhteyttä ottavista asiakkaista saa viivästymiseen liittyvän vakiokorvauksen, Mäenpää sanoo.

Mäenpään mukaan pieni määrä korvausvaatimuksista tulee kolmansien osapuolien, kuten Airhelpin, kautta. Eniten kolmannen osapuolen vaatimuksia tulee Keski-Euroopasta.

– Yhteydenotot käsitellään ihan samalla tavalla, tulivat ne kolmannelta osapuolelta tai asiakkaalta itseltään. Myönnetyn korvauksen saa täysimääräisenä, kun sitä hakee itse, Mäenpää toteaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt