Norwegian luultua suuremmissa ongelmissa – suomalaisia jäänyt jumiin Rovaniemellä, Mallorcalla ja Alicantessa - Matkat - Ilta-Sanomat

Norwegian luultua suuremmissa ongelmissa – suomalaisia jäänyt jumiin Rovaniemellä, Mallorcalla ja Alicantessa

– Mitään apua ei saatu, arvostelee Mallorcalle jumiin jäänyt Teemu Ruotsalainen lentoyhtiön asiakaspalvelua IS:lle. Yhtiö kertoo olevansa erittäin pahoillaan lentojen peruuntumisista ja matkustajille aiheutuneesta vaivasta.

Norwegian on perunut viime päivien aikana ainakin kolme lentoa.

4.4.2016 19:19 | Päivitetty 4.4.2016 20:19

Halpalentoyhtiö Norwegianin miehistöongelmat ovat luultua pahempia.

Ilta-Sanomat kertoi tänään, että yhtiö joutui maanantaina peruuttamaan sekä iltapäivän kello 13.30 lennon Helsingistä Rovaniemelle että paluulennon kello 15.20 Rovaniemeltä Helsinkiin.

Peruutuksien syynä oli miehistöpula.

– Ei sitä syytä kyllä meille kukaan siellä kentällä kertonut. Siellä oli täysi kaaos. Kukaan ei tiennyt mitään, kaikki vain kyselivät, Rovaniemellä yhä oleva miesmatkustaja kertoo Ilta-Sanomille.

– Virkailija tiskin takana kehotti soittamaan lentoyhtiöön, mutta eihän sinne pääse läpi, kun pari sataa ihmistä soittaa yhtä aikaa. Ei alkeellisintakaan joukkojenhallintaa ja olen sentään matkustanut isoillakin lentokentillä ja maailmalla.

– Ihmiset alkoivat sitten omatoimisesti järjestää itselleen kyytejä ja takseja Ouluun. Minä jään yöksi Rovaniemelle, kun ei ole kiire. Norwegian saa maksaa kaiken.

– Lopulta Norwegian sai sinne jonkun bussinkin paikalle. Mahtavatko ehtiä ajoissa.

NORWEGIANIN viestintää Suomessa hoitava Tarja Valde-Brown luonnehti aluksi ja tuoreeltaan Rovaniemen tapausta Ilta-Sanomille harvinaiseksi.

Näin Norwegian kommentoi IS:lle:

Norwegianin tänään peruutetulle lennolle D8123 Rovaniemeltä Helsinkiin oli varaus kaikkiaan noin 150 matkustajalla. Ouluun linja-autolla ja Oulusta edelleen Helsinkiin Norwegianin klo 19.10 lähtevällä koneella matkustaa noin 50 matkustajaa.

Miehistöpulan syy ei ole tiedossa, mutta vastaavia tilanteita on harvoin. Asiakaspalvelu lentokentällä auttaa kentällä olevia matkustajiamme esimerkiksi majoituksen kanssa. Matkustajilla on mahdollisuus siirtää lentonsa huomiselle päivälle tai hakea palautusta käyttämättä jäävälle lentolipulle nettisivujen kautta.

HETI uutisen julkaisun jälkeen Ilta-Sanomiin tuli useita yhteydenottoja suomalaisilta, jotka ovat viime päivinä jääneet pulaan Norwegianin vuoksi.

Esimerkiksi sunnuntaina Norwegianin piti lentää kello 6.30 Helsingistä Mallorcalle.

– Hiukan ennen puolta yötä tuli tekstarilla ilmoitus, että lento peruuntuu, vantaalaismies kertoo IS:lle.

– Siinä oli numero, jossa oli palvelua vain englanniksi. Suomeksi olisi palveltu aamulla kahdeksalta. Vasta tänään sain Norwegianilta jonkun kiinni.

 Siellä taitaa olla yhä jumissa suomalaisia.

Vantaalaismies perui sekä menomatkansa että paluumatkansa Norwegianilla.

– Yritin peruuttaa Mallorcan majoituksia ja vuokra-autoja. Lennämme tiistaina Finnairilla Nizzaan, vantaalaismies kertoo.

Norwegian on perunut viime päivien aikana ainakin kolme lentoa.

Teemu Ruotsalaisen taas piti lentää sunnuntaina kello 10.10 Norwegianilla Mallorcalta Helsinkiin.

Fyysisesti kyseessä on sama kone kuin Helsingissä peruttu.

– Illalla yhdeltätoista tuli tieto, että lento peruuntuu. Yritimme selvittää numerosta, miten voisimme päästä kotiin, mutta eivät ne osanneet kertoa siellä yhtään mitään, Ruotsalainen kertoo IS:lle.

Ruotsalainen lähti aamulla neljän kaverinsa kanssa lentokentälle selvittämään tilannetta.

– Otimme sitten eri lentoyhtiöltä lennot Saksan kautta kotiin. Maksoivat 650 euroa eli yli yhteensä yli kolme tonnia. Jouduttiin lainailemaan rahoja. Osa kavereista pääsi kotiin vasta yöllä.

– Nyt katsotaan, korvaako Norwegian. Siellä lippu oli 80 euroa.

