Kielitaidoton Pekka, 76, joutui paniikkiin Teneriffan lentokentällä – ”Ei minua voi tällä lailla kohdella”

Julkaistu:

Valmismatka
– Jos olisin ottanut vuodattamieni kyyneleiden määrän astiaan talteen, se olisi ihan täynnä.
Näin muistelee 76-vuotias Pekka kolmen viikon takaista kauhukokemustaan Espanjan Teneriffan lentokentällä.

Hyvinkäällä asustelevan eläkeläismiehen oli tarkoitus viettää rentouttava kahden viikon loma Puerto de la Cruzissa. Kymmenisen kertaa aiemmin etelän lämmössä paistatellut Pekka oli varannut valmislomamatkan Aurinkomatkoilta.

Pekka saapui kaverinsa ja muiden valmislomamatkalaisten kanssa Teneriffan lentokentälle 7. helmikuuta. Kun Pekka oli noutamassa liukuhihnalta matkalaukkua, ongelmat alkoivat.

– Kaverini laukku tuli, mutta minun laukkuni ei tullut. Kun aikamme odotimme laukkua, sanoin kaverille, että menisi etsimään meidän opasta, Pekka aloittaa kauhukertomuksensa.

Aurinkomatkojen oli määrä järjestää kohdepaikassa kuljetus lentokentältä hotelliin. Pekka jäi nuolemaan kaverinsa kanssa näppejä.

– Opas ja auto olivat lähteneet ja jättivät meidät sinne, Pekka sanoo.

Kielitaidottomille miehille iski paniikki.

– Minä en hyväksy tätä. Jos minä otan Aurinkomatkoilta matkan, niin kyllä oppaiden pitää tarkistaa, ovatko kaikki autossa.

– Minua ei voi tällä lailla kohdella. Otin Aurinkomatkat sen takia, koska en osaa kieliä ja olisi turvallista.

– Minulle iski paniikki. Kiersimme ympäri sitä kenttää ja kysyimme ainakin kymmeneltä eri henkilöltä, osaavatko he suomea. Eivät osanneet, Pekka kertaa.

He törmäsivät lentokentällä onnekseen Finnmatkojen kiireiseen edustajaan. Hän auttoi matkalaukun katoamisilmoituksen tekemisessä. Hän auttoi myös soittamaan Aurinkomatkojen edustajalle kohdepaikalla.

– Sitten ne (Aurinkomatkojen edustajat) sanoivat, että tulkaa taksilla. He lupasivat maksaa taksin, Pekka kertoo.

Inka Ikonen Finnairin ja Aurinkomatkojen viestinnästä kertoo, että puuttuvat matkustajat oli huomattu vasta bussissa.

– Opas oli lähtenyt etsimään heitä, mutta ei löytänyt heitä. Sitten tuli aikaraja vastaan, minkä takia oli lähdettävä bussille ja bussilla pois.

– Siinä on aikaraja, ettei voi liikaa myöhästyttää muiden asiakkaiden puolesta, Ikonen sanoo.

Pekka ei toipunut heti alkujärkytyksestään

Pekka kertoo päässeensä lopulta hotellille kolmisen tuntia muiden valmismatkalaisten jälkeen. Hän ei ollut kuitenkaan alkujärkytyksestä toipunut.

– Kun pääsin hotellille, en saanut kahteen yöhön nukuttua, koska jouduin paniikkiin lentokentällä.

– Jouduin menemään lääkäriin ja lääkäri antoi unilääkkeitä, Pekka sanoo.

Hän sanoo, että hotelli oli hyvä. Hän on kuitenkin pahoillaan oppaiden toiminnasta myös itse lomakohteessa.

– Ihmiset valittivat, että on niin huonoja oppaita. Toisetkin matkustajat sanoivat, ettei mitään tietoa saa. He olivat ylimielisiä ja sellaisia oppaita, jotka olivat väkisin tekevinään sitä työtä.

Pekka ei ole aiemmin joutunut vastaavanlaisen kohtelun kohteeksi.

– Tämmöistä käytöstä en tule ikinä hyväksymään, Pekka sanoo.

Hän kertoo saaneensa matkalaukun kolmisen päivää lopulta myöhässä. Hän oli ostanut tällä välin vakuutuksen piikkiin vaatteita.

Inka Ikonen kertoo Finnairin ja Aurinkomatkojen viestinnästä olevansa pahoillaan tapahtuneesta.

– Todella valitettavaa kuulla. Tietenkään tuollaista palautetta ei ole mukava kuulla. Olemme hyvin pahoillamme, Ikonen sanoo.