Tiesitkö tätä? Tässä ammatissa väsyneenä ei saa tulla töihin - Matkat - Ilta-Sanomat

Tiesitkö tätä? Tässä ammatissa väsyneenä ei saa tulla töihin

Vuosi 2016 on päässyt hyvään alkuun ja samoin on tullut aika lopettaa kulkeminen ”lentoemännän matkassa”. Nyt on hyvä katsoa taaksepäin ja miettiä, mitä kaikkea tämä vuosi on tuonut mukanaan.

4.1.2016 19:01

Paljon on asioita, jotka olisi mieluusti jättänyt kokematta. Onneksi on myös paljon tapahtumia, joista on jäänyt hyvä mieli ja mukavat muistot.

Kesällä oli ETF:n (European Transport Workers' Federation) järjestämä kurssi uusista, helmikuussa 2016 voimaan astuvista, lentotyöaikasäädöksistä (engl. fligth time limitations). Kurssi oli mielenkiintoinen ja antoi hyvän näkökulman siitä, kuinka meillä on lailla ja työehtosopimuksilla turvattu työntekijän oikeudet riittävään lepoon ja taukoihin työpäivän aikana ainakin paperilla.

Käytäntö on hyvinkin kirjava, joten toivottavasti tämän muutoksen myötä asiat alkavat myös toimia käytännössä ja jokainen ehtii pitää itselleen kuuluvan ruokatauon työpäivän aikana.

Sama pätee myös riittävään lepoon työvuorojen välillä. Suurin muutos työntekijän kannalta on Fatique risk management- järjestelmä, jonka avulla raportoidaan työhön liittyvästä väsymyksestä. Haaste on varmastikin siinä, että muistaa raportoida kun havaitsee, että ei palaudu jostakin työvuororupeamasta seuraavaan työvuoroon.

Väsyneenä kun ei saa tulla töihin. Tässä on vastuu myös lentävällä henkilökunnalla itsellään, jotta tarjotut mahdollisuudet levätä työvuorossa tai työvuorojen välillä tulee myös käytettyä lepäämiseen.

Vuonna 2013 oli hiljainen mielenosoitus Helsinki-Vantaan lentoasemalla kyseisen asian puolesta. Tällöin asia oli suunnitteluvaiheessa ja oli suuri vaara, että yötyön määrää sekä työrupeamien pituutta olisi jatkettu kohtuuttomasti. Mikään ei ole niin vaarallista kuin väsynyt pilotti koneen ohjaamossa.

Samaisen asian puolesta marssittiin myös Kölnissä keväällä 2012, johon myös Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys otti osaa. Marssiminen kannatti, sillä nyt 18. helmikuuta 2016, astuu voimaan paranneltu versio alkuperäisestä.

Pirteämpää ja turvallisempaa uutta vuotta tämän myötä kaikille! Kiitos myös kuluneesta puolestatoista vuodesta lukijoille, toimituksen väelle ja eri toten läheisilleni tuesta ja kannustuksesta. On ollut mukava astua oman mukavuusalueen ulkopuolelle ja yrittää pysyä annetuissa aikarajoissa sekä aihepiireissä. Lentoemäntä jatkaa kulkuaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?