Ruotsalainen on erittäin pettynyt Norwegianin asiakaspalveluun.

– Mitään apua ei saatu. Jäi tosi huonot fiilikset.

NORWEGIANIN asiakkaat ovat joutuneet ongelmiin myös Espanjan Alicantessa.

– Siellä taitaa olla yhä jumissa suomalaisia, uskoo suomalaismies.

–  Meidän piti lentää kotiin aprillipäivänä kello 7.00. Ensin sanottiin, että lento on myöhässä ja syy oli ”one person missing”. Eivät sanoneet, oliko kipeä vai kadoksissa.

Siitä alkoi sekava odottelu.

– Tuli tieto, että kone lähtee kello 9.30 ja samalla alettiin jakaa ruokakuponkeja. Sitten kerrottiinkin, että koko lento on peruttu, ”cancelled”.

Norwegianin tiedottaminen ei saa mieheltä korkeaa arvosanaa.

– Sanottiin, että pois voisi päästä lauantaina kello 18.25 lähtevällä lennolla... sitten, että se on täynnä.

– Siitä alkoi hirveä puhelinrumba. Sanottiin, että voisi päästä tiistaina... tai keskiviikkona... tai perjantaina... tai omalla kyydillä Keski-Euroopan kautta.

Loppujen lopuksi mies lensi kotiin Norwegianin siivin lauantaina Barcelonasta kello 8 nousseella lennolla.

Alicantessa oli viikonloppuna jumissa myös Yleisradion toimittaja Salla Paajanen. IS julkaisee Paajasen viikonloppuna tapauksesta lähettämiä tviittejä hänen luvallaan.

Päiväni murmelina: jälleen aamu sarastaa Alicanten kentällä. Eilen @Fly_Norwegian perui lennon Hkiin. Nyt yritämme Mallorcan kautta kotiin.— Salla Paajanen (@SallaPaajanen) 2. huhtikuuta 2016

Jos tviitti ei näy, katso se tästä.

Olipa ihana herätä kotoa! Lentokentät eivät kyllä vähään aikaan kiinnosta. Taisi mennä kesälomasuunnitelmat uusiksi.— Salla Paajanen (@SallaPaajanen) 3. huhtikuuta 2016

Jos tviitti ei näy, katso se tästä.

Paajanen seurueineen majoitettiin kuvan hotelliin.

@Fly_Norwegian This is the hotel in #Alicante where some of the passengers wait for your info & flight for A WEEK? pic.twitter.com/Kqm4LYLD4T— Salla Paajanen (@SallaPaajanen) 1. huhtikuuta 2016

Jos tviitti ei näy, katso se tästä.

Paajanen kertoo matkustajien joutuneen hoitamaan lennot Alicantesta itse.

April's Fools Day with @Fly_Norwegian: early morning flight ALC - HKI cancelled and people made to find their new flights by themselves! 👹👹👹— Salla Paajanen (@SallaPaajanen) 1. huhtikuuta 2016

Jos tviitti ei näy, katso se tästä.

Norwegian pahoitteli tapahtunutta vastauksissaan, mutta ei tarjonnut konkreettista apua.

@SallaPaajanen Sorry about that, our customer service will assist you by phone to make new arrangements. //EB— Norwegian (@Fly_Norwegian) 1. huhtikuuta 2016

Jos tviitti ei näy, katso se tästä.

NÄIN Norwegian kommentoi IS:lle muita peruuntuneita lentoja:

”Olemme erittäin pahoillamme lentojen peruuntumisista ja niistä matkustajille aiheutuneesta vaivasta.

Lähipäivien peruutukset ovat valitettava sattuma. Peruutuksia on harvoin. Kaikissa tilanteissa huolehdimme asiakkaistamme parhaalla mahdollisella tavalla ja asiakkaat saavat apua edustajiltamme lentokentällä tai asiakaspalvelunumerostamme +358 (0)9 2310 1600.”

ILTA-SANOMAT kysyi Norwegianilta, koskevatko ongelmat vain Suomen-lentoja vai onko kyseessä laajempi ongelma.

Kysyimme myös, onko kyseessä influenssaepidemia vai rakenteellinen ongelma.

Kysymykset jäivät vaille vastauksia. Norwegianin Suomen-viestintää hoitava Tarja Valde-Brown kertoi kuitenkin lähettäneensä ne eteenpäin.

Norwegian Air Shuttle ASA on norjalainen yhtiö. Sen toimitusjohtaja on Björn Kjos. Työntekijöitä on noin 4 500 ihmistä.

Yhtiö on Euroopan kolmanneksi suurin halpalentoyhtiö ja maailmassa seitsemänneksi suurin.

Se operoi 439 reittiä 132 kohteeseen.

Oikaisu 4.4.2016 kello 19.41: Jutussa haastateltiin Teemu Ruotsalaista, ei Timo Ruotsalaista, kuten jutussa aluksi kerrottiin.

Oletko Euroopassa jumissa Norwegianin vuoksi? Soita Ilta-Sanomien uutistoimitukseen numeroon +358 40 141 6672. Kuvat osoitteeseen kuvat@iltasanomat.fi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?