Kommentti: Ostin matkan tuntemattomalta ja halvalta toimistolta

Julkaistu:

Kommentti
Halpamatka voi olla onnistunut kokemus, mutta pahimpaan on syytä varautua, toimittaja Mikko Juuti kirjoittaa.
– Voiko tämä olla totta, ajattelin, kun selasin Grouponin tarjouksia netissä.

Tarjous oli kieltämättä kova. Viikon loma Turkin Alanyassa parilla satasella. Viiden tähden hotelli ja kaikkea.

Googlettelin lisää aiheesta ja kaikki mainostettu tuntui pitävän paikkansa. Varasin matkani Go International -nimiseltä matkanjärjestäjältä.

Perillä odotti iloinen yllätys. Kaikki oli kuten kuvissa. Prameaa ja siistiä.

No, okei, ei ihan kaikki. Olimme saapuneet kohteeseen sesongin ulkopuolella, eli ilma oli sateinen ja viileä, kaikki liikkeet eivät olleet auki ja opas yritti pakkomyydä kaikkea mahdollista ja mahdotonta maan ja taivaan väliltä. Perusmeininki.

Kokemus oli sen verran hyvä, että ostimme myös seuraavaksi hiihtolomaksi viikon oleilun Pohjois-Kyproksella.

Sitten alkoivat hankaluudet.

Jouduimme peruuttamaan matkamme vaimoni raskauden takia. Lääkäri ei päästänyt häntä enää lentokoneeseen.

Katsoimme, että helpointa olisi myydä matka eteenpäin. Luulisi kelpaavan sillä hinnalla.

Matka menikin kaupaksi, mutta asian hoitaminen Go Internationalin kanssa oli kuin lannan ajamista pimeässä ja ilman perälautaa. Toisin sanoen mitään ei näyttänyt tapahtuvan, ja jos tapahtui, niin pieleen meni.

Matkayhtiöllä ei ollut kunnollisia web-sivuja, joiden kautta yhtiöstä olisi saanut jonkun kiinni. Ei puhelinnumeroa, ei ihmisten nimiä, vain info-alkuinen sähköposti.

Ilmoitimme yhtiöön myyneemme liput ja kerroimme uusien matkustajien tiedot. Ei vastausta.

Lopulta saimme sähköpostin. Lippujen muuttaminen onnistuisi, mutta maksaisi 50 euroa per lippu. Hyvä, ei valittamista, kunhan hoituu.

Saimme linkin, jonka kautta maksoimme vaihtomaksun. Mutta se koski vain toista lippua.

Pyysimme uutta linkkiä maksaaksemme sen toisenkin lipun muutoksen. Ei vastausta.

Eikö näille raha kelpaa?

Useamman kiukkuisen sähköpostin jälkeen saimme toisenkin lipun muutoksen maksettua.

Matkamme ostaneet kaverit jäivät odottelemaan lippujaan. Ei vastausta.

Jälleen meni viikko, parikin. Lippuja ei vain kuulunut.

Jälleen piti tarttua näppikseen ja lähestyä matkatoimistoa. Aloin olla jo aika hyvä keksimään englanninkielisiä kirjallisia manauksia.

Lopulta liput saapuivat eräänä kauniina helmikuisena aamuna. Seuraavana päivänä matkayhtiö meni konkurssiin.

Sadat suomalaiset joutuivat pettymään. Osa menetti rahansakin. Me maksoimme lipun ostaneille kavereillemme rahat takaisin ja jäimme odottelemaan, josko Groupon maksaisi meille. Maksoihan se.

Seuraavan matkan varaan sellaisesta matkatoimistosta, jonka virkailijalla on nimi näkyvissä ja puhelinnumero, josta hänet tavoittaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt